UPPVJK022 Metodologie andragogického a gerontagogického výzkumu

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
10/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Vladislava Závrská, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 20. 10. 8:05–9:40 C308, Pá 3. 11. 8:05–9:40 C311, Pá 24. 11. 13:05–14:40 C311, 16:25–18:00 C311, Pá 8. 12. 9:45–11:20 C311
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ultimativní znalosti a dovednosti, které uplatní nejen při zpracování se bakalářské práce, ale i v profesním životě v rámci depistáží. Studenti získají znalosti, dovednosti a způsobilosti v oblasti metodologie andragogického a gerontagogického výzkumu. Předmět je zaměřen nejen na získání odborných znalostí (terminologie), ale především na uplatnění daného v praxi.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student umí vysvětlit rozdíl mezi kvantitativním a kvalitativním výzkum v kontextu osob seniorského a preseniorského věku. Umí vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé techniky a metody sběru dat.
Oborové dovednosti: Student umí vytvořit projekt svého zamýšleného výzkumu v bakalářské práci s uplatněním získaných znalostí v rámci předmětu.
Obecné způsobilosti:Student umí získané znalosti a dovednosti využívat v kontextu různých cílových skupin osob seniorského a preseniorského věku a v kontextu tematického zaměření výzkumu.
Osnova
  • 1. Andragogický a gerontagogický výzkum – vymezení, typy výzkumů, aplikovaný výzkum, etické aspekty výzkumu
  • 2. Specifika výzkumu s osobami preseniorského a seniorského věku
  • 3. Kvalitativní a kvantitativní výzkum – rozdíly, uplatnění v konkretizovaných příkladech
  • 4. Výběr výzkumného problému, formulace výzkumných otázek, formulace hypotéz
  • 5. Výběr respondentů – pravděpodobnostní a nepravděpodobnostní metody výběru respondentů
  • 6. Techniky a metody sběru dat I. – dotazník, rozhovor (typy, strukturace, volba otázek)
  • 7. Techniky a metody sběru dat II. – pozorování a Q-metodologie
  • 8. Techniky a metody sběru dat III. – obsahová analýza
  • 9. Zpracování a statistické vyhodnocení kvantitativních dat – modus, medián, směrodatná odchylka, nominální variance, chí-kvadrát, koeficient kontingence, znaménkové schéma
  • 10. Statistické vyhodnocení získaných kvantitativních dat v programu Microsoft Excel
  • 11. Kódování a tvorba kategoriálního systému – kódování (otevřené, selektivní, axiální)
  • 12. Zpracování a vyhodnocení kvalitativních dat – metoda prostého výčtu, metoda vyložení karet, metoda zachycení vzorců, metoda vytváření trsů
  • 13. Prezentace získaných dat v kvalifikační práci, obsah závěrečné zprávy výzkumu
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání. Praha: Portál, 2015. 734 stran. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3. info
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky výzkumu I – základy kvantitativního výzkumu. Opava: FVP, 2014.
  • JANIŠ, K. ml. aM. KOLAŘÍKOVÁ.Úvod do problematiky výzkumu II – základy kvalitativního výzkumu. Opava: FVP, 2016.
  • PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Metodologie andragogického a gerontagogického výzkumu[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
  • ŠVAŘÍČEK, R. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
    doporučená literatura
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
  • PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5. info
  • PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
Metody hodnocení
zápočet, zkouška
Informace učitele
Přednáška, konzultace – studenti mají možnost konzultovat prostřednictvím e-mailové komunikace nebo po dohodě osobně s vyučujícím.
Předmět má kurz LMS Moodle, jenž slouží také k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2024.