SV669 Profesní poradenství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Seznámit studenty s profesním poradenstvím a s metodami práce v této oblasti. Předmět koresponduje s výukou humanitních předmětů v rovině sociálního managementu a přispívá k formování vztahu ke studiu těchto předmětů. Důraz položit na pochopení vzájemných souvislostí mezi jednotlivými tématy a posílit u studentů schopnost sledovat jednotlivé oblasti profesního poradenství v kontextu interdisciplinárního oboru. Přispět k formování přístupu k řešení budoucí profesní kariéry. Posílit u studentů vnímavost ke změnám v postavení absolventů vysokých škol na proměnlivém trhu práce, k nové filozofii zaměstnávání, ke změnám v orientaci profesní přípravy a ke změnám postojů zaměstnavatelů v podnicích a ve firmách.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Profesní poradenství jako obor o povolání, o kvalifikaci a o zaměstnání
    2. Prognostické řízení povolání a zaměstnání
    3. Systém a trendy vývoje pedagogicko-psychologického poradenství (PPP)
    4. Metody v pedagogicko-psychologickém poradenství (PPP)
    5. Profesionalizované dráhy klientů
    6. Profesní orientace a profesní kariéry klientů
    7. Vysokoškolské studijní a profesní poradenství jako nástroj podpory vzdělávání studentů
    8. Uplatnění vysokoškolských kvalifikací na trzích práce v zemích Evropské unie
    9. Profesní poradenství jako nástroj aktivní politiky zaměstnanosti absolventů vysokých škol
    10. Způsoby hledání zaměstnání na trhu práce
    11. Způsoby úspěšného ucházení o zaměstnání

    Obsah předmětu:
    1. Profesní poradenství jako obor o povolání, o kvalifikaci a o zaměstnání
    Základní charakteristika povolání a zaměstnání. Posuzování zaměstnání: kvalifikace a klasifikace vzhledem ke klasifikační tabulce. Profesionální kvalifikace. Sociální souvislosti práce: pracovní činnosti, pracovní prostředí, pracovní předměty. Organizace práce: organizace pracovního místa a pracovních podmínek, popis pracovního místa.
    2. Prognostické řízení povolání a zaměstnání
    Pojetí prognostického řízení povolání a zaměstnání. Etapy prognostického a preventivního řízení zaměstnání a povolání. Metodologie prognostického řízení zaměstnanosti: typy zaměstnání, skupiny zaměstnání (profesí), nomenklatura a kategorie zaměstnání, profesní mapy. Výhody a nevýhody prognostického a preventivního řízení povolání a zaměstnání.
    3. Systém a trendy vývoje pedagogicko-psychologického poradenství (PPP)
    PPP ve školství České republiky. Legislativa PPP. Asociace poradenských pracovníků ve školství a informace z Unie psychologických asociací. Vzdělávací programy Institutu PPP.
    4. Metody v pedagogicko-psychologickém poradenství (PPP)
    Možnosti specifických intervencí v PPP. Atraktivita nabídky poradenské pomoci. Poradenští pedagogové - progresivní změny v koncepci jejich přípravy. Příprava pedagogicko-psychologických poradců pro terapeutickou práci s klientem. Psychometrické techniky, terapeutické a výchovné aktivity.
    5. Profesionalizované dráhy klientů
    Volba povolání jako součást životní strategie. Prestiž - pohyblivý fenomén. Výchozí body a determinanty profesní dráhy klienta. Stabilizace a dynamika profesních drah. Profesní dráhy žen, jejich postavení na trhu práce a v manažerských pozicích. Specifický typ profesní dráhy.
    6. Profesní orientace a profesní kariéry klientů
    Profesní orientace - profesní reorientace. Změny v profesní orientaci a v profesní mentalitě manažerů. Modely a formy profesních kariér. Aspirace a profesní plány. Společenská transformace jako brána k profesní kariéře. Metodologie řízení profesní kariéry.
    7. Vysokoškolské studijní a profesní poradenství jako nástroj podpory vzdělávání studentů
    Činnost Vzdělávací nadace Jana Husa. Koncipování akademických informačních center na vysokých školách. Možnosti studia na vysokých školách v zahraničí. Význam a použití testů potřebných k přijetí na vysokou školu v zahraničí. Stipendijní a výměnné programy vzdělávacích organizací v České republice.
    8. Uplatnění vysokoškolských kvalifikací na trzích práce v zemích Evropské unie
    Struktura vysokého školství a nejstarší univerzity v zemích Evropské unie. Problémy vysokého školství v zemích Evropské unie a možnosti jejich řešení. Vztah českého vysokého školství k systémům vzdělávání Evropské unie. Ekonomicko-sociální hlediska vzniku nových oborů. Integra
Informace učitele
Příprava a obhajoba referátu či jiné ekvivalentní formy úkolu na zadané téma a úspěšné složení písemného testu v průběhu semestru z dosud probrané látky jsou předpokladem přijetí ke zkoušce. Absolvování předmětu je uzavřeno ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007, zima 2007, léto 2008.