MAR116S Marketing měst a obcí

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Vaštíková (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Vaštíková
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Cílem předmětu je vysvětlit možnosti využití marketingu ve veřejné správě. Kurz objasňuje marketingové prostředí měst a obcí a vymezuje základní nástroje marketingové analýzy.Vysvětluje používání marketingového mixu, uvádí postupy a metody vytváření strategie municipalit a jejich komunikaci se spotřebiteli produktu municipality.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Obecná východiska
    2. Určení marketingového prostředí
    3. Marketingový informační systém
    4. Segmentace a positioning municipalit.
    5. Marketingový mix obce
    6. Produkt obce
    7. Cena produktu
    8. Volba distribučních kanálů
    9. Materiální prostředí obce
    10. Komunikační mix a lidé
    11. Procesy poskytování produktu
    12. Strategie municipality
    13. Podnikatelská kultura municipality
    14. Marketing strategie obce a partnerství

    Obsah předmětu:
    1.Obecná východiska.
    Marketing, nástroje marketingu a veřejné služby. Vývoj marketingové koncepce municipality, problémy, výhody. Typologie měst a obcí.
    2. Určení marketingového prostředí obce.
    Marketingové prostředí obce. Vnější a vnitřní prostředí. Makroprostředí (stát), mezzoprostředí (region), mikroprostředí (město, podnik). Vztah vnějšího prostředí obce a vnějšího podniku.
    3. Marketingový informační systém.
    Marketingový informační systém a potřeby obce. Prvky systému, stálé interní údaje, interní ad hoc údaje a údaje shromažďované marketingovým výzkumem. Specifika marketingového výzkumu obcí.
    4. Segmentace a positioning municipality
    Hledání postavení obce v konkurenčním prostředí. Identifikace a zaujetí tržního postavení. Positioning obce na trhu nových podnikatelských investic.Hledané výhody a výběr lokalizace podniků. Určování tržních segmentů obce. Zákazníci obce.
    5. Marketingový mix obce.
    Veřejné služby a marketing obce. Vlastnosti služeb a jejich důsledky pro marketing. Marketingový mix obce a jeho prvky.
    6. Produkt obce.
    Produkt obce, jeho prvky, formy a úroveň. Kvalita produktu a problémy jejího měření. Typy ukazatelů, subjekty hodnocení kvality. Využití technik marketingového výzkumu k hodnocení kvality. Specifika vývoje produktu obce.
    7. Cena produktu obce.
    Východiska rozhodování o oceňování produktu obce.Cenová politika obce. Určování ceny, fixní a variabilní náklady, náklady alternativních příležitostí.
    8. Volba distribučních kanálů.
    Rozhodování o distribučních kanálech a kritéria volby. Umístění provozovatelů produktů obce, čas a vzdálenost. Metody distribuce obce.
    9. Materiální prostředí obce.
    Význam materiálního prostředí pro poskytování produktu obce. Základní a periferní prostředí. Řízení prostředí, plánování prostředí. Materiální prostředí obecního úřadu.
    10. Komunikační mix obce a lidé
    Komunikační mix, marketing událostí, společná identita (Corporate identity). Nástroje komunikačního mixu. Propagace a reklama. Public relations. Úloha pracovníků místní správy při realizaci produktu a jejich kategorizace. Interní marketing a jeho cíle. Úloha obyvatelů, návštěvníků a podnikatelů.
    11. Procesy poskytování produktu.
    Klasifikace procesů poskytování služeb. Plánování procesu. Systém dodávky služeb a jeho optimalizace.
    12. Strategie municipality.
    Strategické plánování obce a její specifika. Strategie a územní plánování. Využití SWOT analýzy pro plánování. Tvorba strategie. Úloha komise pro strategický rozvoj. Vize obce. Metoda scénářů.
    13. Podnikatelská kultura municipality.
    Definice podnikatelské kultury obce a její specifika. Organizační kultura obce. Úloha obce při vytváření podnikatelské kultury a možnosti obcí při jejich ovlivňování.
    14. Marketing strategie obce a partnerství.
    Přibližování strategie obce jejím uživatelům. Propagace výhod obce. Partnerství. Partneři obce a marketing vztahů. Metody marketingového partnerství s podniky. Zapojení obyvatel do vypracování strategie obce.

    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci ne
Literatura
    povinná literatura
  • Periodika Veřejná správa a Moderní obec. info
  • JANEČKOVÁ,L., VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing měst a obcí. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-750-8. info
    doporučená literatura
  • SMITH,H. City marketing. Oxford: Univerzity Press, 1993. info
  • WELSH, K. Marketing in Local Government. Essex.: Longman House Harlow, 1989. info
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu. Jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen závěrečnou ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, zima 2008, léto 2009.