SP25PP029 Ergoterapie pro speciální pedagogy

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/13/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle:  Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií ergoterapie a jejím využití v praxi speciálního pedagoga
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:   - student umí definovat pojmy z ergoterapie  Odborné dovednosti:   - student umí používat odbornou terminologii  Obecné způsobilosti:   - student je schopen orientovat se v odborné terminologii a nabyté vědomosti využít v praxi
Osnova
Obsah:  1. Ergoterapie – základní definice a pojmy  2. Východiska současné ergoterapeutické praxe  3. Ergoterapie a její využití v praxi speciálního pedagoga  4. Hodnocení v ergoterapii  5. Vybrané ergoterapeutické postupy u dětí  6. Ergoterapie u seniorů  7. Ergoterapie u osob s postižením pohybového aparátu  8. Testování v ergoterapii – druhy úchopů  9. Význam ADL (Activities of Daily Living)  10. Nácvik jízdy na invalidním vozíku v interiéru a exteriéru  11. Základy výtvarných technik  12. Kompenzační pomůcky v ergoterapii
Literatura
    povinná literatura
  • KLUSOŇOVÁ, E. Ergoterapie v praxi. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
  • ŠVESTKOVÁ, O., SVĚCENÁ, K. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • MACHOVÁ, Z. Základy ergoterapie pro sociální pracovníky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-310-9
  • DABROWSKÁ, M. Ergoterapie v klinických oborech 1. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-050-6.
    doporučená literatura
  • ZIKL, P. Terapie ve speciální pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazální stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-493-9.
  • JACOBS, D. S., BETTS, D. E. Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností u dětí s autismem. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0498-5.
  • OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.
  • VYSKOTOVÁ, J., MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-44698-4.
  • VOSTRÝ, M. et al. Efektivita edukační intervence u osob trpících Alzheimerovou chorobou. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2018. ISBN 978-80-7561-117-8.
    neurčeno
  • JELÍNKOVÁ, J, KRIVOŠÍKOVÁ, M., ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • VODÁKOVÁ, J., DYTRTOVÁ, R., CETTLOVÁ, M., BERÁNEK, V. Speciální pracovní výchova a ergoterapie: pro studenty pedagogických fakult. Praha: Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7290-322-1.
  • KLIVAR, M. Ergoterapie mladistvých. Praha: Balt-East, 2003. ISBN 80-86383-17-2.
  • GRAHAM, H. Rehabilitation Work: Supporting Desistance and Recovery. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1-138-88872-2.
  • VOTAVA, J. Ergoterapie a technické pomůcky v rehabilitaci. Liberec: Technická univerzita, 2009. ISBN 978-80-7372-449-8.
Výukové metody
Studijní pomůcky:   ŘÍMOVSKÁ, Z. Ergoterapie 1. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Prezentace s praktikou ukázkou je podmínkou přihlášení k zápočtu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP029