UVSSPUK032 Handicap v životě člověka

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2022
Rozsah
10př/sem. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UVSSPUK032/B: So 26. 11. 8:55–17:10 ONLINE, E. Zezulková
UVSSPUK032/C: So 26. 11. 8:55–17:10 ONLINE, E. Zezulková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními informaci o různých typech postižení, systémem poradenských, vzdělávacích a sociálních služeb v České republice včetně základního přehledu o kompenzačních pomůckách.
Osnova
  • 1. Rodina a jedince s postižením. Postoje společnosti, předsudky, stereotypy. Specifičnost vývoje v jednotlivých etapách života.
  • 2. Jedinec se zrakovým postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 3. Jedinec se sluchovým postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 4. Jedinec s tělesným postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 5. Jedinec s mentálním postižením. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 6. Jedinec s narušenou komunikační schopností. Vzdělávací, poradenské a sociální služby. Volný čas. Kompenzační pomůcky.
  • 7. Poruchy autistického spektra. Vzdělávací, poradenské a sociální služby.
  • 8. Současná vzdělávací politika. Koordinovaný přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. Pedagogicko-psychologické služby v inkluzivním vzdělávání
  • 9. Koncept včasné intervence u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • 10. Vybrané služby sociálního poradenství a sociální prevence
  • 11. Podpora inkluzivního vzdělávání v Komunitním plánování sociálních služeb. Místní akční plány inkluze v oblasti vzdělávání
  • 12. Koordinátoři doučování a volnočasových aktivit. Neziskové organizace a jejich role v poradenské práci.
  • 13. Příklady mezirezortní poradenské spolupráce
Literatura
    povinná literatura
  • ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0789-6.
  • KALEJA, Martin a Eva ZEZULKOVÁ. Školská inkluze versus exkluze: vybrané kontexty vzdělávání sociálně vyloučených dětí a žáků s potřebou podpůrných opatření. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-840-3.
  • MŠMT. (2019a). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019–2023. Praha: MŠMT.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma = Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. 2., upravené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978
  • NÚV. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
    doporučená literatura
  • LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • KRHUTOVÁ, Lenka. Sociální práce a lidé se zdravotním postižením. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-290-6.
  • ŠÁMALOVÁ, Kateřina a Igor TOMEŠ. Řízení sociálních procesů v České republice. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4180-5.
  • DOUBEK, David, Markéta LEVÍNSKÁ a Dana BITTNEROVÁ. Pomoc a pořádek: kulturní modely v pomáhajících profesích. V Praze: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-87398-48-7.
  • Ombudsman. (2018). Doporučení ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí. Dostupné z https://www.ochrance.cz/aktualne/tiskove-zpravy-2018/cesta-ke-spolecnemu-vzdelavani-romskych-a-neromskych-deti/
Metody hodnocení
Předmět bude uzavřen zkouškou ověřující znalosti probraných témat, součástí bude obhajoba zpracovaných korespondenčních úkolů.
Informace učitele
Během semestru mohou studenti využít celkem 10 hodin prezenčních přednášek, jejichž součástí je vysvětlení obtížných částí učiva. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu, z ní zpracuje vybrané korespondenční úkoly, které bude diskutovat při individuálních a skupinových konzultacích (studijní opora dostupná zde: https://elearning.slu.cz/course/view.php?id=944). U zápočtu student prokáže znalosti povinné literatury, studijní opory a přednášek kontaktní výuky. Student může průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Konzultační dny a hodiny stanoví vyučující při zahájení semestru, ale dle potřeby studentů je k dispozici i mimo stanovené konzultace po předchozí domluvě.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023, zima 2024.