FVP:SP25PP041 Volnočasové aktivity osob se z - Informace o předmětu
SP25PP041 Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 0/4/22. 4 hodiny semináře + 22 hodin praxe/semestr. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ilona Bolzonella (cvičící)
Ing. Iveta Šupíková (pomocník)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP25PP041/A: Pá 3. 10. 15:35–17:10 C207, Pá 19. 12. 13:05–14:40 C207, I. Bolzonella
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cíle: Předmět je zaměřen na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času s důrazem na volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením. Získané znalosti studenti si průběžně ověřují praktickou aplikací asistentských úkonů osobám se zdravotním postižením při vybraných volnočasových aktivitách organizovaných nestátními neziskovými organizacemi. Pozornost bude věnována přípravě, realizaci a analýze volnočasových aktivit.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času - student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká - student umí popsat a charakterizovat typy volnočasových aktivit pro jednotlivé skupiny osob se zdravotním postižením Odborné dovednosti: - student si uvědomuje význam volného času pro lidský život - student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací pro vybrané skupiny osob se zdravotním postižením Obecné způsobilosti: - student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit pro konkrétní skupiny osob se zdravotním postižením
- Osnova
- Obsah: 1. Vymezení pojmu volnočasová aktivita, funkce volnočasových aktivit pro osoby s jednotlivými druhy zdravotního postižení. Seznámení s obsahovou strukturou portfolia: charakteristika volnočasových aktivit osob se zdravotním postižením (název aktivity, cílová skupina, frekvence), cíle a průběh volnočasových aktivit, popis vlastní asistentské činnosti při volnočasových aktivitách 2.-11. Asistentské činnosti při volnočasových aktivitách 12. Analýza a reflexe průběhu volnočasových aktivit
- Literatura
- povinná literatura
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
- KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8
- DVOŘÁČKOVÁ, D. Volnočasové aktivity pro seniory. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4697-5.
- HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0030-7
- JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
- doporučená literatura
- HANUŠ, R. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
- JANIŠ, K. ml., SKOPALOVÁ, J. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
- BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1436-8.
- OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5693-0.
- DANIŠ, P., DANIŠOVÁ, J. Svobodná hra. Praha: Smart Press, 2020. ISBN 978-80-88244-17-2.
- neurčeno
- VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.
- STANTON, M. Understanding Cerebral Palsy: A Guide for Parents and Professionals. London: Jessica Kingsley Publishers, 2012. ISBN 978-1-84905-060-9.
- OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0.
- VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
- ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
- Výukové metody
- Studijní pomůcky: JANKŮ, K. Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Povinná účast studenta v úvodním semináři, realizace asistentské činnosti a sběr dat k portfoliu dle pokynů stanovených vyučujícím, povinná účast studenta v evaluačním/závěrečném semináři
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP041