FVP:SP25PP052 Alternativní a augmentativní k - Informace o předmětu
SP25PP052 Alternativní a augmentativní komunikace
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cíle: Cílem předmětu je porozumět otázkám biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka s důrazem na dialektickou determinaci vývoje řeči ve vztahu k psychickým procesům. Pozornost bude věnována symptomatickým poruchám řeči a principům konstruování podpůrných opatření za účelem komplexního rozvoje člověka prostřednictvím náhradních komunikačních systémů.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení: Odborné znalosti: - student vysvětlí faktory ovlivňující vývoj řeči - student popíše specifické zvláštnosti vývoje řeči v kontextu zdravotního postižení - student zná sekundární důsledky symptomatických poruch řeči - student se orientuje v terminologii související s náhradními komunikačními systémy - student chápe principy budování náhradních komunikačních systémů Odborné dovednosti: - student si osvojí metody a postupy aplikace vybraných komunikačních systémů - student dokáže aplikovat prvky alternativní a augmentativní komunikace ve stimulačním programu pro děti s opožděným vývojem řeči ve smyslu přirozené podpory řečového a jazykového rozvoje - student získá zkušenosti s technickými pomůckami, které zprostředkovávají proces dorozumívání Obecné způsobilosti: - student dokáže přiměřeně reflektovat speciální potřeby osob v oblasti dorozumívání - student umí realizovat speciálněpedagogické edukační, reedukační a kompenzační přístupy k osobám s postižením s uplatňováním zásad alternativní a augmentativní komunikace - student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky nejen z oblasti speciální pedagogiky za účelem podpory komunikačních dovedností prostřednictvím alternativní a augmentativní komunikace
- Osnova
- Obsah: 1. Terminologické vymezení 2. Systémy a metody alternativní a augmentativní komunikace 3. Výhody a nevýhody alternativní a augmentativní komunikace 4. Komunikační systémy bez pomůcek 5. Komunikační systémy s pomůckami 6. Charakteristika vybraných systémů alternativní a augmentativní komunikace, praktické ukázky 7. Hlediska a pravidla výběru alternativního komunikačního systému 8. Vliv funkce polykání pro produkci řeči. Poruchy polykání 9. Využití alternativní a augmentativní komunikace v edukaci dítěte předškolního věku 10. Možnosti alternativní a augmentativní komunikace u osob s mentálním postižením 11. Možnosti systémů alternativní a augmentativní komunikace u jedinců se sluchovým postižením, komunikační systémy jedinců se sluchovým postižením 12. Aplikace alternativní a augmentativní komunikace v edukační realitě, podpůrná opatření, případové studie uplatnění alternativní a augmentativní komunikace ve výuce žáků se zdravotním postižením
- Literatura
- povinná literatura
- JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5186-7.
- BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
- ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
- CHLEBORADOVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9674-5.
- KLUGEROVÁ, J. Komunikace v teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2017. ISBN 978-80-7452-128-7.
- doporučená literatura
- BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3704-0.
- HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: Technická univerzita, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
- BOČKOVÁ, B. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6.
- MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
- KNAPCOVÁ, M. Komunikační systém - VOKS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018. ISBN 978-80-7481-215-6.
- neurčeno
- FOSTER SKALOVÁ, P., KUNOVÁ, A., ŠAROUNOVÁ, J. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát: neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-73-5.
- BATTYE, A. Who´s Afraid of AAC?: the UK guide to augmentative and alternative communication. London: Routledge, 2018. ISBN 978-1-911186-17-5.
- KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: komunikační systém tvořený obrazovými symboly: Piktogramy. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.
- HEMZÁČKOVÁ, K., KUBOVÁ, L. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami - Procesní schémata. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-055-8.
- KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ R. Řeč rukou: komunikační systém tvořený znaky - Znak do řeči. Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.
- Výukové metody
- Studijní pomůcky: VOLNÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Prezentace příkladu uplatnění alternativní a augmentativní komunikace v praxi.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP052