FVP:SP25PK034 Special Education I - Informace o předmětu
SP25PK034 Special Education I
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jana Srovnalová (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh
- Pá 10. 10. 9:45–12:10 C203, Pá 31. 10. 11:25–13:50 C203, Pá 21. 11. 10:35–13:00 C203
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit se základními výrazovými prostředky - aktuální anglickou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v anglickém jazyce. Studenti získají základní přehled o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v anglicky mluvících zemí, a především realizace péče o osoby se zdravotním postižením a jejich edukace.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o anglickou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty - student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací - student získá základní přehled o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika - student popíše anglicky speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální Odborné dovednosti: - student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí a v České republice - student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi - student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění anglickému jazyku Obecné způsobilosti: - student si rozšíří povědomí o edukačních procesech v jiných zemích
- Osnova
- Obsah: 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí Terminologie ve speciální pedagogice Klasifikace speciální pedagogiky Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie 2.Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie Logopedie, vymezení pojmu, terminologie Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie 3.Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie Symptomatologie zdravotního postižení Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích
- Literatura
- povinná literatura
- REYNOLDS, C. R., VANNEST, K. J., FLETCHER-JANZEN, E. Encyclopedia of Special Education: A Reference for the Education of Children, Adolescents, and Adults Disabilities and Other Exceptional Individuals. Hoboken: Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-0-470-94940.
- HEWARD, W. L., ALBER-MORGAN, S. H., KONRAD, M. Exceptional Children: An Introduction to Special Education. Boston: Pearson, 2018. ISBN 978-0-13-402711-1.
- PEER, L., REID, G. Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. London: SAGE, 2016. ISBN 978-1-4739-0454-5.
- PEIRANGELO, R., GIULIANI, G. A. The Educator‘s Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-7879-7812-9.
- KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
- doporučená literatura
- MCLEOD, S., BAKER, E. Children‘s Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-132-75596-2.
- RIMM, S. B., SIEGLE, D., DAVIS, G. A. Education of the Gifted and Talented. Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-382710-1.
- MURDOCH, B. E. Acquired Speech and Language Disorders: A Neuroanatomical and Functional Neurological Approach. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-0-470-02567-3.
- BOWEN, C. Children’s Speech Sound Disorders. Hoboken: Wiley Blackwell, 2015. ISBN 978-1-118-63402-8.
- FRIEND, M., BURSUCK, W. D. Including Students with Special Needs: A Practical Guide for Classroom Teachers. Boston: Pearson, 2019. ISBN 978-0-13-475409-3.
- neurčeno
- LEWIS, A., NORWICH, B. Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Maidenhead: Open University Press, 2004. ISBN 978-0-335-21405-3.
- MACBLAIN, S., LONG, L., DUNN, J. Dyslexia, Literacy and Inclusion: Child-centred Perspectives. London: SAGE, ISBN 978-1-44629-843-5.
- MATHIESON, K. Inclusion in the EYFS. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526270-0.
- HEHIR, T. New Directions in Special Education: Eliminating Ableism in Policy and Practice. Cambridge, MA: Harvard Education Press, 2005. ISBN: 978-1-89179-262-5.
- FREDERICKSON, N. Special Educational Needs, Inclusion and Diversity. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526290-8.
- Výukové metody
- Studijní pomůcky: KNAPOVÁ, L. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- V rámci zápočtu studenti samostatně nebo ve dvojicích připraví a představí kreativní projekt související s tématem předmětu. Projekt bude mít praktické využití v oblasti speciální pedagogiky a bude doplněn stručným písemným podkladem s popisem cílové skupiny, cíle a způsobu realizace. Podrobné zadání a hodnoticí kritéria budou sdělena v průběhu semestru a doplněna v interaktivních osnovách.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK034