FVP:UPPVMK060 Celostní muzikoterapie 1 - Informace o předmětu
UPPVMK060 Celostní muzikoterapie 1
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2025
- Rozsah
- 6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků - Rozvrh
- Pá 31. 10. 13:05–15:30 C209, Pá 21. 11. 15:35–18:00 C209
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2) && !FVP22K001
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými i praktickými aspekty celostní muzikoterapie a možnostmi jejího využití v praxi. Výuka probíhá prožitkovou formou workshopu, v níž se teorie prolíná s praktickými aktivitami. Teoretická část se zaměřuje na: základní východiska, směry a možnosti muzikoterapie, působení hudby na lidský organismus, charakteristiku celostní muzikoterapie jako specifického terapeutického směru (zásady, principy, formy, využívané nástroje), představení nástrojů specifických pro celostní muzikoterapii. Praktická část je orientována na vlastní prožitek účastníků a zahrnuje: seznámení s nástroji přirozeného ladění, tvorbu rytmu, praktické využití nástrojů v rámci aktivní muzikoterapie (např. muzikoterapeutický orchestr), absolvování receptivní formy muzikoterapie.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti Student definuje a teoreticky vymezuje pojem muzikoterapie. Student charakterizuje principy a specifika celostního muzikoterapeutického přístupu. Student vysvětluje základní pravidla, zásady a formy muzikoterapie. Student popisuje působení lidského hlasu na organismus člověka. Student se orientuje v zásadách interpersonální komunikace v kontextu muzikoterapie. Odborné dovednosti Student prakticky aplikuje základní úderové techniky při hře na djembe. Student vytváří jednoduché rytmické struktury. Student samostatně ovládá hru na vybrané perkusivní nástroje. Obecné způsobilosti Student posuzuje a přizpůsobuje prostor pro realizaci muzikoterapeutického kruhu. Student analyzuje vhodnost zvolených forem muzikoterapeutické aktivity pro specifickou cílovou skupinu. Student vyhodnocuje výběr a využití jednotlivých nástrojů v muzikoterapeutickém kruhu s ohledem na individuální potřeby účastníků.
- Osnova
- 1. Pojem a definice muzikoterapie Vymezení muzikoterapie, charakteristické znaky a hlavní cíle muzikoterapeutické praxe. 2. Muzikoterapeutické přístupy Přehled hlavních směrů v muzikoterapii: psychodynamický, behaviorální, humanistický a celostní přístup – základní principy a odlišnosti. 3. Komparace muzikoterapeutických přístupů Analýza rozdílů a specifik jednotlivých přístupů s důrazem na praktické využití. 4. Celostní muzikoterapie – vznik a vývoj Historie, teoretická východiska a současný stav celostního muzikoterapeutického směru. 5. Nástroje v celostní muzikoterapii Charakteristika netemperovaných, etnických a přirozeně laděných nástrojů. 6. Perkusivní nástroje Základní znalosti o druzích perkusivních nástrojů a jejich využití v terapii. 7. Formy celostní muzikoterapie Individuální a skupinová práce, aktivní a receptivní formy – principy a aplikace. 8. Aktivní forma celostní muzikoterapie Zásady vedení, příprava prostředí a praktické postupy. 9. Receptivní forma celostní muzikoterapie Principy, příprava prostředí a aplikace v praxi. 10. Vliv lidského hlasu na organismus a jeho využití v muzikoterapii Fyziologické a psychologické aspekty hlasu v terapeutickém procesu. 11. Verbální a nonverbální komunikace v muzikoterapeutických aktivitách Role komunikace, včetně alternativních a augmentativních metod, v rámci muzikoterapie. 12. Sebereflexe a sdílení zkušeností Podpora profesního rozvoje prostřednictvím reflexe a sdílení vlastní terapeutické zkušenosti.
- Literatura
- povinná literatura
- SAVKOVÁ, I.J. Celostní muzikoterapie 1. Distanční studijní text. Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě. 2024.
- SAVKOVÁ, I. J. Holistic music therapy as one of thepreventive activities min pupils with problém behavior. Social pathology prevention, Silesian Univerzity Faculty of public policies in Opava, volume VII/ISSUE1, 2021, ISSN 2464-5877, ISSN 2464-5885. SKU
- American Music Therapy Association: Definition and Quotes about Music Therapy [online]. Silver Spring: American Music Therapy Association, 2020. Dostupné z: https://www.musictherapy.org/about/quotes
- Marek,V. Hudba jinak. Praha: Eminent, 2003. ISBN: 9788072811250
- SAUS, W. Alikvótní zpěv – tajemství magického umění hlasu. Praha: Maitrea, 2019. ISBN 978-80-7500-427-7.
- KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. et al. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
- doporučená literatura
- KOMÁRKOVÁ, Š. Muzikohrádky. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-262-1729-9.
- GERLICHOVÁ, M. Muzikoterapie v praxi – příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-1791-8.
- MARTINEAU, J. Tajemství hudby: melodie, rytmus, harmonie. Praha: Dokořán, 2019. ISBN 978-80-7363-966-2.
- HOLZER, L., DRLÍČKOVÁ, S. Celostní muzikoterapie v institucionální výchově: metoda Lubomíra Holzera: expresivní terapeutické metody – cesta ke změně v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3323-3.
- SACKS, O. Musicophilia: příběhy o vlivu hudby na lidský mozek. Praha: Dybbuk, 2015. ISBN 978-807-4381-324.
- EDWARDS, J. ed. The Oxford handbook of music therapy. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0-19-963975-5.
- neurčeno
- ZELEIOVÁ, J. Psychodynamické aspekty muzikoterapie: hudobnopedagogické a hudobnoterapeutické súvislosti. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2012. ISBN 978-80-8082-492.
- MORENO, J. J. Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-980-1.
- CAMPBELL, D. Mozartův efekt. Praha: Eminent, 2008. ISBN 978-80-7281-336-0.
- KOLMAN, V. O čem se nedá mluvit, o tom se musí zpívat: od formy zobrazení k formám života. Praha: Filosofia, 2017. ISBN 978-80-7007-498-5.
- Výukové metody
- výklad a odborná přednáška řízená diskuze brainstorming (tvořivé myšlení, generování nápadů) skupinová kooperativní práce individuální práce studenta samostatná příprava (např. práce s odbornými texty, reflexe zkušenosti) zážitkové a prožitkové metody konstruktivistické metody učení (zejména učení na základě zkušenosti, reflektivní praxe, přímá aplikace teorie do praxe) aktivizační metody (např. hraní rolí, případové studie, práce s hudebním nástrojem) sebereflektivní techniky a facilitovaná reflexe
- Metody hodnocení
- Zápočet je udělen na základě splnění následujících podmínek: Vytvoření a písemné zpracování návrhu aktivní a receptivní formy celostní muzikoterapie zaměřené na konkrétního jedince či skupinu osob s mentálním postižením (v rozsahu max. 2 stran A4).Vložit do odevzdávárny. Plnění průběžných úkolů zadaných v rámci výuky (praktické, sebereflektivní, příprava nástrojů či aktivit – převážně nepsané formy). Aktivní účast na výuce včetně zapojení do praktických a prožitkových činností. Sebereflexe vlastní zkušenosti s muzikoterapeutickým působením, provedená formou ústní nebo krátké písemné reflexe (např. na konci výuky či v závěrečné fázi předmětu). Studenti na mobilitách: individuální konzultace s vyučujícím, kde sdělí konkrétní dílčí požadavky
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Výuka probíhá kombinovanou formou – osobní účast na kontaktní výuce je doplněna samostatným studiem a zpracováním zadaných úkolů. Studenti využívají dostupnou studijní oporu, jejímž prostřednictvím plní vybrané korespondenční úkoly, v nichž prokazují porozumění přednášené problematice a znalosti z doporučené a povinné literatury. Průběžné konzultace jsou možné individuálně i skupinově – osobně, online či prostřednictvím elektronické pošty.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/UPPVMK060