OPF:SV669 Profesní poradenství - Informace o předmětu
SV669 Profesní poradenství
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2007
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Seznámit studenty s profesním poradenstvím a s metodami práce v této oblasti. Předmět koresponduje s výukou humanitních předmětů v rovině sociálního managementu a přispívá k formování vztahu ke studiu těchto předmětů. Důraz položit na pochopení vzájemných souvislostí mezi jednotlivými tématy a posílit u studentů schopnost sledovat jednotlivé oblasti profesního poradenství v kontextu interdisciplinárního oboru. Přispět k formování přístupu k řešení budoucí profesní kariéry. Posílit u studentů vnímavost ke změnám v postavení absolventů vysokých škol na proměnlivém trhu práce, k nové filozofii zaměstnávání, ke změnám v orientaci profesní přípravy a ke změnám postojů zaměstnavatelů v podnicích a ve firmách.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Profesní poradenství jako obor o povolání, o kvalifikaci a o zaměstnání
2. Prognostické řízení povolání a zaměstnání
3. Systém a trendy vývoje pedagogicko-psychologického poradenství (PPP)
4. Metody v pedagogicko-psychologickém poradenství (PPP)
5. Profesionalizované dráhy klientů
6. Profesní orientace a profesní kariéry klientů
7. Vysokoškolské studijní a profesní poradenství jako nástroj podpory vzdělávání studentů
8. Uplatnění vysokoškolských kvalifikací na trzích práce v zemích Evropské unie
9. Profesní poradenství jako nástroj aktivní politiky zaměstnanosti absolventů vysokých škol
10. Způsoby hledání zaměstnání na trhu práce
11. Způsoby úspěšného ucházení o zaměstnání
Obsah předmětu:
1. Profesní poradenství jako obor o povolání, o kvalifikaci a o zaměstnání
Základní charakteristika povolání a zaměstnání. Posuzování zaměstnání: kvalifikace a klasifikace vzhledem ke klasifikační tabulce. Profesionální kvalifikace. Sociální souvislosti práce: pracovní činnosti, pracovní prostředí, pracovní předměty. Organizace práce: organizace pracovního místa a pracovních podmínek, popis pracovního místa.
2. Prognostické řízení povolání a zaměstnání
Pojetí prognostického řízení povolání a zaměstnání. Etapy prognostického a preventivního řízení zaměstnání a povolání. Metodologie prognostického řízení zaměstnanosti: typy zaměstnání, skupiny zaměstnání (profesí), nomenklatura a kategorie zaměstnání, profesní mapy. Výhody a nevýhody prognostického a preventivního řízení povolání a zaměstnání.
3. Systém a trendy vývoje pedagogicko-psychologického poradenství (PPP)
PPP ve školství České republiky. Legislativa PPP. Asociace poradenských pracovníků ve školství a informace z Unie psychologických asociací. Vzdělávací programy Institutu PPP.
4. Metody v pedagogicko-psychologickém poradenství (PPP)
Možnosti specifických intervencí v PPP. Atraktivita nabídky poradenské pomoci. Poradenští pedagogové - progresivní změny v koncepci jejich přípravy. Příprava pedagogicko-psychologických poradců pro terapeutickou práci s klientem. Psychometrické techniky, terapeutické a výchovné aktivity.
5. Profesionalizované dráhy klientů
Volba povolání jako součást životní strategie. Prestiž - pohyblivý fenomén. Výchozí body a determinanty profesní dráhy klienta. Stabilizace a dynamika profesních drah. Profesní dráhy žen, jejich postavení na trhu práce a v manažerských pozicích. Specifický typ profesní dráhy.
6. Profesní orientace a profesní kariéry klientů
Profesní orientace - profesní reorientace. Změny v profesní orientaci a v profesní mentalitě manažerů. Modely a formy profesních kariér. Aspirace a profesní plány. Společenská transformace jako brána k profesní kariéře. Metodologie řízení profesní kariéry.
7. Vysokoškolské studijní a profesní poradenství jako nástroj podpory vzdělávání studentů
Činnost Vzdělávací nadace Jana Husa. Koncipování akademických informačních center na vysokých školách. Možnosti studia na vysokých školách v zahraničí. Význam a použití testů potřebných k přijetí na vysokou školu v zahraničí. Stipendijní a výměnné programy vzdělávacích organizací v České republice.
8. Uplatnění vysokoškolských kvalifikací na trzích práce v zemích Evropské unie
Struktura vysokého školství a nejstarší univerzity v zemích Evropské unie. Problémy vysokého školství v zemích Evropské unie a možnosti jejich řešení. Vztah českého vysokého školství k systémům vzdělávání Evropské unie. Ekonomicko-sociální hlediska vzniku nových oborů. Integra
- Struktura výkladu:
- Informace učitele
- Příprava a obhajoba referátu či jiné ekvivalentní formy úkolu na zadané téma a úspěšné složení písemného testu v průběhu semestru z dosud probrané látky jsou předpokladem přijetí ke zkoušce. Absolvování předmětu je uzavřeno ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/SV669