UPPVMK025 Speciálněpedagogická diagnostika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
12/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 30. 9. 10:35–13:00 C303, Pá 7. 10. 10:35–13:00 C303, Pá 4. 11. 10:35–13:00 C303, Pá 18. 11. 13:55–16:20 C303
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto povinného předmětu je přiblížit studentovi současné pojetí speciálněpedagogické diagnostiky, jako důležitého a esenciálního nástroje intervenčních aktivit speciálního pedagoga. Speciálněpedagogická diagnostika je součástí intervenčních aktivit a doporovází ji také proces poradenství, jehož prozkoumání je taktéž součástí daného předmětu. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních diagnostických strategií ve speciální pedagogice a ohledně poradenství, ale rovněž poznatky o praxi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat speciálněpedagogickou diagnostiku v širším i užším kontextu svých obsahů
- student se orientuje v pojmech, které speciálněpedagogická diagnostika užívá
- student umí nastínit diagnostické prostředky a materiály v obecné speciálněpedagogické rovině i jednotlivých disciplínách speciální pedagogiky
- student se orientuje v současné odborné literatuře související s diagnostikou a diagnostickými materiály
- student zná podstatu zřizování speciálních pracovišť diagnostického typu v ČR
Odborné dovednosti:
- student umí využít orientační diagnostické metody a postupy
- student analyzuje situaci člověka s disabilitou v rámci diagnostických procesů
- student umí použít a aplikovat některé diagnostické metody
- student umí cíleně aplikovat takové postupy práce, které vedou ke správnému uchopení situace člověka s disabilitou
Obecné způsobilosti:
- student umí aplikovat znalosti z oboru a jeho dílčích disciplín, a také z pomáhajících profesí pro správně vedený diagnostický (orientační, vstupní, výstupní) proces
- student aplikuje modifikace speciálněpedagogických diagnostických metod
- student hodnotí speciálněpedagogickou intervenci na základě správně provedené diagnostiky
Osnova
  • 1. Uvedení pro problematiky, terminologický aparát, speciálněpedagogická intervence.
  • 2. Speciálněpedagogická diagnostika: vymezení, význam, principy, požadavky, klasifikace.
  • 3. Diagnostické metody a techniky, typologie, administrace, multidisciplinární spolupráce.
  • 4. Obecné diagnostické metody (anamnéza, katamnéza).
  • 5. Speciální diagnostické metody, přehled, charakteristika.
  • 6. Pozorování, principy, zásady, administrace.
  • 7. Diagnostický rozhovor, principy, zásady, administrace.
  • 8. Testové metody, příklady, adimistrace.
  • 9. Případová studie, portfolio, koncepce, zásady.
  • 10. Diagnostické metody v kontextu individuálních způsobilostí u osob se zdravotním postižením.
  • 11. Diagnostické situace.
  • 12. Diagnostický proces jako východisko plánování stimulačního programu.
Literatura
    povinná literatura
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • KASTELOVÁ, A., NÉMETH, O. Základy špeciálnopedagogickej diagnostiky a základy špeciálnopedagogického poradenstva. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-01-1.
  • VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Sapientia, 2004. ISBN 80-08-02056-3.
  • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8.
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
    doporučená literatura
  • BASSOT, B. The Reflective Practice Guide. Routledge, 2016. ISBN 978-1138784307.
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-262-0054-3.
  • KASTELOVÁ, A. Diagnostika v špeciálnopedagogickom poradenstve. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-09-7.
  • LEČBYCH, M. Rorschachova metoda. Integrativní přístup. Praha: Grada publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5834-3.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3055-3.
    neurčeno
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum, 1997. ISBN 80-7169-512-2.
  • SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-706-0.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
  • VIKTORIN, J. Speciálněpedagogická diagnostika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Zpracování zadaného úkolu. Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2023.