SP25PK018 Metodologie speciálněpedagogického výzkumu

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace nezbytné pro tvorbu odborného textu, potažmo bakalářské práce. Studenti se stručně seznámí s jednotlivými fázemi výzkumu a získají základní informace o kvalitativním a kvantitativním výzkumu. Prostor bude věnován také zásadám pro tvorbu odborného textu a informačním zdrojům.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student se orientuje v základech metodologie, zejména v terminologii předmětu, výzkumných metodách, technikách a možnostech zpracování výzkumu  - student vysvětlí rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem  Odborné dovednosti:  - student analyzuje výzkumný proces v teoretických a praktických kontextech  - student zvládá tvorbu a ověřování hypotéz  Obecné způsobilosti:  - student umí samostatně aplikovat zásady vědecké metodologie  - student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
Osnova
Obsah:  1. Co je to věda?  Jak zahájit výzkum  Etické otázky výzkumu  2. Kvalitativní vs. kvantitativní výzkum  Jak psát odborný text  Elektronické informační zdroje  3. Citování  Kvantitativní výzkum  Kvantitativní výzkum – techniky sběru dat  4. Úvod do kvalitativního výzkumu  Kvalitativní výzkum – techniky sběru dat  Kvalitativní analýza dat
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-5053-1
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
    doporučená literatura
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369.
  • NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. eds. Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzita Karlova, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7.
  • JEŘÁBEK, H. Úvod do sociologického výzkumu. Praha: Carolinum, 1992. ISBN 80-7066-662-5.
  • SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
    neurčeno
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
  • EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
  • CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5.
  • SILVERMAN, D. Interpreting qualitative data. Los Angeles: Sage, 2020. ISBN 978-1-5264-6724-9.
  • OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4968-9.
Výukové metody
Studijní pomůcky:  VIKTORIN, J. Metodologie speciálněpedagogického výzkumu. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta:  vypracování projektu bakalářské práce. Písemný test. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK018