UNZSOK058 Nursing Care in Child and Adolescent Psychiatry

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
4/6/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Bc. Martina Hypšová (lecturer)
Bc. Martina Hypšová (seminar tutor)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Thu 10. 10. 13:05–17:10 PN01, Thu 17. 10. 13:05–13:50 PN01, 13:55–17:10 PN01, Fri 25. 10. 13:55–17:10 PN01
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který seznamuje studenty s příčinami duševních poruch, včetně specifických otázek dětské psychiatrie (syndrom CAN, Münchhausenův syndrom by proxy, suicidiální chování, apod.), s jejich diagnostikou, léčbou, prevencí a ošetřovatelskou péčí. Informuje o multidisciplinárním přístupu k péči o duševní zdraví dětí a k péči o nezletilé, ohrožené závislostmi na psychoaktivních látkách. Dále pak o odlišnosti individuální péče jednotlivých poskytovatelů zdravotních služeb (ambulantní péče, jednodenní péče, lůžková péče a péče poskytovaná ve vlastním sociálním prostředí pacienta).
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Zná úkoly v péči o duševní zdraví dětí, systém organizace poskytování psychiatrické ošetřovatelské péče, právní a etické normy. Zná zvláštnosti projevů psychických poruch specifických pro dětský věk a jejich příčiny. Zná zásady terapeutických postupů u jednotlivých psychických poruch včetně významu psychoterapie. Zná zvláštnosti diagnostických a léčebných postupů v dětské psychiatrii včetně hlavních, vedlejších a nežádoucích účinků léků používaných v terapii. Odborné dovednosti: Umí sledovat a objektivně posuzovat a vyhodnocovat změny somatického a psychického stavu dětí. Umí provádět specializované ošetřovatelské činnosti s naplněním léčebného plánu stanoveného lékařem. Umí plánovat, realizovat a hodnotit účinnost a kvalitu poskytované ošetřovatelské péče. Umí spolupracovat s lékaři a psychoterapeuty při terapeutických aktivitách. Obecná způsobilost (kompetence): Student umí vytvářet bezpečné a terapeutické prostředí, zvolit správnou strategii při výskytu mimořádné situace - agrese, sebepoškozování, útěk a použít restrikci. Po absolvování předmětu je student způsobilý aktivně pečovat o dítě metodou ošetřovatelského procesu v rámci kompetencí daných legislativou.
Syllabus (in Czech)
  • Přehled probírané látky přednášek: 1. Duševní poruchy v dětském věku - Úvod do problematiky. Klasifikační systémy, terminologie, příznaky a projevy. 2. Děti s vývojovou poruchou - Vývojové poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 3. Děti s psychotickou poruchou - Psychotické poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 4. Děti s afektivní poruchou - Afektivní poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 5. Děti s neurotickými a úzkostnými poruchami - Neurotické a úzkostné poruchy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 6. Děti s poruchami chování a emocí - Poruchy chování a emocí. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 7. Děti s psychickými poruchami se somatickými projevy - Psychické poruchy se somatickými projevy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 8. Děti s poruchou příjmu potravy - Poruchy příjmu potravy. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti. 9. Návyková rizika u dětí a dospívajících - Závislost na návykových látkách. Odvykací syndrom. Etiologie, klinický obraz, diagnostika, léčebné možnosti, prevence 10. Specifické otázky dětské psychiatrie - Týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě. Münchhausenův syndrom by proxy. Suicidalita v dětském věku. 11. Terapie v dětské a dorostové psychiatrii. 12. Psychofarmaka a biologické léčebné metody. Elektrokonvulzivní terapie. Psychoterapie u dětí. Přehled probírané látky cvičení: 1. -2. Spec. oš. péče o děti s vývojovou poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 3. - 4. Spec. oš. péče o děti s psychotickou poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 5. - 6. Spec. oš. péče o děti s afektivní poruchou poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 7. - 8. Spec. oš. péče o děti s neurotickými a úzkostnými poruchami poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 9. - 10. Spec. oš. péče o děti s poruchami chování a emocí poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 11. – 12. Spec. oš. péče o děti s psychickými poruchami se somatickými projevy poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 13. - 14. Spec. oš. péče o děti s poruchou příjmu potravy poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 15. - 16. Spec. oš. péče o děti s akutní intoxikací a se závislostí poskytovaná v návaznosti na posouzení potřeb dítěte, stanovení ošetřovatelských problémů. Plán ošetřovatelských činností. Plán a realizace edukace. Poradenská činnost. 17. - 18. Strategie při výskytu mimořádných situací - agrese, útěk, restriktivní postupy, zajištění bezpečného prostředí, krizová intervence.
Literature
    required literature
  • HORT, V. Dětská a adolescentní psychiatrie. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-404-5. info
  • KRIEGELOVÁ, M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2333-4. info
  • BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-955-9. info
  • VOJTÍK, V. Dětská a dorostová psychiatrie pro dětské sestry. vyd. Brno: IDVPZ, 1991. ISBN 978-80-7013-053-7. info
    recommended literature
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-908-8. info
  • KALINA, K. a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0. info
  • MARKOVÁ, E., M. VENGLÁŘOVÁ and M. BABIAKOVÁ. Psychiatrická ošetřovatelská péče. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1151-5. info
  • DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. První pomoc v psychiatrii. Praha:Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0197-9. info
  • WEISS, P. Sexuální zneužívání dětí. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-24709-29-5. info
  • DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z., a kol. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-192-5. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, instruktáž, demonstrace, hraní rolí, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: písemný test, 80% úspěšnost. Zkouška: ústní.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UNZSOK058