FVP:SP25PK017 Logopedie - Informace o předmětu
SP25PK017 Logopedie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení poznatků o významu jazykové a komunikační kompetence v procesu socializace. Součástí bude nástin historického vývoje vědního oboru logopedie, jeho postavení v systému věd a současné trendy v logopedii včetně organizace logopedické intervence v České republice. Pozornost bude věnována biopsychosociálním podmínkám ontogenetického vývoje řeči. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student popíše současné trendy a koncepce v logopedii, zná legislativní rámec - student definuje základní pojmy a teorie v logopedii - student dokáže objasnit podmínky osvojování jazykových a řečových dovedností Odborné dovednosti: - student vysvětlí význam logopedie v praktické činnosti speciálního pedagoga - student aplikuje znalosti o vývoji řeči na pedagogické jevy a procesy - student popisuje a analyzuje fyziologické projevy a rizikové projevy verbální a neverbální komunikace - student nalezne vhodný informační zdroj za účelem uplatnění modifikovaných metod a forem v oblasti osvojování jazykových a řečových dovedností Obecné způsobilosti: - student přiměřeně reflektuje speciální potřeby osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností - student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností - student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
- Osnova
- Obsah: 1. Logopedie, základní pojmy, význam. Nástin historického vývoje vědního oboru Úkoly logopedické prevence v předškolním a mladším školním věku Biologické základy řeči Tvoření zvuků lidské řeči, mluvidla, jejich funkce. Zásady hlasové hygieny 2. Lingvistické a kognitivní základy řeči, složky řeči Artikulační ústrojí a jejich funkce. Systém českých hlásek Vybrané teorie osvojování jazykových a řečových dovedností 3. Artikulace a patologie vokálů a konsonantů Narušený vývoj řeči z hlediska průběhu. Základní kategorie narušené komunikační schopnosti Metody a prostředky logopedické intervence 4. Podmínky ontogenetického vývoje řeči, fyziologické zvláštnosti vývoje řeči, jazykové roviny Podmínky vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, organizace logopedické péče v České republice
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
- DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-28.
- BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
- ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
- ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
- doporučená literatura
- NEUBAUER, K., SKÁKALOVÁ, T. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-640-7.
- BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
- PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
- JELLISON, J. A. Including Everyone: Creating Music Classrooms Where All Children Learn. New York, NY: Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0-19-935877-9.
- LOVE, R. J., WEBB, W. G. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
- LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
- PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
- KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
- ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
- KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
- Výukové metody
- Studijní pomůcky: ZEZULKOVÁ, E. Logopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2022.
- Metody hodnocení
- Požadavky na studenta: Úspěšné vykonání kombinované zkoušky (písemné/ústní). Její konečný výsledek je určen součtem bodů obou částí zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK017