UONP001 První pomoc

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
0/20/0. 1 kr. Ukončení: z.
Garance
PhDr. Mgr. Dominik Stryja, DiS.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
0/20/0. 1 kr. Ukončení: Z Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Poskytuje vědomosti a dovednosti pro poskytování první pomoci. Studující si osvojí základní znalosti zásad první pomoci při různých zdraví poškozujících stavech. Součástí předmětu jsou i poznatky z oblasti integrovaného záchranného systému a krizového managementu. Předmět popisuje nejčastější příčiny a příznaky vybraných úrazových i neúrazových zdraví poškozujících stavů (např. úrazy hlavy, hrudníku, končetin, popáleniny, křečové stavy aj.)
Hlavní důraz je kladen na základní a rozšiřující kardiopulmonální resuscitaci dětí a dospělých.
Student se po absolvování předmětu bude orientovat v doporučených postupech (guidelines) pro kardiopulmonální resuscitaci (KPR) vydaných Evropskou radou pro resuscitaci.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: Student umí popsat příčiny a příznaky vybraných úrazových i neúrazových zdraví poškozujících stavů a umí vysvětlit zásady první pomoci. Umí definovat doporučené postupy pro KPR a popsat význam integrovaného záchranného systému a krizového managementu.
Odborné dovednosti: Student je schopen u vybraných úrazových i neúrazových zdraví poškozujících stavů efektivně poskytnout první pomoc a KPR.
Obecná způsobilost: Student dokáže u vybraných úrazových i neúrazových zdraví poškozujících stavů vyhodnotit a sestavit pořadí ošetření zraněných/ postižených, následně zraněné/postižené ošetřit.
Kompetence: Studující se po absolvování předmětu bude orientovat v problematice poskytování první pomoci a KPR. V dalším studiu a klinické praxi si bude znalosti a dovednosti prohlubovat a zdokonalovat.
Osnova
  • 1. Význam a zajištění první pomoci, stanovení priorit, dělení první pomoci, jednotný postup při poskytování první pomoci.
  • 2. Integrovaný záchranný systém, medicína katastrof, týmová spolupráce.
  • 3. Mimořádná událost s hromadným postižením zdraví.
  • 4. Základy obvazové techniky.
  • 5. Monitorování zdravotního stavu postiženého. Polohování a transport postižených.
  • 6. Bezvědomí.
  • 7. Neodkladná resuscitace.
  • 8. První pomoc při dušení, tonutí.
  • 9. Křeče a křečové stavy.
  • 10. Krvácení - vnitřní, vnější, arteriální, venózní, smíšené, šokové stavy.
  • 11. Poranění řezná, bodná, sečná, tržná, střelná. Cizí tělesa v ranách a tělních otvorech. Poranění zvířaty.
  • 12. Závažná poranění - hlavy a centrálního nervového systému, páteře a míchy, krku, hrudníku, břicha.
  • 13. Končetinová poranění, fraktury velkých kostí a kloubů, poranění pánve. Tlaková poranění.
  • 14. Poškození teplem, chladem, elektrickým proudem, chemickými látkami.
  • 15. Intoxikace.
  • 16. Vybrané akutní stavy v interních oborech.
  • 17. Překotný porod.
  • 18. Závažné akutní stavy u dětí - akutní dechová nedostatečnost, febrilní křeče.
Literatura
    povinná literatura
  • Truhlář A, Černá Pařízková R, Dizon JML, Djakow J, Drábková J, Franěk O, et al. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021: Souhrn doporučení. Anest Intenz Med. 2021; 32(Suppl. A): 72 s.
  • HALUZÍKOVÁ, Jana. Základy první pomoci a přednemocniční péče. Praha: GRADA Publishing, 2023. ISBN 978-80-271-1739-0.
    doporučená literatura
  • PETRŽELA, M. D. První pomoc pro každého. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5556-4.
  • HALUZÍKOVÁ, Jana. Odborná první pomoc. 1. vyd. Slezská univerzita, 2021. 172 s.
  • MIXA, V., HEINIGE, P., VOBRUBA, V. (eds.) et al. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Praha: Mladá fronta a. s., 2017. ISBN 978-80-204-4643-5. info
Výukové metody
Kontaktní výuka (přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, hraní rolí, instruktáž, demonstrace, diskuze, samostudium) je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je 0/4/0. Cvičení 4 HOD/SEM. 1 kr. Ukončení: ZÁPOČET. Kontaktní výuka (přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, hraní rolí, instruktáž, demonstrace, diskuze, samostudium) je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty. Splnění 80 % docházky ve výuce, prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: ústní a praktické prověření odborných znalostí a dovedností.
Metody hodnocení
Splnění 80% docházky na cvičení (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) ZÁPOČET: ústní zkouška
Informace učitele
Mgr. Petra Šimánková. Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UONP001