MAR067 Analýza v cestovním ruchu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Milan Němčanský (přednášející)
Garance
Ing. Milan Němčanský
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl kurzu: Obsahem přednášek kurzu je seznámení studentů s analýzou v řízení podniku, a to jak v časových studiích, pohybových studiích, grafických metodách, humanitních studijních a statistických metodách, s hodnotovou, operační, systémovou analýzou a podpůrnými systémy marketingového rozhodování. Součástí výkladu bude dále metodický postup analýzy a analýza systému organizace cestovního ruchu a ukázka jejího praktického využití. Předmětem zkoumání bude uplatnění ceny a typy kalkulací v cestovním ruchu, DPH a informační systém podniku.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Základní pojmy
    2. Management podniku cestovního ruchu
    3. Analýza souhrnných výsledků podniku
    4. Analýza parciálních výsledků podniku
    5. Cena v cestovním ruchu
    6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
    7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
    8. Informační a účetní systém podniku
    Obsah kurzu:
    1.Základní pojmy.
    Lidské potřeby jako příčina a hybná síla ekonomiky, potřeby účastníka cestovního ruchu, celkový užitek a hraniční užitek, potřeba, poptávka - statky a služby jako objekty hospodářské činnosti, soulad nabídky a poptávky na trhu - cena, ekonomický princip. Podniky cestovního ruchu úlohy a cíle podniku cestovního ruchu, vnější prostředí podniků cestovního ruchu. Přednášky s použitím dataprojektoru.
    2.Management podniku cestovního ruchu
    Podstata managementu, souborný management - dílčí management, úlohy managementu, úlohy řídících pracovníků. Stanovení politiky podniku, podnikové plánování v cestovním ruchu, dlouhodobé strategické plánování, střednědobé operativní plánování, projektové plánování jako strategicko-operativní plánování na příkladu infra a suprastruktury cestovního ruchu.
    3.Analýza souhrnných výsledků podniku
    Analýza trhu, situační analýza, analýza finanční situace podniku, analýza objemu výroby a tržeb, analýza hospodářského výsledků a peněžních prostředků podniku, analytické ukazatele efektivnosti, syntetické ukazatele efektivnosti, analýza postavení podniku na trhu.
    4.Analýza parciálních výsledků podniku
    Analýza využití a vázanosti výrobních činitelů, analýza práce, analýza produktivity práce, pracovní studie. Analýza využití hmotného investičního majetku, analýza pracovních předmětů, analýza spotřeby materiálu, analýza obratovosti zásob. Analýza nákladů. Užití specifických ukazatelů v cestovním ruchu ( v ubytovacích a stravovacích zařízeních, rozbor spádovosti apod.).
    5.Cena v cestovním ruchu
    Ekonomická podstata ceny, cenová politika v cestovním ruchu, cenová tvorba, taktika cenové politiky, cenotvorné činitele, cenová diferenciace, cena v současné praxi cestovního ruchu, cena zboží a služeb, cenová regulace a kontrola. Cena a kalkulace služeb přechodného ubytování, diferenciace cen přechodného ubytování, cena a kalkulace pohostinských služeb, kalkulace cen jídel a nápojů, přirážka režijních nákladů ke spotřebovaným surovinám, cena doplňkových služeb. Využití analýzy hraniční rentability při tvorbě cen.
    6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
    Cena produktu cestovních kanceláří, druhové třídění nákladů, účelové třídění nákladů, tvorba ceny. Kalkulace zájezdů cestovních kanceláří a autodopravců, výsledná kalkulace - vyúčtování zájezdu. Ceny a kalkulace u sociálního cestovního ruchu.
    7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
    Sazby DPH ve stravovacích zařízeních, v cestovních kanceláří, podniková rekreace, dětská rekreace, neveřejné ubytování, v mezinárodní přeprava osob.
    8. Informační a účetní systém podniku
    Informace o podniku, informační účetní systém podniku a jeho členění, nákladové účetnictví a kalkulace, kontrola činnosti podniku - kontroling. Ekonomicko - statistická analýza cen, faktory ovlivňující rozhodování o cenách, všeobecné přístupy k určování cen, indexové metody charakterizování úrovně a pohybu cen.


    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky kurzu k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média, prezentace přednášek na dataprojektoru. V rámci možností poslední 2 semináře na PC učebně pro bližší seznámení s programy přednášejícího.
Literatura
    povinná literatura
  • NĚMČANSKÝ, M.,. Analýza a kalkulace v cestovním ruchu. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-094-4. info
  • GÚČIK, M., PATÚŠ, P. Cena a cenová politika v hotelierstve a pohostinstve. B. Bystrica: EF UMB, 1997. ISBN 80-967649-2-6. info
  • MORRISON, A. M. Marketing v pohostinství a CR. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-605-90-2. info
  • INDROVÁ, J., PETRŮ, Z., VAŠKO, M. Podnikatelská činnost ve stravování a hotelnictví. Praha: VŠE, 1995. ISBN 80-7079-054-7. info
  • KASPAR, C. Úvod do manažmentu cestovného ruchu. B. Bystrica: EF UMB, 1995. ISBN 80-901166-3-9. info
  • KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2. info
    doporučená literatura
  • PRAŽSKÁ. L., JINDRA, J. Obchodní podnikání. Praha: MANAGEMENT PRESS, 1997. ISBN 80-85943-48-4. info
  • LESÁKOVÁ, Ľ. Analýza podniku. B. Bystrica: EF UMB, 1996. ISBN 80-88825-84-9. info
  • FOTR, J. Jak hodnotit a snižovat podnikatelské riziko. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85603-06-3. info
  • VYSUŠIL, J.,MACÍK, K., FREIBERG, F. Ekonomické výpočty v řídící praxi. Praha: Institut řízení, 1989. ISBN 80-7014-010-0. info
Informace učitele
Požadavky na absolvování kurzu:
Kurz je ukončen ústní zkouškou. Během semestru v návaznosti na přednášky a semináře odevzdají studenti seminární práci: jednu s praktikou kalkulací ceny (cest. kancelář, restaurace, hotel) a druhou z výzkumu konkurenční analýzy zařízení cestovního ruchu (cestovní kancelář, restaurace, ubytovací zařízení), první studenti odevzdají v polovině semestru, druhou týden před zápočtovým týdnem. Maximální ohodnocení každé práce 50 bodů, min. za obě práce 66 bodů je vstupní podmínkou ke zkoušce.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2008/MAR067