UPPVMD049 Poruchy autistického spektra

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
9/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený úvod do problematiky poruch autistického spektra (PAS). Studenti si osvojí základní teoretické poznatky a praktické dovednosti potřebné pro práci s osobami s PAS. Součástí výuky je seznámení s charakteristikami a symptomatologií PAS, jejich klasifikací, možnostmi komunikace, přístupy k terapii, vzdělávání a systémem sociálních služeb určených pro děti i dospělé s touto diagnózou.
Výstupy z učení
Odborné znalosti: - Student zná klasifikaci a charakteristiku jednotlivých poruch autistického spektra a rozumí jejich symptomatologii a etiologii. - Orientuje se v legislativním rámci vzdělávání žáků s PAS. - Má přehled o systému poradenství a podpůrných služeb pro děti a dospělé s PAS. - Rozumí základním terapeutickým přístupům a metodám intervence u osob s PAS. - Zná strukturu a možnosti vzdělávacího a sociálního systému v ČR ve vztahu k osobám s PAS. - Je schopen pracovat s odbornými texty z oblasti speciální pedagogiky, psychologie a příbuzných oborů a využít je v praxi. - Orientuje se v nabídce terapeutických přístupů a podpůrných pomůcek pro osoby s PAS, včetně rozpoznání metod založených na důkazech (evidence-based). Odborné dovednosti: - Student je schopen identifikovat speciální vzdělávací potřeby žáků s PAS a aplikovat je při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu. - Umí plánovat, realizovat a reflektovat podpůrná opatření ve výuce žáků s PAS s ohledem na jejich individuální schopnosti a potřeby. - Aplikuje teoretické poznatky při využívání speciálních metod a forem práce (např. strukturované učení, vizualizace, TEACCH, AAK apod.). - Využívá odpovídající didaktické pomůcky, které je schopen samostatně navrhnout, vytvořit a implementovat do výuky. - Uplatňuje znalosti z oblasti komunikace s osobami s PAS, včetně využití alternativní a augmentativní komunikace. - Umí poskytnout základní poradenství zákonným zástupcům a pedagogickému týmu ve škole. Obecné způsobilosti: - Student umí samostatně aplikovat nabyté teoretické poznatky v pedagogické praxi a reflektovat jejich účinnost. - Je schopen efektivně spolupracovat s multidisciplinárním týmem (pedagog, asistent, psycholog, speciální pedagog, terapeut, sociální pracovník). - Orientuje se v etických otázkách souvisejících s prací s osobami s PAS. - Podporuje inkluzi a sociální začlenění osob s PAS v rámci vzdělávání i širší společnosti. - Je připraven dále se profesně rozvíjet a sledovat aktuální trendy v oblasti vzdělávání a podpory osob s poruchami autistického spektra.
Osnova
1. Terminologie a vývoj přístupů k PAS 2. Klinický obraz a charakteristické projevy PAS 3. Klasifikace a popis jednotlivých poruch autistického spektra 4. Diagnostika a diferenciální diagnostika PAS 5. Terapeutické přístupy a intervence u osob s PAS 6. Edukace dětí a žáků s PAS 7. Speciálněpedagogické metody práce s žáky s PAS 8. Podpůrná opatření a individuální vzdělávací plány (IVP) 9. Kompenzační a edukační pomůcky 10.Komunikační strategie a podpora komunikace u osob s PAS 11.Sociální a poradenské služby pro osoby s PAS a jejich rodiny 12.Mezinárodní přístupy k péči o osoby s PAS
Literatura
    povinná literatura
  • STRAUSSOVÁ, Romana. Autismus a raný vývoj: od projevů k terapii. Praha: Grada, 2025. ISBN 978-80-271-5128-8. info
  • ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. Praha: Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-7676-621-1.
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-3725-1. info
  • OSTATNÍKOVÁ, D. a kol. Autizmus od A po S. IKAR, 2022. ISBN 978-80-55181-29-5.
  • VALENTA, Milan; MÜLLER, Oldřich; VÍTKOVÁ, Marie; MICHALÍK, Jan;. Psychopedie. Praha. Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila a Jan VIKTORIN. Psychopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, 2022, 97 s. info
    doporučená literatura
  • AUTISM RESEARCH INSTITUTE. (2023). Autism Research Review International, 37 (2). (dostupné na: https://autism.org/wp-content/uploads/2023/06/ARRI_2023_Volume37_No2.pdf)
  • HRDLIČKA, M. Mýty a fakta o autismu. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1648-3
  • SAVKOVÁ, Irena Johanka. Autismus u žen a dívek. 2025. URL info
  • KEARNEY, A. J. Jak porozumět aplikované behaviorální analýze: Úvod do ABA pro rodiče, učitele a další profesionály. 1. vydání. Praha: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-48-3.
  • Náhradní obsah: THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
    neurčeno
  • BALDINI, L. Aspergerův žák. Praha: Ikar, 2025. ISBN: 978-80-249-5718-0
  • GRANDIN, T. Jak to vidím já: osobní pohled na autismus a Aspergerův syndrom. Praha: Csémy Miklós ve spolupráci s Janou Csémy, 2015. ISBN 978-80-906078-0-4.
  • PREIßMANN, Ch. Život s Aspergerovým syndromem: příběh psychoterapie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-688-9.
  • RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0984-3.
  • GRANDIN, T. Zvířata v překladu: autistická mysl jako klíč k pochopení chování zvířat. Selce: Csy, 2015. ISBN 978-80-971852-1-3.
  • RADEMACHER, T. It Won't Be Easy. University Of Minnesota Press, 2017. ISBN 978-1517901127.
  • KURTZ, L. A. Hry pro rozvoj psychomotoriky: pro děti s ADHD, autismem, smyslovým postižením a dalšími handicapy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0800-6.
Výukové metody
Konstruktivisticky orientované metody výuky: práce s případovými studiemi (kazuistikami), řízená skupinová diskuze a reflexe, problémové učení (řešení praktických situací z praxe), práce s autentickými materiály (záznamy, videoukázky, popisy praxe), nácvik modelových situací a intervencí, samostatná práce s odbornou literaturou a její aplikace, podpora sebereflexe a profesního uvědomění.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: týmová práce, domácí práce, plnění dílčích týmových úkolů, po uložení v Odevzdávárně se student může přihlásit k závěrečnému písemnému testu. Závěrečné hodnocení: závěrečný písemný test o 30 otázkách, výběr správné varianty odpovědi ze čtyř možností. Studenti na mobilitách: plnění dílčích úkolů, závěrečný písemný test.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/UPPVMD049