FVP:UPPVJP013 Androdidaktika a gerontodidakt - Informace o předmětu
UPPVJP013 Androdidaktika a gerontodidaktika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 13/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavel Kliment, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 11. 10. 8:05–9:40 C306, Pá 18. 10. 11:25–12:10 C201, Pá 25. 10. 13:05–15:30 C306, 15:35–16:20 C306, Pá 1. 11. 12:15–13:50 C204, Pá 8. 11. 13:05–14:40 C306, Pá 29. 11. 13:05–13:50 C306
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Základní orientace v terminologii užívané v rámci společenskovědních disciplín. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, EPOS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentovi komplexní a strukturovaný vhled do problematiky, klíčových pojmů a aspektů androdidaktiky a gerontodidaktiky přes vymezení předmětu, funkcí, zákonitostí a cílů teorie edukace dospělých a seniorů, jejího obsahu, forem, metod a prostředků. Student taktéž získá analytický přehled o jednotlivých stránkách edukačního procesu, klíčových kompetencích subjektu a objektu edukace, o podmínkách a principech, o tvorbě kurikul a komplexní přípravě na edukační proces, včetně vývojových tendencích. Pojetím předmětu se sleduje i rozvoj kritického myšlení, kreativita studenta, včetně schopnost samostatně a odpovědně se rozhodovat v dané oblasti.
V rámci seminářů se studenti naučí stanovit plán edukace na základě získaných informací o celé skupině nebo jednotlivcích, o jejich předchozích zkušenostech či již absolvovaných edukací, naučí se stanovovat konkrétní cíle, vyhledávat vhodné podkladové materiály, zvažovat vhodnost využití s ohledem na specifičnost různých skupin seniorů, individuálně přizpůsobit materiály dle individuálních možností edukantů (např. pro koho je nutný větší tisk, kdo hůře slyší, kdo má potíže s jemnou nebo hrubou motorikou apod.), časový harmonogram celé aktivity, postup, využití zpětné vazby apod. - Výstupy z učení
- Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost předmětu, cílů, obsahu, forem, metod, principů a prostředků, kterými disponuje soudobá teorie vzdělávání dospělých a seniorů, včetně sebevzdělávání na bázi cílených klíčových kompetencí subjektu a objektu vzdělávacího procesu.
Oborové dovednosti:Student se dokáže orientovat v základní problematice teorie vzdělávání dospělých a seniorů a zejména dovede aplikovat informativní a formativní metody výuky v praxi edukace dospělých a seniorů s důrazem na jejich participaci a využití podpůrných didaktických prostředků a nejmodernější techniky. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi.
Obecné způsobilosti: Student je schopen zpracovat návrh učebního projektu, či kurikul (plán, osnova, forma, metody, didaktická technika atd.) pro výuku dospělých a seniorů, jakož i pro přípravu lektorů. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně. - Osnova
- 1. Vymezení klíčových pojmů a kategoriálního andro a geronto – didaktického aparátu
- 2. Předmět androdidaktiky a gerontodidaktiky; vývoj vzdělávacích koncepcí; teoreticko-metodologické základy učebního procesu; preferující druhy učení dospělých a seniorů (řešení problémů, sociální učení, verbální?); obecné/odborné vzdělávání; rozsah a úroveň učení; kvalifikační, rozšiřující?
- 3. Cíle vzdělávání dospělých a seniorů; soulad společenských a individuálních potřeb; odlišnost cílů dle druhů učení – formální, neformální a informální; nové paradigma učení (informativně-poznatková detektizace, selekce, interiorizace, exteriorizace)
- 4. Obsahové (kurikulární) zaměření vzdělávání dospělých a seniorů dle druhů učení; dokumenty – kurikula: učební plány a osnovy, učebnice a další učební „konzervy“
- 5. Zásady tvorby kurikul a příprava na výuku – výběr a uspořádání učiva na bázi potřeb a didaktických možností; didaktický systém (plánování lektorů, forem, metod, prostředků)
- 6. Nejrozšířenější organizační formy vzdělávání dospělých a seniorů – plenární, skupinové, individuální; definice, charakteristika, zásady efektivního uplatnění
- 7. Metody týmového vzdělávání dospělých a seniorů; participační přístup; charakteristika participačních metod výuky; metody sebevzdělávání a sebekultivace; význam a připravenost prostředí pro sebevzdělávání
- 8. Učební (info) technologie ulehčující edukaci dospělých a seniorů; strukturovaný pracovní sešit; PC (e-mail; internet – info-databázy – fulltexty); tablet, iPod; učební a relaxační prostory; logistika, apod.
- 9. Principy vzdělávání dospělých a seniorů
- 10. Primární činitel edukačního procesu – dospělý účastník/senior (klient); vstupní úroveň, docilita; kompetence; význam (rodinného) zázemí, motivace ke vzdělávání – pro kreativitu a efektivitu učení
- 11. Lektor – edukátor (trenér, facilitátor, animátor, kouč, poradce); lektorská sebereflexe; hospitace
- 12. Androdidaktická diagnostika; význam prověřování výsledků edukace dospělých a seniorů; hodnocení; takt; auto-diagnostika docility dospělého – podmínka další efektivní edukace a kultivace dospělého a seniora; zásady
- 13. Význam a systém poradenství ve vzdělávání dospělých a seniorů – dle druhů učení; způsobilost radit a efektivně a cíleně komunikovat; techniky zjišťování informací; prognózování a marketing v androdidaktice 1. Definition of key concepts and categorical andro and geronto - didactic apparatus
- 2. Subject matter of androdidactics and geronto-didactics; development of educational concepts; theoretical-methodological foundations of the learning process; preferred types of adult and senior learning (problem solving, social learning, verbal?); general/professional education; scope and level of learning; qualifying, extending?
- 3. Goals of adult and senior learning; matching social and individual needs; differentiation of goals by types of learning - formal, informal and informal; new paradigm of learning (informative-cognitive detection, selection, interiorization, exteriorization)
- 4. Content (curricular) orientation of adult and senior education by types of learning; documents - curricula: curricula and syllabuses, textbooks and other learning "canned"
- 5. Principles of curriculum development and preparation for teaching - selection and arrangement of curriculum based on needs and didactic possibilities; didactic system (planning of lecturers, forms, methods, means)
- 6. The most widespread organizational forms of adult and senior education - plenary, group, individual; definition, characteristics, principles of effective application
- 7. Methods of team-based learning for adults and seniors; participatory approach; characteristics of participatory learning methods; methods of self-development and self-cultivation; importance and readiness of the environment for self-development
- 8. Learning (info) technologies facilitating adult and senior education; structured workbook; PC (e-mail; internet - info-databases - fulltexts); tablet, iPod; learning and relaxation spaces; logistics, etc.
- 9. Principles of adult and senior education
- 10. Primary agent of the educational process - adult participant/senior (client); entry level, achievement; competence; importance of (family) background, motivation to learn - for creativity and effectiveness of learning
- 11. Lecturer - educator (trainer, facilitator, animator, coach, counsellor); lecturer self-reflection; hospitalization
- 12. Androdidactic diagnostics; the importance of examining the results of adult and senior education; evaluation; tact; self-diagnosis of the adult's docility - a condition for further effective education and cultivation of the adult and senior; principles
- 13. The meaning and system of counseling in adult and senior education - according to types of learning; competence to counsel and communicate effectively and purposefully; techniques of information discovery; forecasting and marketing in androdidactics
- Literatura
- povinná literatura
- ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7. info
- KALNICKÝ, J. Androdidaktika a gerontodidaktika [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z:https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
- KALNICKÝ, Juraj. Determinanty efektivnosti edukačního procesu. 1st. ed. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7329-428-1. info
- KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
- KALNICKÝ, Juraj. Od androdidaktiky ke gerontodidaktice. 1. vyd. Ostrava: Repronis, s.r.o. Ostrava, 2018, 121 s. n/a. ISBN 978-80-7329-443-4. info
- PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7. info
- doporučená literatura
- MUŽÍK, J. Řízení vzdělávacího procesu - Andragogická didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-581-6. info
- KUBR, M., PROKOPENKO, J. Vzdělávání a rozvoj manažerů. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
- PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4. info
- TUBBS, N. The New Teacher: An Introduction to Teaching in Comprehensive Education. UK, Routledge, 2014. ISBN 978-1-134-09074-7. info
- VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-1770-0.
- Výukové metody
- Monologická, dialogická, diskuse, hraní rolí.
- Metody hodnocení
- Ústní zkouška.
- Informace učitele
- Konzultace s vyučujícím během výuky, po dohodě osobní konzultace nebo emailová konzultace.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVJP013