UPPVMD003 Speciální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 16. 9. 9:45–12:10 C201, So 5. 11. 8:05–13:00 C201
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou seznámeni s vývojem postojů k osobám se zdravotním postižením, strategickými a legislativními dokumenty, garantujícími rovné přístupy. Získají přehled o konstituování vědního oboru speciální pedagogika v kontextu světovém i národním, o aktuální terminologii a informace o vztahu speciální pedagogiky k ostatním vědám. Důraz bude kladen na specifika edukace osob se speciálními potřebami v oblasti fyzické, psychické nebo sociální v kontextu jejich komplexního rozvoje a socializace.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student vysvětlí vývoj vědního oboru
- student popíše postavení speciální pedagogiky v systému věd
- student definuje terminologické pojmy
Odborné dovednosti:
- student vysvětlí, jak jsou legislativně garantovány rovné příležitosti pro osoby se zdravotním postižením
- student popíše speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student popíše základní principy koordinované rehabilitace
- student objasní oblasti intervence ve speciální pedagogice
Obecné způsobilosti:
- student vyjadřuje se k aktuálním speciálně pedagogickým tématům
- student dokáže zdůvodnit rozdíly v edukaci osob se zdravotním postižením na základě srovnání s normou
Osnova
  • 1. Teoretická východiska speciální pedagogiky, terminologie.
  • 2. Uvedení do problematiky změn v paradigmatech speciální pedagogiky, speciální pedagogika v soustavě věd.
  • 3. Národní a mezinárodní strategické, koncepční a legislativní dokumenty, upravující postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti.
  • 4. Klasifikace speciální pedagogiky, etiologie a symptomatologie zdravotního postižení, nové přístupy ke klasifikaci WHO.
  • 5. Srovnání konceptů speciální pedagogiky u nás a v zahraničí.
  • 6. Aspekty speciálně pedagogické intervence u osob se zdravotním postižením napříč věkovými kategoriemi.
  • 7. Význam rané intervence a specifika psychomotorického vývoje dětí se zdravotním postižením.
  • 8. Koordinovaná rehabilitace, cíle, složky a jejich charakteristika, aspekty mezirezortní spolupráce.
  • 9. Pedagogická rehabilitace, cíle, prostředky.
  • 10. Specifika socializace osob se zdravotním postižením v dospělém věku.
  • 11. Profesní kompetence speciálního pedagoga.
  • 12. Příklady dobré praxe – u nás a ve světě. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • VÍTKOVÁ, M. Speciální pedagogika. Distanční studijní text. FVP SU. Opava 2021.
  • BAZALOVÁ, B. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zemích Evropské unie a v dalších vybraných zemích. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3971-X.
  • KROUPOVÁ, K. Slovník speciálněpedagogické terminologie: vybrané pojmy. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3.
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
  • VÍTKOVÁ, M. Speciální pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
    doporučená literatura
  • KALEJA, M. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-692-8.
  • KYSUČAN, J. Osobnosti v zrcadle speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-756-4.
  • FISCHER, S. et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika: úvod do problematiky : distanční text. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7368-017-3.
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • KALEJA, M. a ZEZULKOVÁ, E. Edukace dětí předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-630-0.
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • SOVÁK, M. Defektologický slovník. Jinočany: H & H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
  • VALENTA, M. Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0937-9.
  • WALTON, E. The Language of Inclusive Education. Routledge, 2016. ISBN 978-11-38794-344.
Metody hodnocení
Plnění korespondenčních úkolů dle zadání. Úspěšné absolvování písemné zkoušky z obsahu učiva.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023, zima 2024.