UPPVMP053 Alternativní a augmentativní komunikace

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Petra Volná (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPPVMP053/A: Čt 13:55–15:30 C204, P. Volná
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět otázkám biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka s důrazem na dialektickou determinaci vývoje řeči ve vztahu k psychickým procesům. Pozornost bude věnována symptomatickým poruchám řeči a principům konstruování podpůrných opatření za účelem komplexního rozvoje člověka prostřednictvím náhradních komunikačních systémů.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student vysvětlí faktory ovlivňující vývoj řeči
- student popíše specifické zvláštnosti vývoje řeči v kontextu zdravotního postižení
- student zná sekundární důsledky symptomatických poruch řeči
- student se orientuje se v terminologii související s náhradními komunikačními systémy
- student chápe principy budování náhradních komunikačních systémů
Odborné dovednosti:
- student si osvojí metody a postupy aplikace vybraných komunikačních systémů
- student dokáže aplikovat prvky AAK ve stimulačním programu pro děti s OVŘ ve smyslu přirozené podpory řečového a jazykového rozvoje
- student získá zkušenosti s technickými pomůckami, které zprostředkovávají proces dorozumívání
Obecné způsobilosti:
- student dokáže přiměřeně reflektovat speciální potřeby osob v oblasti dorozumívání
- student umí realizovat speciálně pedagogické edukační, reedukační a kompenzační přístupy k osobám s postižením s uplatňováním zásad AAK
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky nejen z oblasti speciální pedagogiky za účelem podpory komunikačních dovedností prostřednictvím AAK
Osnova
  • 1. Úvod do studia, vymezení základních pojmů.
  • 2. Systémy a metody AAK.
  • 3. Komunikační systémy bez pomůcek.
  • 4. Komunikační systémy s pomůckami.
  • 5. Charakteristika vybraných systémů AAK, praktické ukázky.
  • 6. Hlediska a pravidla výběru alternativního komunikačního systému.
  • 7. Vliv funkce polykání pro produkci řeči. Poruchy polykání.
  • 8. Využití AAK v edukaci dítěte předškolního věku.
  • 9. Možnosti AAK u osob s mentálním postižením.
  • 10. Aplikace AAK v edukační realitě, podpůrná opatření.
  • 11. Případové studie uplatnění AAK ve výuce žáků se zdravotním postižením.
  • 12. Rekapitulace učiva.
Metody hodnocení
Aktivní účast v semináři (80 %), prezentace příkladu uplatnění AAK v praxi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2024.