SP25PP001 Pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
26/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků
Rozvrh
Čt 25. 9. 13:55–15:30 C310, Čt 2. 10. 13:55–15:30 C207, Čt 9. 10. 13:55–15:30 C208, Čt 16. 10. 13:55–15:30 C207, Čt 23. 10. 13:55–15:30 C207, Čt 30. 10. 13:55–15:30 C207, Čt 6. 11. 13:55–15:30 C309, Čt 13. 11. 13:55–15:30 C207, Čt 20. 11. 13:55–15:30 C309, Čt 27. 11. 13:55–15:30 C207, Čt 4. 12. 13:55–15:30 C309, Čt 11. 12. 13:55–15:30 C207, Čt 18. 12. 13:55–15:30 C309
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zmapovat základní pedagogické disciplíny, terminologii a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení, zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: 
- student se orientuje v základních tématech obecné pedagogiky  -
- student zvládne s pochopením základní pedagogickou terminologii 

Odborné dovednosti: 
- student bude schopen aplikovat získané odborné vědomosti v prostředí školy a při práci s kategorií dětí a mládeže 

Obecné způsobilosti: 
- student dokáže samostatně pojmenovávat jednotlivé jevy z oblasti výchovy a konkrétně reagovat na ně
Osnova
1. Pedagogika jako věda o výchově. Definování pojmu pedagogika  Struktura pedagogických věd  Základní výchovně vzdělávací koncepce v průběhu historie  Vymezení základních pojmů: výchova a vzdělávání. Sebevýchova a převýchova  Výchova jako pedagogický proces. Průběh a fáze výchovného procesu  Cíle výchovy, charakteristika funkce cílů výchovy 
2. Podmínky výchovy (biologické, psychické a sociální)  Formy výchovy a prostředky výchovy  Obsah výchovy. Složky výchovy – obecné vymezení  Výchova rozumová a názoru na svět. Výchova mravní. Subsložky: multikulturní výchova a mediální výchova  Výchova pracovní a technická. Výchova umělecká a estetická. Výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Subsložka: enviromentální výchova.
3. Základní výchovní činitele. Rodina jako výchovný činitel, situace současné rodiny, pozitivní a negativní postoje rodičů. Škola jako výchovní činitel. Výchova mimo vyučování
4. Osobnost učitele, charakteristiky profese, socio-profesní stránka struktura učitelů, charakteristika, typologie. Třídní učitel
5. Žák ve vyučování. Komplexní chápaní osobnosti žáka 6. Přehled vybraných projevů rizikového chování u dětí základních a středních škol 
7. Základní znaky alternativních škol. Podstata vzniku.
8. Metodologie pedagogiky. Vymezení základních pojmů. Pedagogický výzkum v podmínkách základních a středních škol
Literatura
    doporučená literatura
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
  • CABANOVÁ, V., GRECMANOVÁ, H., GONDA, D., URBANOVSKÁ, E. 2020. Factors influencing the creation of a positive climate in natural science lessons from the perspective of pupils. In: Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. ISSN
  • INGRAM, J., ELLIOTT, V. F. Research methods for classroom discourse. London: Bloomsbury Academic, 2020. ISBN 978-1-350-07266-4
  • JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-183-6.
    neurčeno
  • • LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • MIGLIARINI, Valentina a ELDER, Brent C. Future of Inclusive Education: intersectional perspectives. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, [2023]. ISBN 978-3-031-49241-9.
  • • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • CABANOVÁ, V., GRECMANOVÁ, H., GONDA, D., URBANOVSKÁ, E . 2018. Validity and reliability analyses for climate of science subjects reseach tool. In Open acces journal of science. ISSN 2575-9086. roč. 2 /4, p. 259 – 263.
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4448-9.
  • HURST, A. L., NENGA, S. K. Working in Class: Recognizing How Social Class Shapes Our Academic Work. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2016. ISBN 978-1-4758-2253-3.
  • • DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • CABANOVÁ, V. 2019. On the phenomena of ageing and death from the perspective of humanities : the taboo of the phenomenon of death from the point of view of new tasks in pedagogical sciences. In: Social Pathology & Prevention.ISSN 2464-5877. Roč. 5, č.
  • • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
  • STÁREK, L. Vybrané aspekty ovlivňující edukační proces dítěte. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2021. ISBN 978-80-7452-203-1.
  • • PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
  • CABANOVÁ, V. , ZEMANČÍKOVÁ, V. 2017. Family libraries and school success of pupils In: Psychology research. ISSN 2159-5542. Vol. 7, no. 3 (2017), s. 154-163. David Publishing Company, New York
  • • TŮMA, J. Pedagogika volného času. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2018. ISBN 978-80-87723-43-2.
  • • GADUŠOVÁ, Z. a kol. Nástroje hodnotenia kompetencií učiteľa. Praha: Verbum, 2019. ISBN 978-80-87800-53-9.
  • • CABANOVÁ, V., GRECMANOVÁ, H., GONDA, D., URBANOVSKÁ, E . 2018. Validity and reliability analyses for climate of science subjects reseach tool. In Open acces journal of science. ISSN 2575-9086. roč. 2 /4, p. 259 – 263.
  • • JANÍK, T. Vše pro výchovu: lekce z pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9768-1.
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, J., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • CABANOVÁ, V. 2014. Relation of family conditions and school success. SGEM: psychology and psychiatry, sociology and healthcare, education : international multidisciplinary scientific conferences on social sciences and arts : conference proceedings : 1-1
Výukové metody
Výukové metody: Studijní pomůcky:  JANIŠ, K. Základy pedagogiky. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2019.   Vítková, Marie a Bartoňová, Miroslava. Inkluzivní pedagogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Požadavky na studenta: písemný test. ústní zkouška. Předpokladem k vykonání ústní zkoušky je úspěšné zpracování úkolů v průběhu seminářů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP001