SP25PP052 Alternativní a augmentativní komunikace

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle:   Cílem předmětu je porozumět otázkám biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka s důrazem na dialektickou determinaci vývoje řeči ve vztahu k psychickým procesům. Pozornost bude věnována symptomatickým poruchám řeči a principům konstruování podpůrných opatření za účelem komplexního rozvoje člověka prostřednictvím náhradních komunikačních systémů.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student vysvětlí faktory ovlivňující vývoj řeči  - student popíše specifické zvláštnosti vývoje řeči v kontextu zdravotního postižení  - student zná sekundární důsledky symptomatických poruch řeči  - student se orientuje v terminologii související s náhradními komunikačními systémy   - student chápe principy budování náhradních komunikačních systémů  Odborné dovednosti:  - student si osvojí metody a postupy aplikace vybraných komunikačních systémů  - student dokáže aplikovat prvky alternativní a augmentativní komunikace ve stimulačním programu pro děti s opožděným vývojem řeči ve smyslu přirozené podpory řečového a jazykového rozvoje  - student získá zkušenosti s technickými pomůckami, které zprostředkovávají proces dorozumívání  Obecné způsobilosti:  - student dokáže přiměřeně reflektovat speciální potřeby osob v oblasti dorozumívání  - student umí realizovat speciálněpedagogické edukační, reedukační a kompenzační přístupy k osobám s postižením s uplatňováním zásad alternativní a augmentativní komunikace  - student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky nejen z oblasti speciální pedagogiky za účelem podpory komunikačních dovedností prostřednictvím alternativní a augmentativní komunikace
Osnova
Obsah:  1. Terminologické vymezení  2. Systémy a metody alternativní a augmentativní komunikace  3. Výhody a nevýhody alternativní a augmentativní komunikace  4. Komunikační systémy bez pomůcek  5. Komunikační systémy s pomůckami  6. Charakteristika vybraných systémů alternativní a augmentativní komunikace, praktické ukázky  7. Hlediska a pravidla výběru alternativního komunikačního systému  8. Vliv funkce polykání pro produkci řeči. Poruchy polykání  9. Využití alternativní a augmentativní komunikace v edukaci dítěte předškolního věku  10. Možnosti alternativní a augmentativní komunikace u osob s mentálním postižením  11. Možnosti systémů alternativní a augmentativní komunikace u jedinců se sluchovým postižením, komunikační systémy jedinců se sluchovým postižením  12. Aplikace alternativní a augmentativní komunikace v edukační realitě, podpůrná opatření, případové studie uplatnění alternativní a augmentativní komunikace ve výuce žáků se zdravotním postižením
Literatura
    povinná literatura
  • JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5186-7.
  • BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-508-0.
  • ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0.
  • CHLEBORADOVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9674-5.
  • KLUGEROVÁ, J. Komunikace v teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2017. ISBN 978-80-7452-128-7.
    doporučená literatura
  • BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3704-0.
  • HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: Technická univerzita, 2011. ISBN 978-80-7372-789-5.
  • BOČKOVÁ, B. Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8137-6.
  • MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
  • KNAPCOVÁ, M. Komunikační systém - VOKS. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2018. ISBN 978-80-7481-215-6.
    neurčeno
  • FOSTER SKALOVÁ, P., KUNOVÁ, A., ŠAROUNOVÁ, J. Jak si porozumět, domluvit se a společně si hrát: neverbální dítě v mateřské škole. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-88290-73-5.
  • BATTYE, A. Who´s Afraid of AAC?: the UK guide to augmentative and alternative communication. London: Routledge, 2018. ISBN 978-1-911186-17-5.
  • KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: komunikační systém tvořený obrazovými symboly: Piktogramy. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3.
  • HEMZÁČKOVÁ, K., KUBOVÁ, L. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami - Procesní schémata. Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-055-8.
  • KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ R. Řeč rukou: komunikační systém tvořený znaky - Znak do řeči. Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4.
Výukové metody
Studijní pomůcky:   VOLNÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Prezentace příkladu uplatnění alternativní a augmentativní komunikace v praxi.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PP052