PEMBPSOP Sociální podnikání

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2024
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Petra Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Petra Krejčí, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Předpokládají se základní znalosti ekonomiky podniku.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta se sociálním podnikáním a sociální ekonomikou. Studenti se budou umět orientovat v české legislativě upravující podmínky vzniku a existence sociálního podnikání. (I fáze před vznikem účinnosti zákona o sociálním podnikání, II fáze v době účinnosti nového zákona o sociálním podnikání, bude-li schválen v legislativním procesu). Budou rozumět podmínkám vzniku sociálního podniku nebo transformaci sociálního podnikání z klasického podniku či neziskového subjektu, který implementuje principy sociálního podnikání v praxi. Pochopí základy tvorby projektu vzniku sociálního podniku. Výklad bude doplněn přednáškami a workshopy odborníků z praxe.
Osnova
  • 1. Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky Definice základních principů sociálního podnikání (jako inovativního nástroje politiky zaměstnanosti a regionálního rozvoje) a sociální ekonomiky v globalizované ekonomice.
  • 2. Podmínky sociálního podnikání v ČR Legislativní podmínky sociálního podnikání. Veřejně uznávaná definice sociálního podnikání (TESSEA apod.). Nejčastější typy právní formy sociálních podniků v ČR – jejich výhody a nevýhody. Obory činnosti sociálních podniků v ČR, platformy síťování sociálních podniků v ČR, regionalizace sektoru sociálního podnikání.
  • 3. Business modely v sociálním podnikání Předpoklady pro sociální podnikání. Zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Analýzy prostředí, analýzy poptávky.
  • 4. Financování vzniku a rozvoje sociálních podniků Typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis.
  • 5. Sociální inovace Vymezení pojmu sociální inovace. Typy sociálních inovací, jejich životní cyklus. Sociální podnikání jako možný typ sociální inovace.
  • 6. Hodnocení výkonnosti sociálního podniku Hodnocení prostřednictvím základních podnikových ukazatelů výkonnosti. Využití alternativních metod měření výkonnosti.
Literatura
Výukové metody
účast a diskuse na seminářích, semestrální projekt, zkouška
Metody hodnocení
Povinná účast na seminářích 60 %, povinná účast na diskuzích z praxe na seminářích, (20 % hodnocení), semestrální projekt a jeho obhajoba (30% hodnocení), závěrečná zkouška (50 % hodnocení).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.