UPPVMK059 Arteterapie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
8/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. BcA. Marie Bajnarová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(1) && ! UPPVIK068 Arteterapie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 7 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/7, pouze zareg.: 9/7
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s umělecko-terapeutickými přístupy v kontextu současných arteterapeutických proudů. Dále studentům budou představeny arteterapeutické techniky, které umožňují hlubší poznávaní obsahu tvorby, sebe sama a pochopení druhých lidí. Cílem předmětu je vést studenty: k hlubšímu uchopení základů z arteterapie, které jsou nezbytné pro plánování, realizaci a reflexi umělecko-terapeutických aktivit; k pochopení teoretického zázemí z problematiky umělecké terapie a psychoterapie, umělecké exprese, výtvarných technik a výtvarných postupů; k jedinečnému a osobitému uměleckému projevu, který se odráží např. ve znacích a symbolech, umělecké expresi, verbalizaci, obrazu a pohybu; k reflexi výtvarného procesu; k tzv. „čtení obrazů“ a adekvátní interpretaci vzniklých artefaktů. V rámci cvičení si studenti vyzkouší expresivní a umělecko-terapeutické aktivity, které se v praxi využívají jako nástroje k poznávání a ovlivňování psychiky klienta. Během cvičení budou prezentovány arteterapeutické aktivity s mezioborovým charakterem, které pomáhají ovlivňovat osobnostní změny klienta (popř. zmírňují nebo předcházejí neadekvátním psychickým projevům). Prostřednictvím tvůrčího procesu studenti lépe porozumějí současným umělecko-terapeutickým tendencím, které jsou aplikovatelné jak v sociální práci (např. rizikové skupiny; stacionáře; zdravotnická zařízení; sociální služby pro osoby s tělesným postižením, rodiny, seniory a chronicky nemocné), tak i ve školském zařízení (tzn. školní družiny; výchovná a ubytovací zařízení; školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivní výchovnou péči).
Výstupy z učení
Student:
- chápe odborné pojmy z arteterapie, expresivní terapie a psychoterapie, které jsou potřebné k efektivní a etické praxi
- dokáže popsat výtvarné techniky a arteterapeutické metody
- je schopen vytvořit koncept umělecko-terapeutických aktivit pro cílovou skupinu
- dokáže interpretovat tvůrčí proces a výsledný umělecký produkt
Osnova
  • 1. Úvod do arteterapie: Kontext umění, vývoj a rozdělení arteterapie
  • 2. Strategie a metody arteterapie
  • 3. Mezioborový charakter arteterapie
  • 4. Arteterapeutické a artefiletické principy
  • 5. Arteterapeutický ateliér/tvůrčí prostor: Náměty aktivit, arteterapeutické projekty, plánování a realizace, výtvarné materiály a techniky
  • 6. Role arteterapeuta a tvůrčí atmosféry
  • 7. Vizuální a verbální komunikace jako výměna informací
  • 8. Spontánní výtvarný projev a motivace k uměleckému vyjádření
  • 9. Projekce v uměleckém procesu I.: Asociace a tvůrčí proces
  • 10. Projekce v uměleckém procesu II.: Empatie, představivost a prožívání emocí
  • 11. Sebeidentifikace, sebevyjádření a sebepřesahování
  • 12. „Čtení obrazů“ a interpretace uměleckého projevu: Znaky a symboly
Literatura
    povinná literatura
  • CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
  • POTMĚŠILOVÁ, P. Arteterapie a artefiletika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3683-8.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. Z hloubi duše: psychologické aspekty výtvarného projevu. Praha: Dokořán, 2017. ISBN 978-80-7363-856-6.
  • ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1043-6.
    doporučená literatura
  • KULKA, J. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
  • LHOTOVÁ, M., PEROUT, E. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.
  • RIEDEL, I. Obrazy v terapii, umění a náboženství: interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-531-8.
  • RUBIN, J. A. ed. Přístupy v arteterapii: teorie & technika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-093-5.
  • VAŠINA, L. Arteterapie. Brno: Institut mezioborových studií, 2014. ISBN 978-80-88010-02-9.
    neurčeno
  • KANTOR, J. a kol. Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-5124-4.
  • LIEBMANN, M. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-729-9.
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, H. Expresivní terapie se zaměřením na výtvarný a intermediální projev. Brno: Barrister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-111-7.
  • STEJSKALOVÁ, M. Psychoterapie uměním. Praha: Pressto Publishing, 2012. ISBN 978-80-905141-0-2.
  • STEJSKALOVÁ, M. Psychoterapie uměním: cesta ke klientovi. Praha: Institut psychoterapie uměním, s.r.o., 2020. ISBN 978-80-907784-0-5.
Metody hodnocení
1. Prezentace a odevzdání dvou písemných konceptů pro realizaci umělecko-terapeutických aktivit, popř. s možnou realizací v oborové praxi. (Pozn.: Umělecko-terapeutické aktivity budou sepsány v zaslané šabloně, student bude dodržovat požadovanou citační normu a veškeré obrázky, jak z vlastního fotoarchivu nebo převzaté z internetu, budou řádně citovány).
2. Prezentace konceptů umělecko-terapeutických aktivit proběhne v termínu 8.12.2023.
• 3. Diskuze.
Pozn. k diskuzi: Diskuze se bude zaobírat navrženými a prezentovanými koncepty umělecko-terapeutických aktivit pro danou cílovou skupinu, tzn.: promyšlenost aktivity; kritické zamýšlení; ucelenost; časové, materiální a prostorové promyšlení; vlastní zhodnocení; pozitiva nebo možná negativa aktivit; promyšlená motivace klientů; navození tvůrčí atmosféry; uvědomění si situací, které by mohly nastat během aktivity apod. Dále se diskuze bude zaměřovat na studentovo hlubší zamýšlení nad podstatou a významem využití arteterapie v návaznosti na jeho studovaný obor.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/UPPVMK059