SP25PP025 Speciálněpedagogická diagnostika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
13/26/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle:  Cílem předmětu je seznámit s problematikou speciálněpedagogické diagnostiky u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Speciálněpedagogická diagnostika je součástí intervenčních aktivit a doprovází ji také proces poradenství, jehož prozkoumání je taktéž součástí daného předmětu. Předmět zahrnuje nejen teoretické zákonitosti a informace ohledně aktuálních diagnostických strategií ve speciální pedagogice a ohledně poradenství, ale rovněž poznatky o praxi.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student umí charakterizovat speciálněpedagogickou diagnostiku v širším i užším kontextu svých obsahů  - student se orientuje v pojmech, které speciálněpedagogická diagnostika užívá  - student umí nastínit diagnostické prostředky a materiály v obecné speciálněpedagogické rovině i jednotlivých disciplínách speciální pedagogiky  Odborné dovednosti:  - student umí využít orientační diagnostické metody a postupy  - student umí použít a aplikovat některé diagnostické metody  - student umí cíleně aplikovat takové postupy práce, které vedou ke správnému uchopení situace žáka s postižením  Obecné způsobilosti:  - student aplikuje modifikace speciálněpedagogických diagnostických metod  - student hodnotí speciálněpedagogickou intervenci na základě správně provedené diagnostiky
Osnova
Obsah:  1. Pojetí diagnostiky ve speciální pedagogice   2. Význam diagnostiky ve speciální pedagogice  3. Diagnostické metody ve speciální pedagogice   4. Hlavní oblasti diagnostiky ve speciální pedagogice   5. Hra a kresba jako diagnostické situace   6. Diagnostika školní zralosti a připravenosti pro školu   7. Diagnostika profesní orientace   8. Diagnostika v období raného věku   9. Diagnostika v období předškolního věku   10. Diagnostika v období školního věku   11. Diagnostika v období dospívání   12. Diagnostika v období dospělosti a stáří
Literatura
    povinná literatura
  • IS, 2014. ISBN 978-80-89726-01-1.
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1851-7.
  • VALENTA, M., SVOBODA, P. Speciálněpedagogická diagnostika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3694-4.
  • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
  • MICHALOVÁ, Z., HAINOVÁ, H. Základy speciálně pedagogické diagnostiky a poradenství. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-885-4.
    doporučená literatura
  • MICHALÍK, J. a kol. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb: u dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření ze zdravotních důvodů. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5891-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4.
  • VALENTA, M., KREJČOVÁ, L., HLEBOVÁ, B. a kol. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-0621-9.
  • KASTELOVÁ, A. Diagnostika v špeciálnopedagogickom poradenstve. Bratislava: IRIS, 2014. ISBN 978-80-89726-09-7.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y., PAPAJOVÁ, K., VOLNÁ, P. Sluchová percepce: poznatky teorie a praxe. Opava: Slezská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7510-490-8.
    neurčeno
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • BASSOT, B. The Reflective Practice Guide. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-78430-7
  • BARTOŇOVÁ, M., OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-421-
  • OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
  • MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., HANÁK, P. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část I. Hmotněprávní a procedurální standardy, dokumentace a vybrané vzory v činnosti SPC. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3050-8.
Výukové metody
Studijní pomůcky:  VIKTORIN, J. Speciálněpedagogická diagnostika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2022.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování písemného testu na 75 %
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP025