FVP:UNZSRP006 Ošetřovatelský proces a potřeb - Informace o předmětu
UNZSRP006 Ošetřovatelský proces a potřeby
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2023
- Rozsah
- 20př+30cv/sem. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Křáková (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Rozvrh
- Po 11. 9. 12:15–14:40 C308, St 13. 9. 13:05–17:10 C308, Po 18. 9. 12:15–14:40 C308, St 27. 9. 13:05–17:10 C308, St 4. 10. 13:05–16:20 C308
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Všeobecné ošetřovatelství (program FVP, VSEO)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s metodologií ošetřovatelského procesu jako základní metodou poskytování ošetřovatelské péče. Dále seznámit studenty s hierarchií lidských potřeb u zdravého jedince a nemocného člověka a způsobem saturace nenaplněné potřeby v ošetřovatelství. Po úspěšném absolvování předmětu bude student na základě orientace v lidských potřebách schopen vykonat ošetřovatelské posouzení, identifikovat ošetřovatelské problémy, stanovit aktuální a potenciální ošetřovatelské diagnózy, určit cíle a očekávané výsledky, naplánovat a realizovat a zhodnotit ošetřovatelskou péči jak u zdravého, tak u nemocného klienta, včetně komunity.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti: Student umí popsat lidské potřeby v kontextu ošetřovatelství. Student umí vysvětlit priority v saturaci lidských potřeb u nemocného a zdravého člověka, včetně komunity. Student umí vysvětlit způsob saturace potřeb nemocného v oboru ošetřovatelství. Student umí definovat ošetřovatelský proces a popsat jeho jednotlivé kroky. Student umí vysvětlit pojmy: ošetřovatelské posouzení, ošetřovatelská diagnostika, cíle ošetřovatelské péče a očekávané výsledky, plánování, realizace a evalvace ošetřovatelské péče. Student umí popsat klasifikační systémy: NANDA, NIC, NOC, NNN. Student dokáže popsat prvky kritického myšlení. Odborné dovednosti: Student umí provést ošetřovatelské posouzení u zdravého i nemocného člověka, včetně komunity. Student umí analyzovat a validizovat získané informace, dále stanovit jak aktuální, tak potencionální (rizikové) ošetřovatelské diagnózy pomocí klasifikačního systému NANDA. Student dokáže stanovit individuální ošetřovatelský plán, určit očekávané výsledky a cíle ošetřovatelské péče u zdravého i nemocného člověka a v komunitě. Student dokáže realizovat naplánovanou ošetřovatelskou péči a zhodnotit úspěšnost péče. Student umí pracovat s ošetřovatelskou dokumentací a provádět ošetřovatelské záznamy. Student je schopen kriticky analyzovat jednotlivé kroky provedeného ošetřovatelského procesu. Student se orientuje v aktuálních ošetřovatelských klasifikačních systémech. Obecná způsobilost: Student je schopen provést všechny kroky ošetřovatelského procesu. Student dokáže provést posouzení potřeb u zdravého i nemocného jedince, včetně komunity na základě znalostí o lidských potřebách. Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně vymezit ošetřovatelský problém dle aktuální klasifikace ošetřovatelských diagnóz NANDA. Student je schopen naplánovat a realizovat ošetřovatelskou péči. Student je schopen evaluovat dosažení vymezených cílů a očekávaných výsledků v plánu péče. Student je schopen používat prvky kritického myšlení. Kompetence: Student bude schopen samostatně provádět jednotlivé kroky ošetřovatelského procesu s využitím aktuálních mezinárodních ošetřovatelských klasifikací v souladu s kompetencemi registrované sestry.
- Osnova
- Přednášky: 1. Lidské potřeby z pohledu ošetřovatelství. Maslowova hierarchie potřeb. Motivace lidského chování. Saturovaná a nesaturovaná potřeba zdravého, nemocného a v komunitě. 2. Ošetřovatelský proces jako metoda ošetřovatelské praxe. Legislativa. Jednotlivé kroky ošetřovatelského procesu. Standardizovaný jazyk, ošetřovatelské klasifikační systémy. 3. Ošetřovatelské posouzení – 1. krok ošetřovatelského procesu. Pozorování, fyzikální posouzení, rozhovor. Odlišnosti posouzení zdravého, nemocného a komunity. Odlišnosti posouzení dle věku a handicapu. Vstupní a průběžné posuzování. 4. Funkční a dysfunkční vzorce zdraví dle Gordonové. 5. Ošetřovatelská diagnostika – 2. krok ošetřovatelského procesu. NANDA International, definice a klasifikace ošetřovatelských diagnóz. Diagnostické domény. Aktuální, riziková a syndromová ošetřovatelská diagnóza. Diagnózy k podpoře zdraví. 6. Cíle a očekávané výsledky v ošetřovatelském procesu – 3. krok ošetřovatelského procesu. Klasifikační systém NOC. 7. Plánování – 4. krok ošetřovatelského procesu. Klasifikační systém NIC. Závislé, nezávislé a kolaborativní ošetřovatelské intervence. 8. Realizace – 5. krok ošetřovatelského procesu: činnost, delegování, záznam, supervize. 9. Evalvace – 6. krok ošetřovatelského procesu. Průběžná, střídavá a závěrečná evalvace. 10. Kritické myšlení – předpoklad efektivity ošetřovatelského procesu (klíčové kompetence sester, pojem kritické myšlení, kritické a kreativní myšlení, bariéry kritického myšlení, hlavní schopnosti kriticky myslící sestry). 11. Dokumentování všech kroků ošetřovatelského procesu. Semináře a cvičení: 1. Saturovaná a nesaturovaná potřeba zdravého a nemocného člověka. Hierarchické uspořádání potřeb dle Maslowa a dalších autorů. Vliv zdraví a nemoci na saturaci potřeb. Prezentace nesaturované potřeby, způsob uspokojení potřeb v ošetřovatelství. 2. Ošetřovatelské posouzení: pozorování metodou HELP, rozhovor, fyzikální posouzení. Validizace ošetřovatelského posouzení. Klíčové údaje ošetřovatelského posouzení. Využití hodnoticích škál. 3. Metodika tvorby kasuistik (předpoklady na straně studenta, předpoklady na straně klienta/pacienta, co posuzuje vyučující, vodítko k sestavení ošetřovatelského posouzení). 4. Ošetřovatelské posouzení zdravého jedince dle funkčních typů zdraví Gordonové. 5. Ošetřovatelské posouzení starého člověka dle funkčních typů zdraví Gordonové. 6. Ošetřovatelská diagnóza. Orientace v klasifikačním systému NANDA International. Vyhledávaní aktuálních a potenciálních ošetřovatelských diagnóz a diagnóz k podpoře zdraví. Tvorba dvousložkové a trojsložkové ošetřovatelské diagnózy. 7. Stanovení ošetřovatelských diagnóz u zdravého a starého člověka, vyhledávání v NANDA International na základě dignostických klíčů, určení prioritních ošetřovatelských diagnóz. 8. Cíle a očekávané výsledky ošetřovatelské péče. Stanovení cílů orientovaných na klienta. Měřitelnost a dosažitelnost cílů. Orientace v klasifikačním systému NOC. Krátkodobé a dlouhodobé cíle. 8. Plánování ošetřovatelských intervencí. Určení pacientových priorit. Výběr vhodných ošetřovatelských intervencí/ošetřovatelských zásahů. Záznam ošetřovatelských intervencí. Orientace v klasifikačním systému NIC. Závislé, nezávislé a kolaborativní ošetřovatelské intervence. 9. Realizace – 5. krok ošetřovatelského procesu: činnost, delegování, záznam. Supervize delegovaných ošetřovatelských zásahů. 10. Evalvace – zhodnocení kroků ošetřovatelského procesu. Dosažení/ nedosažení stanovených cílů. Ukončení nebo revize plánu péče u klienta. Průběžná, střídavá a závěrečná evalvace. 12. Kritická analýza jednotlivých kroků ošetřovatelského procesu. 13. Dokumentování jednotlivých kroků ošetřovatelského procesu. Další ošetřovatelská dokumentace.
- Literatura
- povinná literatura
- HERDMAN, H., KAMITSURU, S. Ošetřovatelské diagnózy -- Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika -- v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-8. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- MASTILIAKOVÁ, D. Ošetřovatelský proces - metoda ošetřovatelské praxe. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- MASTILIAKOVÁ, D. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- doporučená literatura
- MASTILIAKOVÁ, D. Duchovní potřeby a duchovní péče. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- LADWIG, G., ACKŮEY, B. Mosby's Guide to Nursing Diagnosis. Mosby's Guide to Nursing Diagnosis. eBook., Databáze: eBook Collection (EBSCOhost). Maryland Heights, Mo : Mosby, 2011. ISBN 978-0323-07172-7. info
- DOENGES, M., Moorhouse, M., GEISSLER-MURR, A. Nurse's Pocket Guide: Diagnoses, Prioritized Interventions, and Rationales. Nurse's Pocket Guide: Diagnoses, Prioritized Interventions, and Rationales. eBook., Databáze: eBook Collection (EBSCOhost). Philadelphia, PA: F.A. Davis Company, 2008. ISBN 9780803618572. info
- ALFARO-LeFEVRE, R. Applying Nursing Process: A tool for critical thinking. Philadelphia: Lippincott Williams&Wilkins, 2006. ISBN 0-7817-5378-3. info
- Výukové metody
- Přednáška, cvičení.
- Metody hodnocení
- 80% účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Ukončení předmětu: písemná práce na posouzení rizik pro zdraví u zdravého jedince, podle struktury „funkčních typů zdraví.“ Písemný test, minimální úspěšnost 80 %.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (zima 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/UNZSRP006