OPF:MAR067S Analysis in Tourism - Course Information
MAR067S Analysis in Tourism
School of Business Administration in KarvinaSummer 2008
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Ing. Milan Němčanský (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Milan Němčanský
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives (in Czech)
- Cíl předmětu: Obsahem přednášek předmětu je seznámení studentů s analýzou v řízení podniku, a to jak v časových studiích, pohybových studiích, grafických metodách, humanitních studijních a statistických metodách, s hodnotovou, operační, systémovou analýzou a podpůrnými systémy marketingového rozhodování. Součástí výkladu bude dále metodický postup analýzy a analýza systému organizace cestovního ruchu a ukázka jejího praktického využití. Předmětem zkoumání bude uplatnění ceny a typy kalkulací v cestovním ruchu, DPH a informační systém podniku.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Základní pojmy.
2. Management podniku cestovního ruchu
3. Analýza souhrnných výsledků podniku
4. Analýza parciálních výsledků podniku
5. Cena v cestovním ruchu
6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
8. Informační a účetní systém podniku
Obsah předmětu:
1. Základní pojmy.
Lidské potřeby jako příčina a hybná síla ekonomiky, potřeby účastníka cestovního ruchu, celkový užitek a hraniční užitek, potřeba, poptávka - statky a služby jako objekty hospodářské činnosti, soulad nabídky a poptávky na trhu - cena, ekonomický princip. Podniky cestovního ruchu úlohy a cíle podniku cestovního ruchu, vnější prostředí podniků cestovního ruchu. Přednášky s použitím dataprojektoru.
2. Management podniku cestovního ruchu
Podstata managementu, souborný management - dílčí management, úlohy managementu, úlohy řídících pracovníků. Stanovení politiky podniku, podnikové plánování v cestovním ruchu, dlouhodobé strategické plánování, střednědobé operativní plánování, projektové plánování jako strategicko-operativní plánování na příkladu infra a suprastruktury cestovního ruchu.
3. Analýza souhrnných výsledků podniku
Analýza trhu, situační analýza, analýza finanční situace podniku, analýza objemu výroby a tržeb, analýza hospodářského výsledků a peněžních prostředků podniku, analytické ukazatele efektivnosti, syntetické ukazatele efektivnosti, analýza postavení podniku na trhu.
4. Analýza parciálních výsledků podniku
Analýza využití a vázanosti výrobních činitelů, analýza práce, analýza produktivity práce, pracovní studie. Analýza využití hmotného investičního majetku, analýza pracovních předmětů, analýza spotřeby materiálu, analýza obratovosti zásob. Analýza nákladů. Užití specifických ukazatelů v cestovním ruchu ( v ubytovacích a stravovacích zařízeních, rozbor spádovosti apod.).
5. Cena v cestovním ruchu
Ekonomická podstata ceny, cenová politika v cestovním ruchu, cenová tvorba, taktika cenové politiky, cenotvorné činitele, cenová diferenciace, cena v současné praxi cestovního ruchu, cena zboží a služeb, cenová regulace a kontrola. Cena a kalkulace služeb přechodného ubytování, diferenciace cen přechodného ubytování, cena a kalkulace pohostinských služeb, kalkulace cen jídel a nápojů, přirážka režijních nákladů ke spotřebovaným surovinám, cena doplňkových služeb. Využití analýzy hraniční rentability při tvorbě cen.
6. Kalkulace v cestovních kancelářích a u autodopravců
Cena produktu cestovních kanceláří, druhové třídění nákladů, účelové třídění nákladů, tvorba ceny. Kalkulace zájezdů cestovních kanceláří a autodopravců, výsledná kalkulace - vyúčtování zájezdu. Ceny a kalkulace u sociálního cestovního ruchu.
7. Daň z přidané hodnoty v cestovním ruchu
Sazby DPH ve stravovacích zařízeních, v cestovních kanceláří, podniková rekreace, dětská rekreace, neveřejné ubytování, v mezinárodní přeprava osob.
8. Informační a účetní systém podniku
Informace o podniku, informační účetní systém podniku a jeho členění, nákladové účetnictví a kalkulace, kontrola činnosti podniku - kontroling. Ekonomicko - statistická analýza cen, faktory ovlivňující rozhodování o cenách, všeobecné přístupy k určování cen, indexové metody charakterizování úrovně a pohybu cen.
Využití elektronických médií:
V rámci výuky předmětu k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média, prezentace přednášek na dataprojektoru. V rámci možností poslední 2 semináře na PC učebně pro bližší seznámení s programy přednášejíc
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- NĚMČANSKÝ, M. Analýza a kalkulace v CR. Karviná: OPF SU, 2001. ISBN 80-7248-094-4. info
- GÚČIK, M., PATÚŠ, P. Cena a cenová politika v hotelierstve a pohostinstve. B. Bystrica: EF UMB, 1997. ISBN 80-967649-2-6. info
- MORRISON, A. M. Marketing v pohostinství a CR. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-605-90-2. info
- INDROVÁ, J., PETRŮ, Z., VAŠKO, M. Podnikatelská činnost ve stravování a hotelnictví. Praha: VŠE, 1995. ISBN 80-7079-054-7. info
- KASPAR, C. Úvod do manažmentu cestovného ruchu. B. Bystrica: EF UMB, 1995. ISBN 80-901166-3-9. info
- KOTLER, P. Marketing management, analýza, plánování, využití, kontrola. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-08-2. info
- recommended literature
- PRAŽSKÁ. L., JINDRA, J. Obchodní podnikání. Praha: MANAGEMENT PRESS, 1997. ISBN 80-85943-48-4. info
- LESÁKOVÁ, Ľ. Analýza podniku. B. Bystrica: EF UMB, 1996. ISBN 80-88825-84-9. info
- FOTR, J. Jak hodnotit a snižovat podnikatelské riziko. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85603-06-3. info
- VYSUŠIL, J.,MACÍK, K., FREIBERG, F. Ekonomické výpočty v řídící praxi. Praha: Institut řízení, 1989. ISBN 80-7014-010-0. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2008/MAR067S