SP25PK016 Didaktika předškolního vzdělávání

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student absolvováním předmětu získá ucelený pohled na edukační procesy v předškolním vzdělávání, bude se orientovat v obsahu kurikula pro předškolní vzdělávání a od toho se odvíjejících kompetencí s ohledem na plánování, realizaci a reflexi didakticky zacílených činností s přesahem do modifikace a individualizace metod práce u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Předmět staví základ pro profesní kompetence pedagoga v předškolním vzdělávání. Předmět je koncipován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
Výstupy z učení
Výstupy učení Odborné znalosti: -Student se orientuje v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. -Student rozumí didaktickému procesu v předškolním vzdělávání s ohledem na aplikaci kurikula v praxi. -Student má osvojeny poznatky o vzdělávacích oblastech Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. -Student má základní poznatky o školní zralosti a připravenosti. Odborné dovednosti: -Student dokáže analyzovat kurikulum pro předškolní vzdělávání a orientuje se v procesu plánování, realizace a reflexe didakticky zacílených činností v předškolním vzdělávání. -Student dokáže připravit didakticky zacílenou činnost v souladu s výstupy kurikula a potřebami dětí. -Student dokáže modifikovat didakticky zacílené činnosti v mateřské škole s ohledem na věk dětí, složení třídy (homogenní/heterogenní) i možnosti a limity dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně dětí nadaných v mateřské škole. -Student dokáže aplikovat formativní hodnocení v předškolním vzdělávání a propojit se s procesem pedagogické diagnostiky. Obecné způsobilosti: -Student využívá své poznatky v oblasti předčtenářské a předpočetní gramotnosti dětí v didakticky zacílených činnostech. -Student je schopen porozumět procesu plánování a realizace didakticky zacílených činností s ohledem zejména na dynamickou diagnostiku v mateřské škole a formativní způsob hodnocení dítěte i vývojová a osobnostní specifika dětí
Osnova
1.Orientace v kurikulárních dokumentech pro předškolní vzdělávání Analýza vzdělávacích oblastí Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání Edukační proces a jeho specifika v předškolním vzdělávání (plánování, realizace, reflexe) Didakticky zacílené činnosti a jejich modifikace s ohledem na potřeby dětí a výstupy kurikula 2. Moderní trendy v předškolním vzdělávání a projektování Profesní kompetence učitele mateřské školy Práce s heterogenní a homogenní skupinou Pedagogická diagnostika a hodnocení v předškolním vzdělávání 3. Školní zralost a připravenost Předčtenářská gramotnost Předpočetní gramotnost (elementární početní představy a matematické pojmy) Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNÁŘOVÁ J., ŠMARDOVÁ V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Ilustroval Šmarda, R. Brno: Computer Press, 2022. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • SYSLOVÁ, Z. BURKOVIČOVÁ, R., KROPÁČKOVÁ, J. ŠILHÁNOVÁ, K. ŠTĚPÁNOVÁ, L. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7598-276-6.
  • BEDNÁŘOVÁ J., ŠMARDOVÁ V., 2015: Školní zralost. Edika, ISBN 978-80-2660-793-9.
  • BEDNÁŘOVÁ J., ŠMARDOVÁ V., 2015: Diagnostika dítěte předškolního věku. Edika, ISBN 978-80-266-06-581.
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Výzkumný ústav pedagogický, Praha, 2021.
  • TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
  • Metodika předškolního vzdělávání zaměřená na didaktické aspekty práce s dětmi: aneb jak usnadnit přechod dětí z předškolního do primárního vzdělávání. 1. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7290-923-0.
    doporučená literatura
  • KOTOVÁ, M. Knížka pro začínající učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1721-3.
  • OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada).
  • SYSLOVÁ Z., 2013: Profesní kompetence učitele mateřské školy. Grada, pp. 160, ISBN 978-80-247-4309-7.
  • SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0603-3.
  • Syslová, Z. Borkovcová, I. Uvádění začínajících učitelů mateřských škol. Praha: Wolters Kluwer, 2022. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7676-223-7.
  • SYSLOVÁ Z., KREJČOVÁ V., KARGEROVÁ J., 2015: Individualizace v mateřské škole. Portál, ISBN 978-80-2620-812-9.
  • SEDLÁČKOVÁ, Hana; SYSLOVÁ, Zora a ŠTĚPÁNKOVÁ, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
  • BURKOVIČOVÁ, Radmila a NAVRÁTILOVÁ, Jana (ed.). Inspirační náměty pro práci učitelek mateřských škol. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2019. ISBN 978-80-7599-123-2.
  • KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1858-6.
  • KOŤÁTKOVÁ S. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
    neurčeno
  • ZAPLETALOVÁ, Eliška a STODŮLKOVÁ, Eva. Průvodce předškolní pedagogikou. Beroun: Machart, 2023. ISBN 978-80-7656-066-6.
  • BOHÁČOVÁ, Jana; HULÍNOVÁ-MIHALCOVÁ, Ilona; JAREŠOVÁ, Karolína; JIRÁSEK, Aleš; KONVALINOVÁ, Kateřina et al. Školní zralost a dítě s SVP: v praxi mateřské školy. Školní zralost. Praha: Raabe, [2019]. ISBN 978-80-7496-422-0.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava; OPATŘILOVÁ, Dagmar a VÍTKOVÁ, Marie. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Školní zralost. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-3.
  • SVOBODOVÁ, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Dobrá školka. Praha: Raabe, [2022]. ISBN 978-80-7496-468-8.
  • GEBHARTOVÁ, Vladimíra. Jak a co číst dětem v MŠ: komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
  • DANDOVÁ, Eva; KROPÁČKOVÁ, Jana; NÁDVORNÍKOVÁ, Hana; PRAVCOVÁ, Daniela a PŘÍKAZSKÁ, Irena. Školní zralost a odklady školní docházky. Školní zralost. Praha: Raabe, [2018]. ISBN 978-80-7496-373-5.
  • SOKOLOVÁ, Hana; POKORNÁ, Alena a FIŠEROVÁ, Markéta. Školní zralost a nadané dítě. Školní zralost. Praha: Raabe, [2020]. ISBN 978-80-7496-453-4.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Dyslexie v předškolním věku? Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0194-6.
  • PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika; RAŠKOVÁ, Miluše a ŠMELOVÁ, Eva. Primární a preprimární vzdělávání s akcentem na eliminaci rizik v kontextu zajištění rovných příležitostí. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2021. ISBN 978-80-244-6099-4.
Výukové metody
Studijní pomůcky:  SILBEROVÁ, A. Didaktika předškolního vzdělávání. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta: Zpracování zadaných úkolů a jejich prezentace. Písemný test. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK016