UPPVIP001 Pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 11:25–13:00 C312, kromě Čt 3. 10., kromě Čt 17. 10., kromě Čt 24. 10., kromě Čt 31. 10., kromě Čt 14. 11., kromě Čt 21. 11., kromě Čt 28. 11., kromě Čt 5. 12., kromě Čt 12. 12., kromě Čt 19. 12. ; a Čt 3. 10. 11:25–13:00 C308, Čt 17. 10. 11:25–13:00 C205, Čt 24. 10. 11:25–13:00 C205, Čt 31. 10. 11:25–13:00 C308, Čt 14. 11. 11:25–13:00 C205, Čt 21. 11. 11:25–13:00 C205, Čt 28. 11. 11:25–13:00 C205, Čt 5. 12. 11:25–13:00 C205, Čt 12. 12. 11:25–13:00 C205, Čt 19. 12. 11:25–13:00 C205
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP001/A: Út 9:45–11:20 C208, kromě Út 24. 9. ; a Út 24. 9. 9:45–11:20 C205, E. Ondřejová
UPPVIP001/B: Út 12:15–13:50 C208, kromě Út 24. 9. ; a Út 24. 9. 12:15–13:50 C205, E. Ondřejová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Vymezení klíčových kategorií a pojmů – pedagogika, edukant, edukátor, celoživotní učení, výuka, edukace, vzdělávání, výchova, výchovně-vzdělávací proces, didaktika…
  • 2. Přehled edukace před vznikem pedagogiky – významné prvky edukace před vznikem pedagogiky ve starověku, ve středověku a novověku, v industriální společnosti
  • 3. Vymezení předmětu pedagogiky – souvislosti vzniku pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny
  • 4. Předmět pedagogiky – metodologické ukotvení pedagogiky; ukotvení pedagogiky v konceptu CŽU z hlediska institucí, forem a objektů edukace
  • 5. Klíčové aspekty orientace a teorie učení – ffilosofické orientace aj. s významem pro soudobou pedagogiku; teorie učení; rozdíly v učení žen a mužů
  • 6. Funkce a úkoly pedagogiky
  • 7. Pojetí paradigmat pedagogiky
  • 8. Soustava pedagogických disciplín – základní pedagogické disciplíny; hraniční pedagogické disciplíny; aplikované pedagogické disciplíny; Vztah k jiným – pro pedagogiku pomocným vědám
  • 9. Pedagogické prostředky – nehmotné, hmotné
  • 10. Determinanty efektivnosti edukačního procesu
  • 11. Pedagogická efektivnost – zásady efektivního učení a učení se, včetně sebeučení; tvořivý edukační proces; učení a výuka k tvořivosti
  • 12. Kompetence edukanta (žáka) a edukátora (učitele) – kompetence k celoživotnímu učení (CŽU) aj., vymezené EK; osobnost edukanta (žáka) a jeho cílové kompetence; osobnost edukátora a jeho pedagogické kompetence
  • 13. Pedagogický výzkum – význam a poslání; klasifikace pedagogického výzkumu; metody pedagogického výzkumu; techniky pedagogického výzkumu; výzkumná zpráva
Literatura
    povinná literatura
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015, s. 12–40. ISBN 978-80-247-9763-2 (ePub). ISBN 978-80-247-9762-5 (pdf). ISBN 978-80-247-4248-9 (print).
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
  • KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
    doporučená literatura
  • KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava, FVP, UPPV, 2017. info
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
  • PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
Výukové metody
Seminář - metody slovní, metody samostatné práce.
Metody hodnocení
Seminář: 1. docházka - povinná účast - omluveny max. 2 neúčasti - zdůvodnění absence zaslat vyučující semináře na e-mail předem, případně max. do 5 dní po termínu semináře, 2. splnění stanovených úkolů v semináři, 3. aktivní účast na aktivitách v semináři podle zadání. Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat a aktivit, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění semináře. Zkouška: písemná z určené povinné literatury a přednášek
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVIP001