UPPVJP041 Úvod do animace a základní terapeutické metody

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
13/13/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Šárka Honová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 26. 9. 17:15–18:50 C208, Čt 3. 10. 17:15–18:50 C208, Čt 10. 10. 17:15–18:50 C208, Čt 24. 10. 17:15–18:50 C208, Čt 7. 11. 17:15–18:50 C208, Čt 5. 12. 17:15–18:50 C208
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVJP041/A: Čt 26. 9. 18:55–20:30 C208, Čt 3. 10. 18:55–20:30 C208, Čt 10. 10. 18:55–20:30 C208, Čt 24. 10. 18:55–20:30 C208, Čt 7. 11. 18:55–20:30 C208, Čt 5. 12. 18:55–20:30 C208, Š. Honová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 5/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zmapovat specifika osoby seniora, dotknout se jeho potřeb, chuti k činnostem i nečinnosti. Naučit se při tvorbě aktivizačních a animačních programů zvážit a oslovit motivaci klienta, respektovat individualitu jedince a zároveň podpořit jeho začlenění do komunity. V předmětu se student seznámí s dílčími terapeutickými metodami-jejich výhodami i slabinami a praktickými nácviky si může osahat jejich užívání. Zřetel bude kladen také na specifika terapeutické péče s konkrétními skupinami osob, díky čemuž bude student připraven na možné překážky v užívání získaných dovedností.
Výstupy z učení
Oborové znalosti: Student si osvojí bio-psycho-socio-spirituální pohled na osobu seniora, dovede zmapovat jeho základní potřeby, přání a podpořit jeho motivaci k smysluplnému trávení času. Umí vyjmenovat množství terapeutických metod a technik, ze kterých je schopen vybrat vhodnou alternativu k cílové skupině. Díky praktickým nácvikům zakusí své vlastní dovednosti v práci s lidmi.
Oborové dovednosti: Student umí přispět svými znalostmi k vytvoření komplexního terapeutického plánu péče o seniora. Je schopen realizovat dílčí terapeutické metody v praxi individuálně i skupinově. Inspiraci k vedení aktivit čerpá jak z doporučených zdrojů, tak z praktických nácviků, které mu pomáhají osahat si vlastní silné stránky i limity.
Obecné způsobilosti: Absolvováním předmětu bude student způsobilý vnímat péči o seniora celostně, uvědomit si komplexnost jeho potřeb a přizpůsobit terapeutické aktivity individuálně. Z množství technik svede vybrat příslušné postupy jak podle dostupných informací o klientovi tak podle potřeby instituce. Student bude výukou podpořen v opravdovosti v přístupu ke klientovi, ve flexibilním reagování na změny a v kreativním užívání technik.
Osnova
  • 1. Vymezení animace – širší a užší pojetí. Osoba seniora, jeho potřeby. Specifika práce se seniorskou populací
  • 2. Způsoby práce, zásady vedení terapeutických intervencí. Individuální vs. skupinový přístup. Terapeutický vztah
  • 3. Motivace seniora. Plánování péče s ohledem na vybraná specifika
  • 4. Trénink poznávacích funkcí
  • 5. Činnostní a pracovní terapie, zájmové aktivity
  • 6. Reminiscenční terapie
  • 7. Edukace. Vzdělávání seniorů
  • 8. Relaxační metody. Bazální stimulace
  • 9. Krizová intervence, aktivační terapie
  • 10. Arteterapie. Zooterapie. Muzikoterapie. Pohybová terapie
  • 11. Specifika terapeutické péče se seniory se somatickým handicapem
  • 12. Specifika terapeutické péče se seniory s psychiatrickým onemocněním
  • 13. Možnosti terapeutické práce s pečujícími
Literatura
    povinná literatura
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.
  • MÜLLER, Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. info
  • WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4. info
  • YALOM, I. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1073
  • ZEDNÍKOVÁ, K. Úvod do animace a základní terapeutické metody[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
    doporučená literatura
  • DVOŘÁČKOVÁ, D.Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
  • MESSER, B. 100 tipů pro plánování péče v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0216-7.
  • SUCHÁ, J. Hry a činnosti pro aktivní seniory. Praha: Portál, 2013. ISBN978-80-262-0335-3.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a B. BOLOMSKÁ. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
Metody hodnocení
zápočet
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVJP041