FVP:SP25PP028 Multismyslové koncepty ve spec - Informace o předmětu
SP25PP028 Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 13/13/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Podstatou předmětu je získání teoretických i praktických informací o možnosti práce s multismyslovými koncepty, a konkrétně s metodou Snoezelen. Celek předmětu je složen z teoreticky laděných přednášek, které svým zaměřením nastíní základní východiska, determinanty, možnosti a charakteristiky multismyslového konceptu Snoezelen v českých podmínkách. Studenti souběžně praktikují v ukázkové místnosti Snoezelen, kde získávají informace o využití, pomůckách, technice a zásadách práce.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student umí definovat obecně multismyslové koncepty - student zná historii a souvislosti využívání multismyslové práce ve speciální pedagogice a dalších příbuzných disciplínách - student se orientuje v epistemologických základech nauky o konceptu Snoezelen - student zná možnosti využití Snoezelenu - student umí popsat základní roviny Snoezelenového trojúhelníku Odborné dovednosti: - student umí posoudit a analyzovat využití místnosti pro konkrétního člověka, popř. skupinu osob - student aplikuje poznatky o didaktických zásadách, principech a podmínkách využívání multismyslové místnosti v konkrétně vytvořené vlastní metodice Obecné způsobilosti: - student umí přizpůsobit techniku, pomůcky a prostředí multismyslové místnosti - student umí posoudit využití prostředí multismyslové místnosti dle individuálních a speciálních potřeb člověka konkrétním způsobem
- Osnova
- Obsah: 1. Vymezení multismyslových konceptů a jejich využitelnost v rámci speciální pedagogiky 2. Charakteristika multismyslového konceptu obecně, variabilita multismyslových konceptů, cíl a záměr 3. Koncept Snoezelen a jeho epistemologický základ 4. Vymezení Snoezelenového trojúhelníku, včetně detailního popisu tří rovin 5. Člověk se speciálními potřebami jako první činitel ve Snoezelenu 6. Speciální pedagog jako průvodce a manager Snoezelenových činností 7. Prostředí multismyslové místnosti včetně techniky, pomůcek a veškerého vybavení 8. Principy, pravidla a didaktické zásady práce ve Snoezelenu 9. Příklady metodického využití Snoezelenu u vybraných konkrétních skupin osob s postižením 10. Praktická cvičení v multismyslové místnosti 11. Praktická cvičení v multismyslové místnosti 12. Praktická cvičení v multismyslové místnosti
- Literatura
- povinná literatura
- JANKŮ, K. ed., SMROKOWSKA-REICHMANN, A., RIBES CASTELLS, R., JOSÉ CID RODRIGUEZ, M. Implementation of Snoezelen-MSE in the Czech Republic, Poland and Catalonia. Opava: Silesian University, 2023. ISBN 978-80-7510-560-8.
- JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
- JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
- FILATOVA, R., JANKŮ, K. Snoezelen. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2011. ISBN 978-80-260-0115-7.
- JANKŮ, K. Snoezelen v teorii, v praxi a ve výzkumu. Opava: Slezská univerzita, 2018. ISBN 978-80-7510-335-2.
- doporučená literatura
- LAURIE, Corinna. Sensory and Motor Strategies: practical ways to help autistic children and young people learn and achieve. 3rd Edition. Ilustroval Kirsteen WRIGHT. London: Jessica Kingsley Publishers, 2022. ISBN 978-1-83997-272-0.
- OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6673-1.
- OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4.
- FILATOVA, R. Snoezelen-MSE. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
- DAVIES, C. Creating Multi-sensory Environments: Practical Ideas for Teaching and Learning. New York, NY: Routledge, 2020. ISBN 978-1-138-60289-2.
- JANKŮ, Kateřina. COMPARISON OF KNOWLEDGE AND OPINIONS OF CZECH, POLISH AND CATALAN STUDENTS ABOUT THE USE OF SNOEZELEN IN HELPING PROFESSIONS. Online. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. Sborník INTED2022 16. ročník mezinárodní konference o technologiích, vzdělávání a rozvoji. Valencie: INTED 2022, 2022, s. 874-881. ISBN 978-84-09-37758-9. Dostupné z: https://doi.org/10.21125/inted.2022.0286. URL info
- neurčeno
- FILATOVA, R. Snoezelen-MSE v rámci terapeutické úrovně péče: (54 výukových hodin). Ostrava: ISNA-MSE, 2021. ISBN 978-80-270-9785-2.
- FILATOVA, R. Využití kompenzačních pomůcek v praxi. Frýdek – Místek: Tiskárna Kleinwachter, 2014. ISBN 978-80-260-6333-9.
- PAGLIANO, P. Using a Multisensory Environment: A practical Guide for Teachers. London: David Fulton Publishers, 2001. ISBN 1-85346-716-2.
- PAGLIANO, P. The Multisensory Handbook: A Guide for Children and Adults with Sensory Learning Disabilities. London: David Fulton Publishers, 2012. ISBN 978-0-415-59754-8.
- DOHERTY-SNEDDON, G. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-043-7.
- Výukové metody
- Studijní pomůcky: JANKŮ, K. Multismyslové koncepty ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2022.
- Metody hodnocení
- Podmínkou přihlášení k zápočtu je písemné zpracování a vytvoření metodiky práce v multismyslové místnosti Snoezelen pro člověka/skupinu osob s mentálním postižením. Plnění průběžně zadaných úkolů.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP028