SP25PK017 Logopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení poznatků o významu jazykové a komunikační kompetence v procesu socializace. Součástí bude nástin historického vývoje vědního oboru logopedie, jeho postavení v systému věd a současné trendy v logopedii včetně organizace logopedické intervence v České republice. Pozornost bude věnována biopsychosociálním podmínkám ontogenetického vývoje řeči. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student popíše současné trendy a koncepce v logopedii, zná legislativní rámec  - student definuje základní pojmy a teorie v logopedii   - student dokáže objasnit podmínky osvojování jazykových a řečových dovedností  Odborné dovednosti:  - student vysvětlí význam logopedie v praktické činnosti speciálního pedagoga  - student aplikuje znalosti o vývoji řeči na pedagogické jevy a procesy  - student popisuje a analyzuje fyziologické projevy a rizikové projevy verbální a neverbální komunikace   - student nalezne vhodný informační zdroj za účelem uplatnění modifikovaných metod a forem v oblasti osvojování jazykových a řečových dovedností  Obecné způsobilosti:  - student přiměřeně reflektuje speciální potřeby osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností  - student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností  - student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
Obsah:  1. Logopedie, základní pojmy, význam. Nástin historického vývoje vědního oboru  Úkoly logopedické prevence v předškolním a mladším školním věku  Biologické základy řeči  Tvoření zvuků lidské řeči, mluvidla, jejich funkce. Zásady hlasové hygieny  2. Lingvistické a kognitivní základy řeči, složky řeči  Artikulační ústrojí a jejich funkce. Systém českých hlásek  Vybrané teorie osvojování jazykových a řečových dovedností  3. Artikulace a patologie vokálů a konsonantů  Narušený vývoj řeči z hlediska průběhu. Základní kategorie narušené komunikační schopnosti  Metody a prostředky logopedické intervence  4. Podmínky ontogenetického vývoje řeči, fyziologické zvláštnosti vývoje řeči, jazykové roviny  Podmínky vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, organizace logopedické péče v České republice
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-28.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
    doporučená literatura
  • NEUBAUER, K., SKÁKALOVÁ, T. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-640-7.
  • BENDOVÁ, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3853-6.
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
  • JELLISON, J. A. Including Everyone: Creating Music Classrooms Where All Children Learn. New York, NY: Oxford University Press, 2015. ISBN 978-0-19-935877-9.
  • LOVE, R. J., WEBB, W. G. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
Výukové metody
Studijní pomůcky:  ZEZULKOVÁ, E. Logopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2022.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:    Úspěšné vykonání kombinované zkoušky (písemné/ústní). Její konečný výsledek je určen součtem bodů obou částí zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK017