OPF:MAR006 Marketing malých a středních f - Informace o předmětu
MAR006 Marketing malých a středních firem
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2008
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Základním cílem a posláním kurzu je proto zprostředkovat studentům na základě obecných podmínek aktuální poznatky o charakteristice a chování marketingově orientovaných malých a středních firem. Jedná se zejména o vymezení a postavení malých a středních firem v reálném tržním prostředí, o jejich orientaci, fungování, tvorbě poslání a řízení marketingových procesů a marketingového plánování tak, aby tyto firmy co nejlépe plnily své funkce v ekonomice. Nedílnou součástí obsahu předmětu jsou rovněž aktuální informace o formách podpory v oblasti inovačního podnikání a zapojování malých firem do mezinárodních tržních svazků v rámci evropských struktur.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Základní pojmy
2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
3. Podpora malého a středního podnikání
4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
6. Tvorba základů marketingové strategie pomocí plánovacích procesů
7. Financování v malém a středním podnikání
8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
10. Družstevnictví jako jedna z forem malých a středních firem
11. Inovační podnikání
12. Možnosti uplatňování marketingových nástrojů v činnosti malých firem
13. Způsoby a možnosti realizace mezinárodního marketingu malých a středních firem
Obsah kurzu:
1. Základní pojmy
Vymezení pojmu malý a střední podnik, jejich klasifikace. Místo a funkce malých podniků v tržní ekonomice, jejich základní poslání. Koexistence malých a velkých podniků v ekonomice, jejich vzájemné vztahy. Marketingová orientace malých firem jako jedna ze základních podmínek jejich konkurenceschopnosti a prosperity.
2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
Vznik, rozvoj a význam malého podnikání v ČR, současná charakteristika podnikatelského prostředí. Podnikatelská sdružení a seskupení,jejich funkce a poslání. Hospodářská komora jako nadstavbový orgán malých a středních firem. Charakteristika malého podnikání ve vybraných zemích světa.
3. Podpora malého a středního podnikání
Podstata, význam a vývojové tendence v systému podpor jako jednoho z nejdůležitějších nástrojů pomoci efektivního zapojování malých a středních firem do fungující tržní ekonomiky. Zahraniční příklady a zkušenosti. Systém podpor v ČR. Instituce podporující MSP v ČR.
4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
Analýza marketingového prostředí a jeho prvků, účastníci mikroprostředí a vlivy makroprostředí jako předpoklady pro založení vlastní existence. Formy startu do podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání malých a středních firem, úspěšnost jednotlivých forem podnikání v měnících se tržních podmínkách.
5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
Obce jako základna rozvoje drobných a středních firem a součást marketingového prostředí. Druhy a lokalizace provozních jednotek. Formy a způsoby získávání prostor pro podnikání, nebytové prostory. Obchodní jméno a ochranná známka.
6. Tvorba základů marketingové strategie malých a středních firem pomocí plánovacích procesů
Význam marketingového řízení a plánování. Druhy plánování a jeho nástroje - poslání firmy a strategické plánování, marketingový plán, operativní plánování, vyhodnocování podnikatelského portfólia. Miniplán a jeho tvorba.
7. Financování v malých a středních firmách
Zdroje financování malých a středních firem - zvláštnosti a specifické problémy získávání finančních prostředků, alokace zdrojů a jejich efektivní využívání. Využívání vlastních a cizích zdrojů financování.
8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
Podstata, význam a účel podnikatelských plánů. Postup při zpracování a rámcová struktura podnikatelského plánu se zřetelem na marketingovou analýzu trhu, znalost potřeb zákazníků, prognóza obratu. Znalost konkurence.
9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
Riziko a nejistota v ekonomick
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- KOLEKTIV AUTORŮ. Podnikání v malé a střední firmě. ISBN 60-7079-707-X. info
- HECZKOVÁ, M. Marketing malých a středních firem. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-356-0. info
- doporučená literatura
- KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1999-3. info
- CÍSAŘ, J. Drobné podnikání. Praha: VŠE, 1996. ISBN 80-7079-955-2. info
- KONEČNÁ, M. Drobné podnikání. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-471-2. info
- KONEČNÁ, M. Založení a řízení malých a středních podniků. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-819-X. info
- FOTR, J. Jak hodnotit a snižovat podnikatelské riziko. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85603-06-3. info
- HILARA, A. J. Praktický marketing. Praha: TIPPA, 1991. ISBN 80-900370-7-0. info
- STRUCK, U. Přesvědčivý podnikatelský plán. Praha: Management Press, 1991. ISBN 80-85603-12-8. info
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování kurzu:
Vypracování seminární práce popř. projektu nebo dílčí účast na řešení vědeckého úkolu fakulty a obhajoba této práce na semináři, včetně odevzdání v posledním výukovém týdnu. K hodnocení seminární práce bude přihlíženo při celkové klasifikaci. Kurz je ukončen písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2008/MAR006