FVP:SP25PP001 Pedagogika - Informace o předmětu
SP25PP001 Pedagogika
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 26/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PaedDr. Milan Kubiatko, PhD. (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh
- Čt 25. 9. 13:55–15:30 C310, Čt 2. 10. 13:55–15:30 C207, Čt 9. 10. 13:55–15:30 C208, Čt 16. 10. 13:55–15:30 C207, Čt 23. 10. 13:55–15:30 C207, Čt 30. 10. 13:55–15:30 C207, Čt 6. 11. 13:55–15:30 C309, Čt 13. 11. 13:55–15:30 C207, Čt 20. 11. 13:55–15:30 C309, Čt 27. 11. 13:55–15:30 C207, Čt 4. 12. 13:55–15:30 C309, Čt 11. 12. 13:55–15:30 C207, Čt 18. 12. 13:55–15:30 C309
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zmapovat základní pedagogické disciplíny, terminologii a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení, zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v základních tématech obecné pedagogiky -
- student zvládne s pochopením základní pedagogickou terminologii
Odborné dovednosti:
- student bude schopen aplikovat získané odborné vědomosti v prostředí školy a při práci s kategorií dětí a mládeže
Obecné způsobilosti:
- student dokáže samostatně pojmenovávat jednotlivé jevy z oblasti výchovy a konkrétně reagovat na ně - Osnova
- 1. Pedagogika jako věda o výchově. Definování pojmu pedagogika Struktura pedagogických věd Základní výchovně vzdělávací koncepce v průběhu historie Vymezení základních pojmů: výchova a vzdělávání. Sebevýchova a převýchova Výchova jako pedagogický proces. Průběh a fáze výchovného procesu Cíle výchovy, charakteristika funkce cílů výchovy
2. Podmínky výchovy (biologické, psychické a sociální) Formy výchovy a prostředky výchovy Obsah výchovy. Složky výchovy – obecné vymezení Výchova rozumová a názoru na svět. Výchova mravní. Subsložky: multikulturní výchova a mediální výchova Výchova pracovní a technická. Výchova umělecká a estetická. Výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Subsložka: enviromentální výchova.
3. Základní výchovní činitele. Rodina jako výchovný činitel, situace současné rodiny, pozitivní a negativní postoje rodičů. Škola jako výchovní činitel. Výchova mimo vyučování
4. Osobnost učitele, charakteristiky profese, socio-profesní stránka struktura učitelů, charakteristika, typologie. Třídní učitel
5. Žák ve vyučování. Komplexní chápaní osobnosti žáka 6. Přehled vybraných projevů rizikového chování u dětí základních a středních škol
7. Základní znaky alternativních škol. Podstata vzniku.
8. Metodologie pedagogiky. Vymezení základních pojmů. Pedagogický výzkum v podmínkách základních a středních škol - Literatura
- doporučená literatura
- BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
- CABANOVÁ, V., GRECMANOVÁ, H., GONDA, D., URBANOVSKÁ, E. 2020. Factors influencing the creation of a positive climate in natural science lessons from the perspective of pupils. In: Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. ISSN
- INGRAM, J., ELLIOTT, V. F. Research methods for classroom discourse. London: Bloomsbury Academic, 2020. ISBN 978-1-350-07266-4
- JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-183-6.
- neurčeno
- • LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
- MIGLIARINI, Valentina a ELDER, Brent C. Future of Inclusive Education: intersectional perspectives. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, [2023]. ISBN 978-3-031-49241-9.
- • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
- CABANOVÁ, V., GRECMANOVÁ, H., GONDA, D., URBANOVSKÁ, E . 2018. Validity and reliability analyses for climate of science subjects reseach tool. In Open acces journal of science. ISSN 2575-9086. roč. 2 /4, p. 259 – 263.
- BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4448-9.
- HURST, A. L., NENGA, S. K. Working in Class: Recognizing How Social Class Shapes Our Academic Work. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield, 2016. ISBN 978-1-4758-2253-3.
- • DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
- CABANOVÁ, V. 2019. On the phenomena of ageing and death from the perspective of humanities : the taboo of the phenomenon of death from the point of view of new tasks in pedagogical sciences. In: Social Pathology & Prevention.ISSN 2464-5877. Roč. 5, č.
- • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
- • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
- STÁREK, L. Vybrané aspekty ovlivňující edukační proces dítěte. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2021. ISBN 978-80-7452-203-1.
- • PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
- CABANOVÁ, V. , ZEMANČÍKOVÁ, V. 2017. Family libraries and school success of pupils In: Psychology research. ISSN 2159-5542. Vol. 7, no. 3 (2017), s. 154-163. David Publishing Company, New York
- • TŮMA, J. Pedagogika volného času. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2018. ISBN 978-80-87723-43-2.
- • GADUŠOVÁ, Z. a kol. Nástroje hodnotenia kompetencií učiteľa. Praha: Verbum, 2019. ISBN 978-80-87800-53-9.
- • CABANOVÁ, V., GRECMANOVÁ, H., GONDA, D., URBANOVSKÁ, E . 2018. Validity and reliability analyses for climate of science subjects reseach tool. In Open acces journal of science. ISSN 2575-9086. roč. 2 /4, p. 259 – 263.
- • JANÍK, T. Vše pro výchovu: lekce z pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9768-1.
- ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
- DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, J., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
- • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
- • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
- CABANOVÁ, V. 2014. Relation of family conditions and school success. SGEM: psychology and psychiatry, sociology and healthcare, education : international multidisciplinary scientific conferences on social sciences and arts : conference proceedings : 1-1
- Výukové metody
- Výukové metody: Studijní pomůcky: JANIŠ, K. Základy pedagogiky. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2019. Vítková, Marie a Bartoňová, Miroslava. Inkluzivní pedagogika. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Požadavky na studenta: písemný test. ústní zkouška. Předpokladem k vykonání ústní zkoušky je úspěšné zpracování úkolů v průběhu seminářů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP001