SP25PK027 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky práce s terapiemi a terapeutickými a aktivizačními technikami v rámci oboru speciální pedagogika. Konkrétně se studenti seznámí s vymezením a charakteristikou aktivizačních činností a terapií, teoretickými východisky pro dané činnosti, strukturou a organizací práce, cíli, zásadami a podmínkami aktivizačních činností, potřebností a začleněním do současné edukace osob se speciálními potřebami.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student je schopen definovat a teoreticky vymezit terapie a aktivizační činnosti ve speciální pedagogice, a to v kontextu komplexní rehabilitace  - student umí stručně vymezit historii využívání terapeutických postupů v pedagogických a pomáhajících profesích  - student umí posoudit východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice  - student umí charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice a její principy  Odborné dovednosti:  - student dokáže analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska pro práci s terapiemi  - student zná metody, prostředky vybraných terapeutických metod  - student dokáže sestavit cíl, dílčí cíle a postup pro konkrétní aktivizační činnost, či terapii  - student umí posoudit rizika, okolnosti, podmínky aktivizačního procesu  Obecné způsobilosti:  - student umí vyjádřit vztah terapeutických a aktivizačních činností a speciální pedagogiky v kontextu komplexní rehabilitace  - student dokáže popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace nebo terapie  - student je schopen samostatně vytvořit speciálněpedagogicky vedenou aktivizaci či terapii
Osnova
Obsah:  1. Definice a vymezení aktivizačních technik, terapeutických metod a terapií ve speciální pedagogice  Historické souvislosti využívání terapií a aktivizačních technik  Terapie a jejich diagnostické souvislosti - ontogenetický trojúhelník  2. Terapie a jejich přístupové souvislosti, psychoterapie  Terapie v kontextu komplexní rehabilitační péče  Cíl, záměr a podstata využívání aktivizačních technik a terapií ve speciální pedagogice  3. Vlastní proces a fáze terapií ve speciální pedagogice, směřování k metodickému využívání speciálním pedagogem  Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - expresivní terapie  9. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - ergoterapie  4. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - animoterapie  Zaměření terapií dle typů postižení a limitů lidí  Aktivity a terapie jako edukační alternativa pro žáky s těžkým vícenásobným postižením
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. ed. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky: rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • BOČKOVÁ, B., VÍTKOVÁ, M. et al. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8508-4.
  • JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7.
    doporučená literatura
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1227-0.
  • JANKŮ, K. Podpora vzdělávání dětí a žáků s kombinovaným postižením v Moravskoslezském kraji. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7599-156-0.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • HÁJKOVÁ, V. a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, o.s., 2009. ISBN 978-80-904464-0-3
  • LAURIE, Corinna. Sensory and Motor Strategies: practical ways to help autistic children and young people learn and achieve. 3rd Edition. Ilustroval Kirsteen WRIGHT. London: Jessica Kingsley Publishers, 2022. ISBN 978-1-83997-272-0.
    neurčeno
  • GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z. Canisterapie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-879-1.
  • DELGADO, M. Music, Song, Dance, and Theatre: Broadway Meets Social Justice Youth Community Practice. New York, NY: Oxford University Press, 2018. ISBN 978-0-19-064216-7.
  • BENÍČKOVÁ, M. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4238-0.
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol. Netradiční pohledy na kvalitu života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4869-5.
  • KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. a kol. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • JANKŮ, K. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: Slezská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7510-335-2.
Výukové metody
Studijní pomůcky:   JANKŮ, K. Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2022.
Metody hodnocení
Odevzdání seminární práce na téma Písemná příprava a realizace aktivizační techniky nebo terapie pro konkrétního člověka s postižením (příp. dítě/žáka s SVP). Na základě hodnocení seminární práce bude udělen zápočet
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK027