USPCZV108 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
4/0/9. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Klára Truparová
Rozvrh
Pá 1. 12. 8:05–11:20 C206
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky práce s terapiemi a terapeutickými a aktivizačními technikami v rámci oboru speciální pedagogika. Konkrétně se studenti seznámí s vymezením a charakteristikou aktivizačních činností a terapií, teoretickými východisky pro dané činnosti, strukturou a organizací práce, cíli, zásadami a podmínkami aktivizačních činností, potřebností a začleněním do současné edukace osob se speciálními potřebami.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- získat základy speciálněpedagogického výzkumu a projektových záměrů,
- definovat a teoreticky vymezit terapie a aktivizační činnosti ve speciální pedagogice, a to v kontextu komplexní rehabilitace,
- stručně vymezit historii využívání terapeutických postupů v pedagogických a pomáhajících profesích,
- popsat východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice,
- charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice a její principy,
- analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska pro práci s terapiemi,
- znát metody, prostředky vybraných terapeutických metod,
- sestavit cíl, dílčí cíle a postup pro konkrétní aktivizační činnosti,
- posoudit rizika, okolnosti, podmínky aktivizačního procesu,
- vyjádřit vztah terapeutických a aktivizačních činností a speciální pedagogiky v kontextu komplexní rehabilitace,
- popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace,
- samostatně vytvořit speciálněpedagogicky vedenou aktivizaci.
Osnova
  • Definice a vymezení aktivizačních technik, terapeutických metod a terapií ve speciální pedagogice. (Podtémata: základní charakteristika nejznámějších technik, komprehenzivní rehabilitační péče).
  • Historické souvislosti využívání terapií a aktivizačních technik.
  • Terapie a jejich diagnostické souvislosti, přístupové souvislosti, terapie v kontextu komplexní rehabilitační péče. (Podtémata: Arteterapie ve speciální pedagogice, muzikoterapie ve speciální pedagogice).
  • Cíl, záměr a podstata využívání aktivizačních technik a terapií ve speciální pedagogice.
  • Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - expresivní terapie, ergoterapie, animoterapie.
  • Zaměření terapií dle typů postižení a limitů lidí. (Podtémata: senzorická stimulace, reminiscence).
  • Aktivity a terapie jako edukační alternativa pro žáky s těžkým vícenásobným postižením. (Podtémata: celostní muzikoterapie).
Literatura
    povinná literatura
  • BOČKOVÁ, B., VÍTKOVÁ, M. et al. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8508-4.
  • JANKŮ, K. Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice: distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2022.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7.
  • MÜLLER, O. (ed.) a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. ed. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • BENÍČKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4238-0.
  • GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z. Canisterapie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-879-1.
  • HÁJKOVÁ, V. (ed.) a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.
  • JANKŮ, K. Podpora vzdělávání dětí a žáků s kombinovaným postižením v Moravskoslezském kraji. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-156-0.
  • JANKŮ, K. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: Slezská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7510-335-2.
  • KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. a kol. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1227-0.
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol. Netradiční pohledy na kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4869-5.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.