SP25PP026 Praktika ve speciálněpedagogické diagnostice

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty odbornou způsobilostí orientovat se v odborné dokumentaci a podílet se na analýze vybraných dokumentačních materiálů, které slouží jako zdroj informací o poskytovaných podpůrných opatřeních žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Důraz bude kladen na speciálněpedagogické jevy a procesy v kontextu dodržení předepsané struktury dokumentu. Pozornost bude věnována i specifickým dokumentům v podobě auditivní nebo audiovizuální nahrávky.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student zná metody speciálněpedagogické diagnostiky  - student rozumí smyslu vedení odborné dokumentace za účelem komplexního rozvoje člověka  Odborné dovednosti:  - student si ověří praktickou aplikaci základních prostředků speciálněpedagogické diagnostiky  - student získá zkušenosti s tvorbou vybraných dokumentačních materiálů   Obecné způsobilosti:  - student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky  - student se orientuje v procesních schématech poradenských služeb v rámci příslušných rezortů   - student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
Obsah:  1. Pedagogická a speciálněpedagogická diagnostika  2. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga  3. Vybrané diagnostické nástroje za účelem zjištění speciálních potřeb osob s postižením   4. Diagnostika školní zralosti  5. Diagnostika žáka s rizikovými projevy školní neúspěšnosti  6-7. Záznamový arch pozorování (konstrukce, aplikace)  8. Vyhodnocení záznamového archu pozorování, závěry  9.-10. Diagnostický rozhovor (konstrukce, záznam)  11. Vyhodnocení diagnostického rozhovoru, závěry  12. Možnosti využití registračních pomůcek (audio, video) pro diagnostické účely
Literatura
    povinná literatura
  • BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním. Praha: Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
  • BITTMANN, J., BITTMANNOVÁ, L. Podpora začlenění žáka s autismem do třídního kolektivu: prevence šikany prostřednictvím besed se spolužáky, rodiči a pedagogy. Praha: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-53-4.
  • ZEZULKOVÁ, E., KOVÁŘOVÁ, R. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011.ISBN 978-80-7464-321-7.
  • KUTÁLKOVÁ, D. Jak připravit dítě do 1. třídy: rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
  • SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1851-7.
    doporučená literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press a.s., 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9.
    neurčeno
  • ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
  • KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
  • EVERITT, J. G. Lesson Plans: The Institutional Demands of Becoming a Teacher. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 2017. ISBN 978-0-8135-8759-2.
  • BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-2045-490-4.
Výukové metody
Zpracování Plánu pedagogické podpory pro žáka se specifickými poruchami učení.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP026