UPPVMP049 Poruchy autistického spektra

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVMP049/A: každý lichý čtvrtek 13:55–17:10 C203, kromě Čt 12. 10., kromě Čt 23. 11., kromě Čt 7. 12., kromě Čt 21. 12. ; a Čt 16. 11. 13:55–17:10 C207, Čt 23. 11. 13:55–17:10 C303, Čt 7. 12. 13:55–17:10 C207, Čt 21. 12. 13:55–17:10 C207, J. Pipeková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem studijního předmětu je připravit studenty na specifika výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, na vytvoření podmínek pro jejich edukaci, seznámit studenty s novými trendy ve vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku výchovy a vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra. Student bude schopen charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra bude seznámen s tvorbou speciálních didaktických pomůcek, bude schopen charakterizovat metodu strukturovaného učení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student dokáže charakterizovat autismus, popsat jednotlivé poruchy autistického spektra
- student zná legislativu týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s poruchou autistického spektra, zvláště vyhlášku 27/2016 Sb. ve vztahu k podpůrným opatřením
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro žáky s poruchou autistického spektra
- student se bude orientovat v etiologii a diagnostice
Odborné dovednosti:
- student je schopen definovat speciální vzdělávací potřeby žáků s poruchou autistického spektra ve vztahu k tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- student je schopen u žáků s poruchou autistického spektra aplikovat speciální metody a formy práce
- student je schopen ve výuce žáků s poruchou autistického spektra využít nabytých teoretických poznatků
- student je využít speciální metody a postupy, které vedou k vybavení žáka klíčovými kompetencemi
Obecné způsobilosti:
- student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků s poruchou autistického spektra
- student umí samostatně vytvořit a aplikovat speciální didaktické pomůcky
- student umí samostatně aplikovat metodu strukturovaného učení ve výuce žáků s poruchou autistického spektra s ohledem na individuální možnosti jednotlivých žáků
Osnova
  • 1. Vývoj a změny přístupů k dětskému autismu, demografické charakteristiky.
  • 2. Charakteristické projevy, deficity a chování.
  • 3. Popis jednotlivých poruch autistického spektra.
  • 4. Diagnostika poruch autistického spektra.
  • 5. Diferenciální diagnostika.
  • 6. Intervence u osob s poruchou autistického spektra.
  • 7. Edukace jedinců s autismem, povinnost školní docházky.
  • 8. Metoda strukturovaného učení, Teacch program.
  • 9. Klíčové oblasti rozvoje.
  • 10. Poradenství.
  • 11. Organizace pro podporu osob s autismem.
  • 12. Péče o osoby s autismem v zahraničí.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5781-4.
  • BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5930-6.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
    doporučená literatura
  • GRANDIN, T. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Csémy, 2015. ISBN 978-80-906078-0-4.
  • GRANDIN, T. Zvířata v překladu: autistická mysl jako klíč k pochopení chování zvířat. Selce: Csy, 2015. ISBN 978-80-971852-1-3.
  • KURTZ, L. A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6.
  • RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0984-3.
  • ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6.
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 97880-7464-661-4.
    neurčeno
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávaní dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. ed. Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0686-6.
  • PREIßMANN, Ch. Život s Aspergerovým syndromem: příběh psychoterapie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-688-9.
  • RADEMACHER, T. It Won't Be Easy. University Of Minnesota Press, 2017. ISBN 978-1517901127.
  • SROKOVÁ, E., OLŠÁKOVÁ, P. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-144-9.
  • ADAMUS, P. Poruchy autistického spektra. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných veřejných politik. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Příprava, realizace a prezentace obsahující záznamy přípravy na přímou práci s žáky s poruchou autistického spektra zaměřené na aplikaci a praktické uplatnění intervenčních strategií žáků s vlastní evaluací. Odevzdání portfolia a jeho prezentace je podmínkou přihlášení k didaktickému testu. Didaktický test je složen z otevřených otázek, jež vycházejí z otázek a úkolů uvedených ve studijních materiálech k předmětu. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se edukace žáků s poruchou autistického spektra, jakož i dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2021, zima 2022, zima 2024.