SP25PK015 Pedagogická diagnostika a poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se a poznání dynamického poznávacího procesu zaměřeného na jedince s postižením ve smyslu zjištění jeho významných osobnostních charakteristik. Komplexní poznání osobnosti ve všech jejích složkách, vzájemných vztazích a souvislostech se stává základní podmínkou realizace speciálněpedagogické diagnostiky a následně podpory, která z výsledku diagnostického procesu vychází a současně ve svém průběhu vede k zpřesňování diagnózy. Cílem je i získání základního přehledu a základních poznatků pedagogické diagnostiky, včetně psychologických zvláštností jedinců/žáků. Dalším cílem je získání teoretických a praktických znalosti z oblasti poradenství. Porozumět výchovným a výukovým problémům žáků a být schopen je orientačně rozpoznat. Mít přehled o poradenských institucích, náplni jejich práce, a to především v pedagogické diagnostické oblasti. Být schopen uplatnit poznatky z oblasti diagnostiky a poradenství ve školní i jiné praxi
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student získá vhled do problematiky pedagogické diagnostiky  - student se orientuje v metodách pedagogické diagnostiky  - student získá znalost o rozdílech diagnostiky a diagnózy  - student získá přehled a aplikaci základních diagnostických vyšetřovacích metod  - student se orientuje a získá přehled o poradenském systému a poskytovatelích služeb v České republice  - student se seznámí s problematikou klimatu třídy a problematikou kariérového poradenství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  Odborné dovednosti:  - student se orientuje a získá přehled základních a doplňkových metodách diagnostiky, přehledu kritérií posouzení vývoje řeči na základě specifických projevů neverbální a verbální komunikace u jedinců se zdravotním postižením  - student aplikuje základní poznatky, zásady a odlišnosti diagnostiky v praktických aktivitách  - student využívá získaných poznatků za účelem stanovení základních intervenčních postupů pro komplexní rozvoj  jedinců/žáků  - student aplikuje získané dovednosti v komplexní přípravě v prezentačních aktivitách   Obecné způsobilosti:  - student aplikuje znalosti, specifické zvláštnosti ve vývoji jedince pro jeho další vývoj osobnostní, rozvoj komunikace a dalších kognitivních funkcí  - student aplikuje modifikaci diagnosticko-intervenčních postupů a přístupů   - student získá základní kompetence v pedagogické diagnostice a poradenství  - student prokáže znalosti pedagogické diagnostiky v kooperaci v meziresortním rámci  - student získá znalosti ve specificích kariérového poradenství u žáků v hlavním vzdělávacím proudu  - student získá přehled o pedagogických diagnostických nástrojích ve školství (školské praxi)
Osnova
Obsah:  1. Pedagogická diagnostika, terminologie a úvod do problematiky  Oblasti pedagogické diagnostiky  Diagnostické metody a jejich klasifikace  Druhy pedagogické diagnostiky  2. Pedagogická diagnostika a intervence Pedagogická diagnostika ve vzdělávacím procesu  Diagnostika z hlediska vývoje jedince  Komplexní hledisko v diagnostice  3. Diagnostické nástroje ve školské praxi  Pedagogická diagnostika zaměřená na třídu, školu  Pedagogická diagnostika v poradenství Repetitorium
Literatura
    povinná literatura
  • JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J., SYSLOVÁ, Z., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ. Praha, Portál 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
  • PORUBČANOVÁ, D. Pedagogická diagnostika v edukačnej teórii a praxi. Týn nad Vltavou: Nová Forma, 2019. ISBN 978-80-7612-137-9.
  • ŠILONOVÁ, V. Inkluzívne prístupy k edukácii detí predškolského veku. Ružomberok: Verbum, 2021. ISBN 978-80-561-0863-5.
    doporučená literatura
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-055-0.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Pedagogická diagnostika dětského vývoje pro učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7368-018-1.
  • MÁLKOVÁ, G. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-585-1.
  • KASÁČOVÁ, B., CABANOVÁ, M. et al. Pedagogická diagnostika v teórii a aplikáciách. Banská Bystrica: Belianum, 2013. ISBN 978-80-557-0606-1.
  • HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-246-0319-5.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
    neurčeno
  • VIKTORIN, J., VÍTKOVÁ, M. Pracovníci školního poradenského pracoviště v inkluzivním prostředí škol hlavního vzdělávacího proudu v Jihomoravském kraji. Štúdie zo špeciálnej pedagogiky. 2018, roč. 7, č. 1, s. 24-47. ISSN 2585-7363.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků: zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD, 2011. ISBN 978-80-7392-169-9.
  • KATZ, J. Resource Teachers: A Changing Role in the Three-Block Model of Universal Design for Learning. Winnipeg: Portage & Main Press, 2013. ISBN 978-1-55379-501-8.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
Výukové metody
Studijní pomůcky:   ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Pedagogická diagnostika a poradenství. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:  Podmínkou přihlášení k testu je splnění úkolu dle požadavků vyučujícího.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK015