PEMBPSOF Společenská odpovědnost firem, neziskového sektoru a veřejné správy

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2024
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Adámek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Pavel Adámek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D.
Rozvrh
Út 11:25–13:00 A216
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PEMBPSOF/01: Út 13:05–13:50 A216, P. Adámek
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vymezit principy společenské odpovědnosti organizací ve vztahu jejich aplikovatelnosti ve firmách, neziskovém sektoru a veřejné správě. Dále poskytnout přehled o vývoji společenské odpovědnosti organizací, vysvětlit aktuální přístupy k udržitelnosti, CSR standardů a aktivit v sociálním, ekonomickém a environmentálním pilíři včetně specifik v organizacích veřejné správy. Mezi klíčové oblasti studia patří analyzování, evaluace a implementace společenské odpovědnosti organizací v principech udržitelnosti, tří pilířovém přístupu zohledňujícím socio-ekonomicko-environmentální podmínky.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto kurzu byste měli být schopni:
- popsat a kriticky zhodnotit koncept společenské odpovědnosti a budoucí trendy o úloze korporací a organizací ve společnosti,
- vymezit klíčové hnací síly měření sociálního, ekonomického a environmentálního dopadu,
- analyzovat a porozumět dopadu organizace v sociální, ekonomické a environmentální oblasti, vymezit konkrétní odpovědnosti k hodnocení výkonnosti v oblasti společenské odpovědnosti,
- vyhodnotit a aplikovat etickou, environmentální a sociální problematiku v organizacích dle vybraných tuzemských a mezinárodních standardů a iniciativ.
Osnova
  • 1. Charakteristika a vymezení společenské odpovědnosti podnikání Definice termínů společenské odpovědnosti firem (CSR). Tři pilíře konceptu (environmentální, sociální, ekonomický). Historická retrospektiva konceptu CSR. Teorie a přístupy rozvíjející společensky odpovědné chování firem.
  • 2. Společenská odpovědnost firem v České republice Vývoj odpovědného podnikání v ČR. Organizace podporující koncept CSR. Odlišnosti v odpovědných přístupech v neziskovém sektoru a veřejné správě. Role orgánů veřejné správy, zaměstnavatelů, podnikatelů a dalších zúčastněných stran. Charakteristika zájmových skupin a jejich interakce na aktivity CSR. Národní akční plán CSR.
  • 3. Sociální pilíř společenské odpovědnosti Aktivity firem a organizací v oblasti sociálního pilíře. Interní a externí sociální oblast. Sociálně orientované podnikání. Legislativní vymezení. Charakteristika standardů uplatňovaných v sociálním pilíři. Zapojení a spolupráce se stakeholdery. Příklady aktivit, projektů, případové studie.
  • 4. Standardy společenské odpovědnosti Klasifikace standardů, iniciativ a certifikací souvisejících se společenskou odpovědností. Komparace mezinárodních standardů. Systém oceňování organizací za společenskou odpovědnost. Implementace a využívání mezinárodních a tuzemských standardů v CSR. Případové studie.
  • 5. Formy spolupráce firem a neziskových organizací Vymezení úlohy neziskových organizací a jejich přístupu ke společensky odpovědným aktivitám. Formy spolupráce neziskových organizací a firem. Společenská odpovědnost neziskových organizací v praxi. Identifikace přínosů ze vzájemné spolupráce.
  • 6. Společenská odpovědnost v organizacích veřejné správy Implementace společenské odpovědnosti do veřejné správy (Závazek k udržitelnosti). Základní odpovědné přístupy a aktivity organizací veřejné správy. CSR ve veřejné správě v rámci Národní politiky kvality. Příklady dobré praxe.
  • 7. Reportování společensky odpovědné organizace Vývoj v přístupech tvorby CSR, ESG a udržitelného reportování. Standardy CSR zpráv: AA 1000 AccountAbility/Assurance, SA 8000, Global Reporting Initiative. Obsah, struktura, postup zpracování reportu. Odpovědný reporting v ČR.
  • 8. Filantropie Spolupráce komerčního a neziskového sektoru. Zaměstnanci a firmou iniciována firemní filantropie. Cause Related Marketing. Vymezení sponzoringu a daru. Dobrovolnictví, donátorství, nadace, nadační fondy a firemní filantropie.
Literatura
    povinná literatura
  • ADÁMEK, P. Percepce společenské odpovědnosti podnikání v České republice. Karviná: SU OPF, 2013. ISBN 978-80-7248-894-0. info
  • KUNZ., V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0. info
  • ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Společenská odpovědnost podniků. Transparentnost a etika podnikání. Praha: C. H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-192-5. info
    doporučená literatura
  • BLOWFIELD, M. and A. MURRAY. Corporate Responsibility. United Kingdom: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-967832-7. info
  • KAŠPAROVÁ, K. a V. KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4480-3. info
  • KULDOVÁ, L. Nový pohled na společenskou odpovědnost firem - Strategická CSR. NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-408-5. info
  • PAVLÍK, M. a M. BĚLČÍK a kol. Společenská odpovědnost organizace: CSR v praxi a jak s ním dál. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3157-5. info
Metody hodnocení
Hodnotící metody: bodovaná semestrální práce (20 % hodnocení), průběžný test (20 % hodnocení), zápočtový test (60 % hodnocení), docházka na semináře 60 %. Celkové hodnocení studenta je dáno součtem získaných bodů. Minimální hranice úspěšnosti je 60 % z jejich celkového počtu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2021, léto 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2024/PEMBPSOF