SP25PK053 Interaktivní a robotické pomůcky v edukaci žáků s mentálním postižením

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Janků (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Eva Janků
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků
Rozvrh
Pá 10. 10. 11:25–13:50 C204, Pá 14. 11. 11:25–13:50 C206
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi efektivního zapojení interaktivních a robotických pomůcek do vzdělávacích aktivit u žáků s mentálním postižením. Studenti se naučí na základě různých kritérií vhodným způsobem aplikovat pomůcky do výuky. Studenti se seznámí s možnostmi kreativního využití pomůcek pro rozvoj gramotnosti, matematických představ, řešení problémů a algoritmického myšlení. Rozvinout schopnost studentů navrhovat a realizovat jednoduché edukativní aktivity s využitím těchto pomůcek.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- z kategorizací interaktivních a robotických pomůcek využívaných u žáků s mentálním postižením
- z oblasti různých kritérií pro posouzení vhodnosti pomůcek využívaných při vzdělávání žáků s mentálním postižením
- o různých možnostech organizace a forem práce v návaznosti na zapojení interaktivních a robotických pomůcek do výuky žáků s mentálním postižením
- o funkcích interaktivních a robotických pomůcek v jednotlivých oblastech učení u žáků s mentálním postižením.

Odborné dovednosti:
- ovládá nejčastěji využívané interaktivní a robotické pomůcky ve výuce žáků s mentálním postižením
- vhodně volí pomůcky vzhledem k individuálním potřebám žáků s mentálním postižením
- vhodně nastavuje úkoly s pomůckami zaměřující se na jednotlivé oblasti učení žáků s mentálním postižením

Odborné způsobilosti:
- student je schopen cíleně využívat svých znalostí i dovedností ohledně speciálních potřeb žáků s mentálním postižením do aplikování, podpory a výběru interaktivních a robotických pomůcek
- student se umí samostatně rozhodnout ke konkrétní podpoře žáka s mentálním postižením pomocí interaktivních a robotických pomůcek
- student dokáže poskytovat péči a podporu ohledně zabezpečování interaktivních a robotických pomůcek pro individuálního žáka
Osnova
1. Kategorie interaktivních a robotických pomůcek v kontextu speciálního vzdělávání a kritéria pro posouzení jejich vhodnosti.
2. Organizace práce a formy aktivit při zapojení interaktivních a robotických pomůcek v ZŠS.
3. Přínos interaktivních a robotických pomůcek v oblastech učení u žáků s mentálním postižením. (kognitivní, komunikační, motorická, sociální a praktická oblast)
4-6. Praktické ukázky - Housenka Code a Pillar, Bee-Bot, Ozobot, Sphero BOLT, vybrané aplikace: Book Creator, Sounding Board, GoTalk ad.
Literatura
    povinná literatura
  • KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI, Lukáš KUBALA, Veronika KREJČÍ a Martin HAVELKA. Moderní technologie ve výuce: (o moderních technologiích ve výuce s pedagogy pro pedagogy). Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2021.
  • Růžičková, Veronika; Špinarová, Gabriela (2022): Digitální technologie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • DIGIFOLIO. Digitální gramotnost [online]. Praha: Metodický portál RVP.cz, 2022 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=13123&rate=5
  • MPSV. Strategie digitální gramotnosti ČR 2015–2020 [online]. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2015 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/web/cz/strategie-digitalni-gramotnosti-cr
  • REDECKER, Christine. Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů (DigCompEdu) [online]. 2018 [cit. 2025-08-21]. Dostupné z: https://ucitel21.rvp.cz/front.home/evropsky-ramec-digitalnich-kompetenci-pedagogu-digcompedu
Metody hodnocení
Vytvoření metodického materiálu pro konkrétní oblast učení (předmět) za pomoci vhodně zvolených interaktivních nebo robotických pomůcek.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK053