FVP:SP25PK053 Interaktivní a robotické pomůc - Informace o předmětu
SP25PK053 Interaktivní a robotické pomůcky v edukaci žáků s mentálním postižením
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Eva Janků (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Eva Janků
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh
- Pá 10. 10. 11:25–13:50 C204, Pá 14. 11. 11:25–13:50 C206
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi efektivního zapojení interaktivních a robotických pomůcek do vzdělávacích aktivit u žáků s mentálním postižením. Studenti se naučí na základě různých kritérií vhodným způsobem aplikovat pomůcky do výuky. Studenti se seznámí s možnostmi kreativního využití pomůcek pro rozvoj gramotnosti, matematických představ, řešení problémů a algoritmického myšlení. Rozvinout schopnost studentů navrhovat a realizovat jednoduché edukativní aktivity s využitím těchto pomůcek.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- z kategorizací interaktivních a robotických pomůcek využívaných u žáků s mentálním postižením
- z oblasti různých kritérií pro posouzení vhodnosti pomůcek využívaných při vzdělávání žáků s mentálním postižením
- o různých možnostech organizace a forem práce v návaznosti na zapojení interaktivních a robotických pomůcek do výuky žáků s mentálním postižením
- o funkcích interaktivních a robotických pomůcek v jednotlivých oblastech učení u žáků s mentálním postižením.
Odborné dovednosti:
- ovládá nejčastěji využívané interaktivní a robotické pomůcky ve výuce žáků s mentálním postižením
- vhodně volí pomůcky vzhledem k individuálním potřebám žáků s mentálním postižením
- vhodně nastavuje úkoly s pomůckami zaměřující se na jednotlivé oblasti učení žáků s mentálním postižením
Odborné způsobilosti:
- student je schopen cíleně využívat svých znalostí i dovedností ohledně speciálních potřeb žáků s mentálním postižením do aplikování, podpory a výběru interaktivních a robotických pomůcek
- student se umí samostatně rozhodnout ke konkrétní podpoře žáka s mentálním postižením pomocí interaktivních a robotických pomůcek
- student dokáže poskytovat péči a podporu ohledně zabezpečování interaktivních a robotických pomůcek pro individuálního žáka - Osnova
- 1. Kategorie interaktivních a robotických pomůcek v kontextu speciálního vzdělávání a kritéria pro posouzení jejich vhodnosti.
2. Organizace práce a formy aktivit při zapojení interaktivních a robotických pomůcek v ZŠS.
3. Přínos interaktivních a robotických pomůcek v oblastech učení u žáků s mentálním postižením. (kognitivní, komunikační, motorická, sociální a praktická oblast)
4-6. Praktické ukázky - Housenka Code a Pillar, Bee-Bot, Ozobot, Sphero BOLT, vybrané aplikace: Book Creator, Sounding Board, GoTalk ad. - Literatura
- povinná literatura
- KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI, Lukáš KUBALA, Veronika KREJČÍ a Martin HAVELKA. Moderní technologie ve výuce: (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2021.
- Růžičková, Veronika; Špinarová, Gabriela (2022): Digitální technologie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- DIGIFOLIO. Digitální gramotnost [online]. Praha: Metodický portál RVP.cz, 2022 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13123&rate=5
- MPSV. Strategie digitální gramotnosti ČR 2015–2020 [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2015 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/web/cz/strategie-digitalni-gramotnosti-cr
- REDECKER, Christine. Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů (DigCompEdu) [online]. 2018 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://ucitel21.rvp.cz/front.home/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu
- Metody hodnocení
- Vytvoření metodického materiálu pro konkrétní oblast učení (předmět) za pomoci vhodně zvolených interaktivních nebo robotických pomůcek.
- Informace učitele
- Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK053