FVP:UPPVIP001 Pedagogika - Informace o předmětu
UPPVIP001 Pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 11:25–13:00 C312, kromě Čt 3. 10., kromě Čt 17. 10., kromě Čt 24. 10., kromě Čt 31. 10., kromě Čt 14. 11., kromě Čt 21. 11., kromě Čt 28. 11., kromě Čt 5. 12., kromě Čt 12. 12., kromě Čt 19. 12. ; a Čt 3. 10. 11:25–13:00 C308, Čt 17. 10. 11:25–13:00 C205, Čt 24. 10. 11:25–13:00 C205, Čt 31. 10. 11:25–13:00 C308, Čt 14. 11. 11:25–13:00 C205, Čt 21. 11. 11:25–13:00 C205, Čt 28. 11. 11:25–13:00 C205, Čt 5. 12. 11:25–13:00 C205, Čt 12. 12. 11:25–13:00 C205, Čt 19. 12. 11:25–13:00 C205
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP001/B: Út 12:15–13:50 C208, kromě Út 24. 9. ; a Út 24. 9. 12:15–13:50 C205, E. Ondřejová - Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Osnova
- 1. Vymezení klíčových kategorií a pojmů – pedagogika, edukant, edukátor, celoživotní učení, výuka, edukace, vzdělávání, výchova, výchovně-vzdělávací proces, didaktika…
- 2. Přehled edukace před vznikem pedagogiky – významné prvky edukace před vznikem pedagogiky ve starověku, ve středověku a novověku, v industriální společnosti
- 3. Vymezení předmětu pedagogiky – souvislosti vzniku pedagogiky jako samostatné vědní disciplíny
- 4. Předmět pedagogiky – metodologické ukotvení pedagogiky; ukotvení pedagogiky v konceptu CŽU z hlediska institucí, forem a objektů edukace
- 5. Klíčové aspekty orientace a teorie učení – ffilosofické orientace aj. s významem pro soudobou pedagogiku; teorie učení; rozdíly v učení žen a mužů
- 6. Funkce a úkoly pedagogiky
- 7. Pojetí paradigmat pedagogiky
- 8. Soustava pedagogických disciplín – základní pedagogické disciplíny; hraniční pedagogické disciplíny; aplikované pedagogické disciplíny; Vztah k jiným – pro pedagogiku pomocným vědám
- 9. Pedagogické prostředky – nehmotné, hmotné
- 10. Determinanty efektivnosti edukačního procesu
- 11. Pedagogická efektivnost – zásady efektivního učení a učení se, včetně sebeučení; tvořivý edukační proces; učení a výuka k tvořivosti
- 12. Kompetence edukanta (žáka) a edukátora (učitele) – kompetence k celoživotnímu učení (CŽU) aj., vymezené EK; osobnost edukanta (žáka) a jeho cílové kompetence; osobnost edukátora a jeho pedagogické kompetence
- 13. Pedagogický výzkum – význam a poslání; klasifikace pedagogického výzkumu; metody pedagogického výzkumu; techniky pedagogického výzkumu; výzkumná zpráva
- Literatura
- povinná literatura
- BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015, s. 12–40. ISBN 978-80-247-9763-2 (ePub). ISBN 978-80-247-9762-5 (pdf). ISBN 978-80-247-4248-9 (print).
- ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1. info
- KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0. info
- doporučená literatura
- KALNICKÝ, J. Pedagogika pro SP. studijní opora. Opava, FVP, UPPV, 2017. info
- PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. info
- PRŮCHA,J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. info
- BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. info
- Výukové metody
- Seminář - metody slovní, metody samostatné práce.
- Metody hodnocení
- Seminář: 1. docházka - povinná účast - omluveny max. 2 neúčasti - zdůvodnění absence zaslat vyučující semináře na e-mail předem, případně max. do 5 dní po termínu semináře, 2. splnění stanovených úkolů v semináři, 3. aktivní účast na aktivitách v semináři podle zadání. Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat a aktivit, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění semináře. Zkouška: písemná z určené povinné literatury a přednášek
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVIP001