USPQP025 Edukace dětí a žáků s mentálním postižením a PAS1

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2023
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 29. 9. 10:35–13:50 C310, Pá 1. 12. 9:45–13:00 C310, Pá 15. 12. 9:45–13:00 C310
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
USPQP025/A: Čt 26. 10. 11:25–13:00 C207, Čt 9. 11. 11:25–13:00 C207, Čt 16. 11. 11:25–13:00 C207, Čt 23. 11. 11:25–13:00 C207, Čt 7. 12. 11:25–13:00 C207, Čt 21. 12. 11:25–13:00 C207, J. Pipeková
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti edukace dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a poruch autistického spektra se zaměřením na edukační a intervenční procesy v rámci inkluzivní edukace a segregačního systému vzdělávání se schopností aplikovat strategie a metody vhodné pro tuto skupinu dětí a žáků.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat lehké mentální postižení a specifika vzdělávání žáků s touto poruchou
- student umí charakterizovat poruchy autistického spektra, zná specifika a zvláštnosti této poruchy a specifika vzdělávání žáků s touto poruchou
- student umí aplikovat legislativní normy týkající se školské problematiky vzdělávání dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra
- student zná edukační systém pro děti, žáky s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro děti, žáky s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student zná speciální metody používané v edukačním procesu u dětí a žáků s lehkým stupněm mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student zná strategie řešení problémového chování u dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra v rámci edukačního a diagnostického procesu
Odborné znalosti specifické:
- student umí charakterizovat metody a formy výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením vycházející z nových poznatků vědy
Odborné dovednosti:
- student umí definovat speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student umí analyzovat edukační proces osob s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
- student umí aplikovat speciální metody a formy práce s dětmi a žáky s lehkým mentálním postižením a s poruchami autistického spektra
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona se zaměřením na práci s žáky s mentálním postižením, poruchami autistického spektra)
Obecné způsobilosti:
- student umí reflektovat zkušenosti z vlastní praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student umí samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student umí srozumitelně shrnout názory ostatních členů týmu za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích programů
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
Osnova
  • 1. Teorie edukace dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra, terminologická východiska
  • 2. Osobnost dítěte/žáka s lehkým mentálním postižením, specifika osobnosti dítěte/žáka s poruchami autistického spektra
  • 3. Poradenské služby pro děti a žáky s lehkým mentálním postižením, poruchami autistického spektra, diagnostický proces speciálního pedagoga ve škole a poradenském zařízení
  • 4. Systém vzdělávání dětí a žáků s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra
  • 5. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, specifika předškolního vzdělávání
  • 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, rámcový vzdělávací program s výstupy minimální doporučené úrovně v případě podpůrných opatření třetího stupně u žáků s lehkým mentálním postižením
  • 7. Vzdělávací oblasti Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a jejich specifika v edukaci žáka s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra
  • 8. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická se zaměřením na žáka s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra, specifika diagnostického procesu v edukačním procesu a v poradenském zařízení
  • 9. Didaktické zásady, metody a vyučovací formy, typy vyučovacích hodin, používané v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením
  • 10. Struktura přípravy speciálního pedagoga na vyučovací hodinu
  • 11. Metodika výuky českého jazyka a literatury (počáteční čtení, psaní) a matematiky v rámci edukace žáka s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra v inkluzivním nebo segregačním edukačním procesu a jeho specifika
  • 12. Legislativa týkající se školské problematiky edukace žáků s lehkým mentálním postižením a poruchami autistického spektra
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. ISBN 978-80-7225-436-1.
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0693-4.
  • LACEY, P., ASHDOWN, R., JONES, P., LAWSON, H., PIPE, M. The Routledge Companion to Severe, Profound and Multiple Learning Difficulties. New York, NY: Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-70998-9.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
    neurčeno
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • BAZALOVÁ, B. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • HANÁK, P. a kol. Metodika kariérového poradenství pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2022. ISBN 978-80-244-6104-5.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • JANKŮ, K. Mentální postižení a PAS I. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Příprava, realizace a prezentace projektu zaměřeného na edukační realitu nebo diagnostický proces vybraného žáka s lehkým mentálním postižením nebo poruchami autistického spektra v rámci inkluzivního a segregovaného vzdělávání. Prezentace zpracovaného projektu je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Ústní zkouška.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2024.