SP25PP035 Komunikační strategie v inkluzivním vzdělávání

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ilona Bolzonella (cvičící)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník)
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP25PP035/A: Pá 10. 10. 15:35–18:50 C206, Pá 17. 10. 14:45–18:00 C204, Pá 7. 11. 15:35–18:50 C204, Pá 21. 11. 13:55–17:10 C204, Pá 28. 11. 13:05–17:10 C204, Pá 5. 12. 13:05–17:10 C204, I. Bolzonella
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle:  Předmět seznamuje studenta s odbornou terminologií v oblasti komunikace a komunikačních strategií. Cílem je získání teoretických a praktických znalostí z oblasti komunikačních strategií využívaných v inkluzivním vzdělávání. Cílem předmětu je i poznání komunikačního procesu zaměřeného na jedince se zdravotním postižením ve smyslu podpory jeho komunikačních schopností.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student získá vhled do problematiky komunikace a komunikačních strategií  - student se orientuje v komunikačních strategiích  - student získá znalost o rozdílech komunikačních strategií u žáků intaktních a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  - student získá přehled o aplikaci nástrojů komunikační strategie  - student se orientuje v problematice sociální inteligence  Odborné dovednosti:  - student se orientuje a získá přehled o základních funkcích komunikace a komunikační strategie   - student aplikuje základní poznatky, zásady a odlišnosti komunikační strategie u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v pedagogických praktických aktivitách  - student využívá získaných poznatků za účelem stanovení základních intervenčních postupů v komunikaci se žákem se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání   Obecné způsobilosti:  - student aplikuje znalosti, specifické zvláštnosti rozvoje komunikace u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání  - student volí vhodné modifikace komunikačních strategií u žáků v inkluzivním vzdělávání  - student prokáže znalosti v oblasti sociální inteligence, sociálních kompetencí, sociálních dovedností u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami  - student získá přehled o metodách rozvoje komunikačních schopností u žáků v inkluzivním vzdělávání
Osnova
Obsah:  1. Definici a typy komunikace  2. Komunikační strategie  3. Vývoj konflitku v komunikaci  4. Legislativní ukotvení inkluzivního vzdělávání  5. Podpůrná opatření ve školství  6. Asistent pedagoga  7. Komunikační strategie u jedinců s narušenou komunikační schopností  8. Komunikační strategie s dětmi/žáky se sluchovým postižením  9. Komunikační strategie s jedinci se zrakovým postižením  10. Komunikační strategie s jedinci s mentálním postižením  11. Komunikační strategie s jedinci s tělesným postižením  12. Komunikační strategie u jedinců s neurovývojovými poruchami
Literatura
    povinná literatura
  • ZILCHER, L., SVOBODA, Z. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
  • LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • SLOWÍK, J. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3010-8.
  • KLENKOVÁ, J. et al. Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením: psychologické, medicínské a speciálněpedagogické souvislosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7487-3.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. et al. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9584-7.
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M., NAVRÁTILOVÁ, J. Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
  • GILLERNOVÁ, I., KREJČOVÁ, L. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
    neurčeno
  • BATTYE, A. Who’s Afraid of AAC?: The UK Guide to Augmentative and Alternative Communication. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-1-911186-17-5.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6.
  • KLUGEROVÁ, J. a kol. Komunikace v teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2017. ISBN 978-80-7452-128-7.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
Výukové metody
Studijní pomůcky:  ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Komunikační strategie v inkluzivním vzdělávání. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Podmínkou přihlášení k testu je splnění úkolu dle požadavků vyučujícího.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP035