UPPVJP016 ICT gramotnost seniorů

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bc. Jindra Planková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 29. 9. 12:15–14:40 C203, Pá 6. 10. 14:45–17:10 C203, Pá 24. 11. 11:25–13:00 C401, Pá 1. 12. 11:25–13:00 C401
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty sestavit kurikulum různých kurzů pro seniory, vyhnout se nejčastějším chybám, které jsou pro stávající kurzy časté a naučit se motivovat seniory pro využívání ICT a internetu v běžném životě. Zvláštní pozornost bude věnována používání smartphonu s mobilními daty, využití počítače v běžné životní situaci, online komunikaci a sociálním sítím. Současně budou zdůrazňována rizika a úskalí plynoucí z práce s internetem.
Osnova
  • 1. Funkční gramotnost jako schopnost aktivně participovat na světě informací. Technologická, počítačová, informační gramotnost. Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015–2020. E-inkluze.
  • 2. Přínos mediálních technologií pro seniory. ICT index zdatnosti seniorů.
  • 3. Základní principy přípravy kurikula kurzu. Uplatňování didaktických metod, forem a zásad.
  • 4. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na využití počítače a internetu ke komunikaci (zřízení elektronické poštovní schránky a práce s e-maily, telefonování přes počítač, zasílání SMS pomocí SMS bran, specifika internetové komunikace: smajlíci, internetová etiketa apod.).
  • 5. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na možnosti využívání sociálních sítí (Facebook, Instagram, WhatsApp, ICQ). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 6. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na používání smartphonu s mobilními daty. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 7. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na využití počítače v běžné životní situaci (vyhledávání jízdních řádů, zpráv o počasí, kontakty na lékaře, recepty, televizní program, e-shopy, zprávy z domova i ze světa). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 8. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na vyhledávání v mapách a geolokace, využívání navigace při cestování. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 9. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na zájmy, koníčky (křížovky, hry on-line, kulturní přehledy, filmová databáze, používání Netflix, sledování filmů, diskuzí, vyhledávání na youtube, on-line vzdělávací kurzy). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 10. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na to, jak chránit informace a bezpečně se chovat na internetu. Počítačové viry. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 11. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na internetové bankovnictví, elektronické výpisy. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 12. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na práci s e-knihou (koupení knihy, stažení, uložení, používání). Orientace v knihovnickém katalogu. Vyhledávání knižních titulů, novinek. Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
  • 13. Příprava kurikula kurzu zaměřeného na práci s fotografiemi (stažení z mobilního telefonu do počítače, uložení, úprava, odeslání, přenos na media, tisk). Praktický nácvik dovedností souvisejících s kurzem.
Literatura
    povinná literatura
  • BURDOVÁ, Eva a Jan TRAXLER. Senior v kyberprostoru. Praha: Středočeský kraj ve spolupráci s VISK, 2016. ISBN 978-80-905893-1-5.
  • KOTÍKOVÁ, Jaroslava et al. E-inkluze: metodická příručka. 1. vyd. Praha [i.e. Český Brod]: M'am'aloca, 2014. 66 s. ISBN 978-80-905534-4-6.
  • POSPÍŠIL, J., POSPÍŠILOVÁ, H. a N. ŠPATENKOVÁ Preference témat online kurzů v závislosti na rodu a věku. ICERI: 2016, s. 2069-2077.
  • ŠANC, Miroslav. Internet pro seniory: přívětivý průvodce krok za krokem. 2., aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2009. 181 s. ISBN 978-80-251-2382-9.
  • TOMCZYK, Łukasz, ed., HATÁR, Ctibor, ed. a ŠPATENKOVÁ, Naděžda, ed. Edukacja i kompetencje seniorów = Edukácia a gramotnosť seniorov = Edukace a gramotnost seniorů. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny v Krakowie, Katedra pedagogiky społecznej i andragogiky,
  • TOMCZYK, Łukasz. Vzdělávání seniorů v oblasti nových médií. Překlad Joanna Szaniawska. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, 2015. 240 stran. ISBN 978-80-904531-9-7.
    doporučená literatura
  • ŠPATENKOVÁ, N. - SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Geragogika a gerontagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
  • TOMCZYK, Łukasz, ed., ŠPATENKOVÁ, Naděžda, ed. a HATÁR, Ctibor, ed. Edukacja seniorów w różnych perspektywach, uwarunkowaniach oraz doświadczeniach = Edukace seniorů přístupy, podmínky, přínos = Edukácia seniorov prístupy, podmienky a prínos. Kraków:
  • ZDRAŽILOVÁ, Iva. Témata pro vzdělávací lekce seniorů v knihovnách: výsledky kvantitativního šetření. Topics for educational lessons of seniors in libraries: results of quantitative survey.ProInflow: časopis pro informační vědy. Vol. 11, No. 2, 2019, str.
Metody hodnocení
zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2022, zima 2024.