FVP:UPPVIK026 Odborná praxe I - Informace o předmětu
UPPVIK026 Odborná praxe I
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2022
- Rozsah
- 12/0/104. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Vladimíra Kocourková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 23. 9. 12:15–13:00 C209, Pá 30. 9. 9:45–11:20 C309, Pá 21. 10. 9:45–13:00 C207, 15:35–16:20 C207, Pá 4. 11. 11:25–13:00 C206, Pá 25. 11. 8:05–8:50 C206, 8:55–9:40 C207
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Odborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a semináře (u kombinované formy studia řízených konzultací), v němž budou studenti moci reflektovat své zkušenosti z jednotlivých zařízení. Součástí semináře (řízené konzultace) bude také metodické vedení studentů v přípravě na přímou práci s klienty.
Odborná praxe I seznamuje studenta se zásadami, principy a organizací práce ve vybraném zařízení (školní družina, školní klub, nízkoprahové zařízení pro děti a mládež). Studenti se naučí vést volnočasové aktivity a aplikovat v praxi získané znalosti z oblasti vedení skupiny, stanovení pedagogických cílů, volby a realizace metod a forem práce s dětmi a mládeží, a to s ohledem na pedagogické a psychologické zákonitosti vývoje dětí a mládeže. Student se naučí reagovat na aktuální potřeby dětí nebo problémové situace. Smyslem je připravit studenta na to, aby byl schopen samostatně připravit a realizovat volnočasový program a posléze provést jeho vyhodnocení, příp. realizovat vyučovací a doučovací aktivity.
V průběhu praxe student realizuje zadané aktivity podle manuálu praxe.
Student pořizuje ze své praxe Deník praxe, který obsahuje mj. vlastní evaluaci odborné praxe, popis jednotlivých dnů v zařízení, osobní poznámky, deskripci zařízení a prostředí z hlediska pedagogizace prostředí. - Výstupy z učení
- Výstupy z učení. Odborné znalosti: Osvojí si základní terminologii užívanou v této oblasti včetně didaktické. Odborné dovednosti: Student bude umět koncipovat a realizovat volnočasový program a aktivity především nespecifické primární prevence pro děti či mládež se zohledněním jejich vývojových specifik včetně autoevaluace. Obecná způsobilost: Student se dokáže orientovat v nabídce zařízení zabývajících se volným časem dětí a mládeže. Naučí se komunikovat s cílovou skupinou s přihlédnutím k jejím vývojovým zvláštnostem.
- Osnova
- Odborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a semináře. Seminář: 1. Úvodní informace k praxi. 2. Obsahová náplň praxe - náplně práce a cílové skupiny. 3. Průběžná příprava aktivit v rámci praxe (časová dotace, struktura a obsah přípravy, práce se skupinou) 4. Možnosti řešení nestandardních situací. . Analýza a hodnocení realizovaných praxí.
- Literatura
- povinná literatura
- ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. info
- HÁJEK, B. a kol. Školní družina. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-900-2.
- KOTRBA, T. a LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1.
- Minimální preventivní program konkrétní školy, na které student vykonává praxi.
- MIOVSKÝ, M. a kol. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-391-4.
- Školní vzdělávací program (vč. ŠVP školní družiny) konkrétní školy, na které student vykonává praxi.
- doporučená literatura
- MILLER, T. W. School Violence and Primary Prevention. New York: Springer, 2008. ISBN 978-0-387-75660-8.
- PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-666-6.
- PETILLON, H. 1000 her pro školy, kroužky a volný čas: od Atomů po Život na ostrově. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0095-4.
- ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0. info
- Výukové metody
- Dialogické
- Metody hodnocení
- zápočet: je udělen za splnění docházky na praxi, stanovených povinností a kladného hodnocení praxe školitelem
zápočet je ústní *Specifikace podmínek pro ukončení předmětu bude v informačním systému vždy před zahájením výuky v semestru. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2022/UPPVIK026