MARK006 Marketing malých a středních firem

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
Přednáška 10 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Základním cílem a posláním kurzu je proto zprostředkovat studentům na základě obecných podmínek aktuální poznatky o charakteristice a chování marketingově orientovaných malých a středních firem. Jedná se zejména o vymezení a postavení malých a středních firem v reálném tržním prostředí, o jejich orientaci, fungování, tvorbě poslání a řízení marketingových procesů a marketingového plánování tak, aby tyto firmy co nejlépe plnily své funkce v ekonomice. Nedílnou součástí obsahu předmětu jsou rovněž aktuální informace o formách podpory v oblasti inovačního podnikání a zapojování malých firem do mezinárodních tržních svazků v rámci evropských struktur.
    1. Základní pojmy
    2. Postavení malých a středních podniků v ČR a v tržních ekonomikách vyspělých zemí světa
    3. Podpora malého a středního podnikání
    4. Rozhodnutí o založení vlastní existence na základě analýzy marketingového prostředí
    5. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
    6. Tvorba základů marketingové strategie pomocí plánovacích procesů
    7. Financování v malém a středním podnikání
    8. Podnikatelské plány a jejich příprava z marketingového pohledu
    9. Podnikatelské riziko jako součást marketingového prostředí
    10. Družstevnictví jako jedna z forem malých a středních firem
    11. Inovační podnikání
    12. Možnosti uplatňování marketingových nástrojů v činnosti malých firem
    13. Způsoby a možnosti realizace mezinárodního marketingu malých a středních firem
Literatura
    povinná literatura
  • HECZKOVÁ, M. Marketing malých a středních firem. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-356-0. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
    doporučená literatura
  • BLAŽKOVÁ, M. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1535-3. info
  • KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • H. Horáková. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2003. info
  • KITA, J. a kol. Marketing. Bratislava: Ekonómia, 2002. ISBN 80-89047-23-8. info
  • FORET, M., PROCHÁZKA, P., VACULÍK, J., KOPŘIVOVÁ, K., FORET,. Marketing - základy a postupy. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-558-X. info
  • FOTR, J. Podnikatelský plán. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-812-1. info
  • KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-600-5. info
  • FOTR, J. Jak hodnotit a snižovat podnikatelské riziko. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85603-06-3. info
Informace učitele
Vypracování seminární práce popř. projektu nebo dílčí účast na řešení vědeckého úkolu fakulty a obhajoba této práce na semináři, včetně odevzdání v posledním výukovém týdnu. K hodnocení seminární práce bude přihlíženo při celkové klasifikaci. Kurz je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009.