USPQK036 Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (pomocník)
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Denisa Janků
Rozvrh
Pá 10. 10. 14:45–17:10 C208, Pá 7. 11. 13:05–15:30 C207, Pá 28. 11. 12:15–14:40 C207
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí/žáků se sluchovým postižením, vytýčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory a rozsahu intervenčních činností v závislosti na doporučených podpůrných opatřeních. Pozornost bude věnována vybraným diagnostickým metodám, které lze uplatnit v rámci speciálněpedagogické diagnostiky u žáků se sluchovým postižením. Důraz bude kladen na diagnostiku předpokladů rozvoje komunikačních strategií, čtenářské gramotnosti, analýzu získaných údajů a jejich vyhodnocení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat cíle diagnostiky v souvislosti s individualizací přístupu ve vzdělávání u žáků se sluchovým postižením
- student umí vyjmenovat metody a principy logopedicko-surdopedické diagnostiky při vzdělávacích problémech žáků se sluchovým postižením
- student umí popsat fáze diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka se sluchovým postižením
- student umí objasnit specifika vzdělávání žáka se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáka se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit dopad narušené komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením na proces a styly učení, adaptabilitu, flexibilitu
- student umí charakterizovat obtíže žáků vyplývající z narušené komunikační schopnosti z důvodu sluchového postižení zasahujících do vyučovacího procesu
- student umí charakterizovat obtíže, specifické projevy u jednotlivých druhů sluchových vad
- student umí charakterizovat metody a postupy speciálněpedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání u žáků se sluchovým postižením
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické a psychologické diagnostiky u žáků se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a zpracování návrhů na vzdělávání žáka ve třídě/škole zřízené pro žáky se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit význam logopedicko-surdopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a schopností žáka v oblasti znakového jazyka, orální i psané řeči a podílet se na vyhodnocování
Odborné dovednosti:
- student umí poskytovat speciálněpedagogickou diagnostiku logopedicko-surdopedickou a uplatňovat nové speciálněpedagogické metody pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro vzdělávání žáků se sluchovým postižením
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogických pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků se sluchovým postižením
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky se sluchovým postižením a propagovat jejich zavádění do výuky
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona v rámci specializace surdoped se zaměřením na práci se žáky se sluchovým postižením
- student umí samostatně aplikovat surdopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit psychologické aspekty ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením s reflexí na druhy sluchového postižení
Osnova
  • 1. Diagnostika sluchových vad v České republice a její srovnání s diagnostikou zahraniční (vybrané testy)
  • 2. Oslabení sluchového vnímání a poruch sluchu v kontextu diagnostických metod, dopad na jazykové roviny řeči
  • 3. Vývoj dětí se sluchovým postižením a jejich diagnostika
  • 4. Dynamická diagnostika a její vliv na procesy učení u žáků se sluchovým postižením
  • 5. Obecné a speciální metody logopedicko-surdopedické diagnostiky, teoretická východiska
  • 6. Kompenzace sluchových vad, včasná intervence, programy pro rozvoj jazykových schopností žáků se sluchovým postižením
  • 7. Narušená komunikační schopnost z důvodu sluchového postižení a školní úspěšnost/neúspěšnost
  • 8. Rozbor diagnostických závěrů pro účely podpůrných opatření (plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán)
  • 9. Specifika vzdělávání žáka se sluchovým postižením
  • 10. Dopady sluchového postižení na vzdělávání
  • 11. Psychologické aspekty vzdělávání žáků se sluchovým postižením
  • 12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • BARVÍKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
  • HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha. Septima. 2002.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
  • HUDÁKOVÁ, A. a kolektiv. Ve světě sluchového postižení. Federace rodičů a přátel sluchově postižených‐středisko rané péče TAMTAM pro rodiny dětí se sluchovým postižením. Praha, 2005. ISBN 80‐86792‐27‐7.
  • GÜNTHER, K. B. Bilingvální vzdělávání neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT, 2000.
  • KABÁTOVÁ, Z., PROFANT, M. a kol. 2012. Audiológia. 1. vyd. Praha; Bratislava: Grada Publishing. 360 s. ISBN 978-80-247-4173-4.
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002, 303 s. ISBN 80-246-0329-2.
  • LANGER J.; SOURALOVÁ, E. 2013. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3701-9.
  • LOVE, R., J., WEBB, W., G. 2009. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. 1. vyd. Praha: Portál, 372 s. ISBN 978-80-7367-464-9.
  • MUKNŠNÁBLOVÁ M. Péče o dítě s postižením sluchu. Grada. 1. vydání. Praha. 2014. ISBN 978-80-247-5034-7.
  • POTMĚŠIL, M. Sluchově postižení a sebereflexe. 1. vydání. Karolinum, Praha. 2007, s. 10. ISBN 9788024613000
  • POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Univerzita Palackého v Olomouci. Olomouc 2012. ISBN: 978-80-244-3310-3.
  • POUTHAS, V., JOUEN, F. 2000. Psychologie novorozence. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 285 s. ISBN 80-7169-960-8.
  • PROCHÁZKOVÁ, V., VYSUČEK, P. Jak komunikovat s neslyšícím klientem. 1. vydání. Vzdělávací institut ochrany dětí v Praze. 2007, s. 5. ISBN 978‐80‐86991‐18‐4.
  • SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení: učební text pro studenty speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80–7435-098-6.
  • SOURALOVÁ, E. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením. 1. vydání. Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 7. ISBN 978‐80‐224‐1630‐4.
  • STRNADOVÁ, V. Komunikace neslyšících – odezírání. 1. vydání. Technická univerzita. Brno, 1996. ISBN 8070831871.
  • SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 2. vyd. Praha: Septima, s. r. o., 2005. 151 s. ISBN 80-7216-214-4.
  • ŠLAPÁK, I., JANEČEK, D., LAVIČKA, L. 2009. Základy otorinolaryngologie a foniatrie pro studenty speciální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. ISSN 1802- 128X.
  • ŠEDIVÁ, Z. 2006. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima. 62 s. ISBN 80-7216-232-2.
  • ŠTĚRBOVÁ, D. a kol. Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita. Palackého v Olomouci, 2006. 103 s. ISBN 80-244-1433-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. LISÁ, L. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum3. vydání. 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
    doporučená literatura
  • KABÁTOVÁ, Zuzana; PROFANT, Milan a kol. Audiológia. Vyd. 1. Bratislava: Grada Publishing, a.s. 360 s. 2012. ISBN 978-80-247-4173-4.
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha:Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7
  • POTMĚŠIL, Miloň a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244.3310-3.
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
  • TARCSIOVÁ, Darina. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9. + články v časopisech Speciální pedagogika a Gong
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Komunikační strategie v inkluzivním vzdělávání. Distanční studijní text. FVP Opava. 2023.
    neurčeno
  • HRUBÝ, Josef. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha: FRPSP a Septima, 1998, ISBN 80-7216-075-3.
  • JANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-88824-18-4.
  • LECHTA, Viktor a ŠKODOVÁ, Eva. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha, Portál. 191 s. 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  • LECHTA, Viktor a ŠKODOVÁ Eva. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha. Portál. 386 s. 2005. ISBN 80-7178-961-5.
  • LECHTA, Viktor a kol. E-kniha Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: portál, 2012, 440 stran. Katalogové číslo: 160446. SOURALOVÁ, Eva. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Speciálně-pedagogická diagnostika surdopedická. Distanční studijní text. SU Opava, 76 s. 2022
  • ŠTÍBRANYIOVÁ, M., PEJCHAROVÁ L., RÁSLOVÁ, P. a KRATINOVÁ, P. Zážitkem k porozumění aneb dítě se sluchovým postižením ve vaší třídě., Litomyšl, 2021. ISBN 978-80-270-9312-0.
  • ŠLAPÁK, I., URÍK, M. a kol. Dětská otolaryngologie. 2. přepracované a doplněné vydání. Mladá fronta a.s. Praha. 2019. ISBN978-80-204-5426-3.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Speciálně-pedagogická diagnostika surdopedická. Distanční studijní text. SU Opava, 76 s. 2022
Výukové metody
aktivizující metody
Metody hodnocení
Aplikace diagnostického postupu vybraných dílčích způsobilostí komunikační kompetence dle pokynů vyučující. Kombinovaná zkouška (ústní/praktická). Vypracování korespondenčních úkolů dle zadání vyučujícího.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/USPQK036