MAR105 Obchodní firmy

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky obchodních firem s důrazem na problematiku retailingu, kterému je ve vyspělých zemích věnována značná pozornost pro jeho význam nejen v oblasti vytváření pracovních míst, podílu na HDP, ale především v uspokojování potřeb zákazníků - spotřebitelů jako hlavního kritéria úspěšnosti obchodní firmy. Kurz je zaměřen zejména na hlavní rozvojovou složku, což jsou velké a střední firmy, může však posloužit i malým podnikatelům, kteří chtějí uspět na trhu a uplatnit se zde po boku velkých firem či různých obchodních sdružení.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Okolí obchodní firmy
    2. Strategie obchodních firem
    3. Marketingové cíle obchodních firem
    4. Územní a tržní analýza
    5. Řízení a plánování prodeje
    6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
    7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
    8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
    9. Mzdové systémy v obchodní firmě a pracovní motivace
    10. Pracovní procesy v obchodním provozu
    11. Organizace práce v obchodním provozu
    12. Manažérský systém informací
    13. Bezpečnostní management
    Obsah kurzu:
    1. Okolí obchodní firmy
    Charakter obchodu ve světě a v ČR. Vývojové trendy obchodu a obchodních firem. Tržní dominance a internacionalizace, globalizace, superkonkurence a akcelerace změn. Maloobchodní a velkoobchodní vývojové trendy. Retailing a jeho mezinárodní aktivity.
    2. Strategie obchodních firem
    Filosofie, vize a poslání obchodní firmy. Specifika působící na formulaci strategie retailingové firmy. Nejznámější podnikatelské strategie obchodních firem.
    3. Marketingové cíle obchodních firem
    Marketingové cíle a rozhodnutí maloobchodních a velkoobchodních firem. Marketingový mix obchodu. Vztah mezi marketingovou a finanční strategií . Úpadky obchodních firem a jejich specifické příčiny.
    4. Územní a tržní analýza
    Metody vymezení zájmové oblasti obchodních firem a maloobchodních jednotek. Metoda kruhových a časových vzdáleností. Obchodní gravitace. Reillyho zákony. Metody odhadu kupního potenciálu. Obratová metoda. Metoda plošného standardu. Huffův pravděpodobnostní model. Index maloobchodní saturace. Aplikace rozhodovací analýzy při lokalizaci maloobchodní jednotky.
    5. Řízení a plánování prodeje
    Řídící proces a hlavní nástroje řízení obchodní firmy. Plánování prodeje a odhad koupěschopné poptávky. Metody plánování a prognózování. Marketingový plán a prodejní plán jako součást obchodně-finančního plánu. Řízení kategorií (category management).
    6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
    Organizační vývoj obchodní firmy. Vzájemné souvislosti mezi její velikostí a organizací. Dělba práce a nejvhodnější typy organizačních struktur obchodních firem. Organizační vývoj a vnitropodnikové řízení.
    7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
    Spontánní a smluvní koordinace obchodních firem. Kartely a syndikáty. Vertikální a horizontální formy integrace a kooperace obchodních firem. Kapitálové propojení. Koncentrační a kooperační tendence v obchodě ČR.
    8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
    Klíčové otázky. Plánování lidských zdrojů. Analýza vnějších a vnitřních vlivů a budoucí požadavky. Metody odhadu počtu pracovníků nosných profesí. Standard výkonu pro homogenní soubor provozních jednotek. Tvorba objemu a struktury personálu a znaky sociálně- profesních skupin.
    9. Mzdové systémy v obchodní firmě a pracovní motivace
    Mzdové systémy v obchodě a motivační účinnost mzdy. Odměňování prodejního personálu. Přímé peněžní stimuly, nepřímé peněžní a nepeněžní stimuly v obchodní praxi a jejich mix.
    10. Pracovní procesy v obchodním provozu
    Charakteristika pracovních procesů a vlivy na ně působící. Klíčové oblasti operativního řízení maloobchodní jednotky.
    11. Organizace práce v obchodním provozu
    Metody organizace práce. Frekvence zákazníků. Cyklické nástupy. Pracovní studie. Pohybové studie. Časoměrné studie. Tvorba pracovních podmínek v obchodních provozech a regulace pracovních režimů.
    12. Manažerský systém informací
    Vývoj čárového kódu EAN. Systém identifikace zboží. Využití informací z kódu EAN a interních kódů při o
Literatura
    povinná literatura
  • STARZYCZNÁ. H. Obchodní firmy (vybrané problémy řízení). Karviná: OPF SLU, 2001. ISBN 80-7248-124-X. info
  • CIMLER, P. Retail management (vybrané kapitoly). Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-596-4. info
  • JINDRA, J. Obchodní firmy. Praha: VŠE, 1998. ISBN 80-7079-8. info
  • PRAŽSKÁ, L. Řízení obchodních firem. Praha: VŠE, 1995. ISBN 8O-7079-651-. info
    doporučená literatura
  • PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-85943-48-4. info
  • KOL. Koncentrace obchodních firem na českém trhu. Praha: VŠE, 2001. ISBN 80-245-0204-6. info
  • STARZYCZNÁ.H.,STEINER.J. Maloobchod v českých zemích v proměnách let 1918-2000. Karviná: OPF SLU, 2000. ISBN 80-7248-084-. info
  • STARZYCZNÁ, H. Strukturální proměny maloobchodní sítě v českých zemích od meziválečných let po současnost (v letech 1918-2000). (doktorská disertační práce) Ostrava: VŠB-TU, 1999. info
  • ZADRAŽILOVÁ., KHELEROVÁ. Management obchodní firmy. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-85623-72-2. info
  • JINDRA, J. Retailing v USA. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-364-3. info
  • BUREŠ, I. Jak úspěšně řídit prodejní tým. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-25-X. info
  • MASON, J. B., MAYER., M. L. Modern Retailing. Boston: Homewood Ing., 1990. ISBN 0-256-07959-5. info
Informace učitele
;
Předpokladem přijetí k závěrečnému písemnému testu je úspěšné absolvování průběžného testu ve stanoveném termínu a zpracovávání seminární práce na aktuální téma. Hodnocení seminární práce, absolvování průběžného testu i výsledek závěrečného písemného testu budou podkladem pro celkové hodnocení studenta.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006, zima 2007, zima 2008, léto 2009.