USPCZV101 Základy pedagogiky a psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
5/4/9. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Klára Truparová
Rozvrh
So 11. 11. 8:55–13:00 C206, So 9. 12. 8:55–12:10 ONLINE
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( C ) && ROCNIK ( 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu v oblasti pedagogiky a psychologie je zmapovat základní pedagogické a psychologické disciplíny, terminologii a teorie. Zřetel je směrován na problematiku vztahu pedagogické a psychologické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky a psychologie jako vědy.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- umět definovat základní pedagogické a psychologické pojmy,
- umět vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky a psychologie jako vědního oboru,
- umět vymezit současné problémy pedagogiky a psychologie a nastínit možné způsoby jejich řešení,
- zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou a psychologickou teorii a praxi,
- charakterizovat osobnost člověka.
Osnova
  • Pedagogika jako věda o výchově. Definování pojmu pedagogika. Struktura pedagogických věd. (Podtémata: etymologie pojmu, etapy vývoje pedagogiky, paradigma ve společenských vědách, koncepce moderní pedagogiky, definice pedagogiky, předmět pedagogiky, systém pedagogických věd: základní, aplikované a hraniční pedagogické disciplíny).
  • Základní výchovně vzdělávací koncepce v průběhu historie (Podtémata: výchova ve starověkém Řecku, výchova v období reformace, renesanční výchova a vzdělávání, pedagogické myšlení v 17. a 18. století: Komenský, Locke, Rousseau, Diderot, Basedow, Pestalozzi, pedagogické myšlenky a směry 19. století: Owen, Herbart, Spencer, Lindner, pedagogické teorie konce 19. a počátku 20. stololetí: Dewey, Makarenko, Montessori, alternativní školy, vývoj výchovy a vzdělávání v českých zemích.)
  • Vymezení základních pojmů: výchova a vzdělávání, sebevýchova a převýchova. Průběh a fáze výchovného procesu. (Podtémata: tvoření pojmů a kategorií, výchova v širším a užším slova smyslu, zprostředkovaná výchova, stránky výchovy: exogenní, endogenní, normativní, chápání výchovy v různých přístupech, znaky výchovy, proces výchovy, etapy výchovného procesu: vstupní diagnóza, pedagogické projektování, realizace výchovných opatření, stanovení výsledné diagnózy).
  • Cíle výchovy, charakteristika funkce cílů výchovy. Podmínky výchovy (biologické, psychické a sociální). Formy výchovy a prostředky výchovy. (Podtémata: cíle výchovy, teleologie, formulace výchovného cíle, klasifikace cílů výchovy, druhy cílů ve výchově, základní funkce výchovy: formující a rozvíjející, motivační, profylaktická, dovýchovná, povzbuzující k sebevýchově, teoreticko-historický pohled na vztah vnitřních a vnějších podmínek výchovy).
  • Vymezení předmětu a cílů psychologie, základní metody psychologie. Struktura psychologických disciplín. Základní teoretické směry v psychologii. Základní pojmy obecné psychologie. (Podtémata: základní předpoklady vzniku psychologie jako vědy, předmět psychologie z hlediska biologického, behaviorálního, kognitivního, psychoanalytického a humanistického přístupu, cíle psychologie: vymezit, vysvětlit, předvídat a aplikovat, metody psychologie: rozhovor, pozorování, experiment, dotazník, projektové metody, základní teoretické směry v psychologii: behaviorismus a neobehaviorismus, psychoanalýza, individuální psychologie, analytická psychologie, tvarová psychologie, humanistická psychologie, kognitivní psychologie, základní pojmy: psychika, prožívání, psychický proces, psychický stav, chování).
  • Pozornost, vnímání, paměť, myšlení, představivost, inteligence (Podtémata: pozornost: nezáměrná, záměrná, vlastnosti pozornosti, vnímání: typy a druhy vnímání, organizace percepčního pole, paměť: druhy paměti, vlastnosti paměti, zapomínání, myšlení: kategorie, myšlenkové operace, druhy myšlení, indukce a dedukce, představivost: paměťové představy a asociační zákony, fantazijní představy, inteligence: definování, stupně inteligence, teorie inteligence Cattel a Gardner).
  • Obsah výchovy. Složky výchovy – obecné vymezení. Výchova rozumová a názoru na svět. Výchova mravní. Subsložky: multikulturní výchova a mediální výchova. (Podtémata: děti a mládež v současné společnosti a jejich výchova, cíle výchovy v jednotlivých složkách, cíle rozumové výchovy, výchova rozumová a názoru na svět: výchova vědecká, výchova jazyková a ke komunikaci, výchova intelektuálních citů, vůle a jednání, výchova názoru na svět a jeho perspektivy, ekologická výchova a výchova k rodičovství, mravní výchova: výchova mravního jednání, kázně a charakterových vlastností, výchova společenská, výchova humanistická a multikulturní, výchova právní, výchova občanská a politická, mediální výchova: mediální gramotnost, koncepce mediální výchovy v rámcovém vzdělávacím programu, mediální výchova – nástin možných problémů).
  • Výchova pracovní a technická. Výchova umělecká a estetická. Výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Subsložka: environmentální výchova. (Podtémata: výchova pracovní a technická: cíl pracovní a technické výchovy, ekonomická výchova, podnikatelská výchova, výchova trávení volného času, výchova umělecká a estetická: cíl umělecké výchovy: výchova k umění a výchova uměním, cíle estetické výchovy, dramatická výchova, výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu: faktory ovlivňující zdraví, prevence a podpora zdraví, životní styl – výživa, pohyb, duševní zdraví, sociální pohoda).
  • Motivace a její dopad na proces učení. Emoce – pojetí, složky emocí, projevy emocí, subjektivní prožitek emocí, funkce emocí. (Podtémata: vnější a vnitřní motivace, motivační faktory, potřeby, Maslowova pyramida potřeba a vazba na chování jedince, emoce: složky emocí, vlastnosti emocí, klasifikace emocí).
  • Vymezení psychologie osobnosti. Předmět studia psychologie osobnosti. Současné psychologické typologie. (Podtémata: předmět psychologie osobnosti, struktura vlastností osobnosti, typologie osobnosti, temperament, moderní typologie osobnosti ve vazbě na práci dítěte ve škole).
Literatura
    povinná literatura
  • CABANOVÁ, V. Tvorba obsahu vzdelania v regionalisticky orientovaných školách. Praha: Epocha, 2005. ISBN 80-86328-69-4.
  • ČERVENKOVÁ, I. Výukové metody a organizace vyučování. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-238-8.
  • GÖBELOVÁ, T. Obecná pedagogika: základní pedagogické kategorie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-524-2.
  • JANIŠ, K. Dějiny pedagogiky. Opava: Slezská univerzita, 2018.
  • JANIŠ, K. Teorie výchovy. Opava: Slezská univerzita, 2018.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Dítě předškolního věku v prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-161-7.
    doporučená literatura
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4448-9.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, J., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1499-3.
  • SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadlení [i.e. zrcadle] vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal, 2009. ISBN 978-80-87029-62-6.
  • VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2023/USPCZV101