UPPVMK026 Praktika ve speciálněpedagogické diagnostice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Zuzana Pavelová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Rozvrh
Pá 6. 12. 9:45–13:00 C207, 13:55–18:00 C207
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(3)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí orientovat se v odborné dokumentaci a podílet se na tvorbě vybraných dokumentačních materiálů, které slouží jako zdroj informací o profesních činnostech speciálního pedagoga (zprávy z praxí, exkurzí, záznamové archy, pozorovací koncepty, přípravy na praxi). Důraz bude kladen na speciálně pedagogické jevy a procesy v kontextu dodržení předepsané struktury dokumentu. Pozornost bude věnována i specifickým dokumentům v podobě auditivní nebo audiovizuální nahrávky.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student zná metody speciálně pedagogické diagnostiky
- student rozumí smyslu vedení odborné dokumentace za účelem komplexního rozvoje dítěte
Odborné dovednosti:
- student si ověří praktickou aplikaci základních prostředků speciálně pedagogické diagnostiky
- student získá zkušenosti s tvorbou vybraných dokumentačních materiálů
Obecné způsobilosti:
- student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky
- student se orientuje procesních schématech poradenských služeb v rámci příslušných rezortů
- vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
  • 1. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga.
  • 2.Specifika vývoje dítěte v kontextu aktuálních společenských podmínek 3. Diagnostické nástroje za účelem zjištění speciálních potřeb dětí a žáků s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
  • 4.Vyšetření děti předškolního a mladšího školního věku (školní zralost, poruchy učení) 5.Diagnostické metody dětí a žáků (pozorování, rozhovor, didaktické testy) a jejich vyhodnocení 6.Záznamové archy diagnostických nástrojů 7. Analýza dostupné odborné dokumentace (závěry vyšetření ve školských poradenských zařízeních, doporučení ke vzdělávání).
  • 8. Individuální vzdělávací plán (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm, školským poradenským zařízením).
  • 9.Plán pedagogické podpory (principy tvorby, spolupráce se školním poradenským pracovištěm).
  • 10. Kompetence SPC, PPP 11. Analýza audiozáznamu, závěry.
  • 12. Analýza videozáznamu, závěry.
Literatura
    povinná literatura
  • BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Praha: Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
  • BITTMANN, J., BITTMANNOVÁ, L. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: Prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • KREJČÍŘOVÁ, D., SVOBODA, M., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
    doporučená literatura
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
  • VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
  • KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech, 2007. ISBN978-80-86856-42-1.
  • VOLEMANOVÁ, M. A. Přetrvávající primární reflexy: Opomíjený faktor problémů učení a chování. INVTS 2020
    neurčeno
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • EVERITT, J. G. Lesson Plans. Rutgers University Press, 2018. ISBN 978-0813587608.
  • JEDLIČKA, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. Praktika ve speciálně pedagogické diagnostice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta: Průběžné plnění zadaných úkolů (tvorba dokumentačních materiálů) Zápočet je udělen na základě zpracování prezentace zadaného úkolů z diagnostiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMK026