OPF:MARK006S Marketing malých a středních f - Informace o předmětu
MARK006S Marketing malých a středních firem
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2008
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketing a management (program OPF, B_EKOMAN)
- Osnova
- Cílem předmětu je nejprve vymezení základních pojmů a seznámení s charakteristikami a postavením malých a středních podniků v ČR a vyspělých tržních ekonomikách. Jelikož jsou MSP ve své podstatě daleko zranitelnější než firmy velké a mají vůči nim i řadu nevýhod, je třeba znát také možnosti jejich podpory a některé provozní a technické záležitosti. Důležité je v této souvislosti rovněž rozhodování o zahájení podnikání, a protože v současném podnikatelském prostředí může uspět jen marketingově orientovaná firma změřená na uspokojování potřeb cílového trhu, je třeba se seznámit i s řadou marketingových aspektů. Pokud marketing zjednodušeně chápeme jako proces získávání zákazníků pro výrobek nebo službu, je tato činnost nesmírně důležitá nejen pro velké firmy, ale také pro malé a střední podniky. Proto se předmět podrobně věnuje marketingové problematice, a to především problematice marketingové strategie a marketingovému plánování včetně metodických postupů a návodů, a dále možnostem využívání jednotlivých marketingových nástrojů při naplňování marketingových cílů těchto firem. Je nutné věnovat pozornost také fenoménu podnikatelského rizika, které je nedílnou součástí každé podnikatelské aktivity, a také budoucnosti a dalším možnostem rozvoje malého a středního podnikání.
1. Základní pojmy
2. Postavení malých a středních podniků v ČR a tržních ekonomikách světa
3. Podpora malého a středního podnikání
4. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
5. Rozhodnutí o založení vlastní existence
6. Tvorba základů marketingové strategie MSP pomocí plánovacích procesů
7. Podnikatelské plány a jejich příprava
8. Marketingové plánování - analýza situace
9. Sestavení marketingového plánu
10. Využívání marketingových nástrojů v činnosti MSP
11. Podnikatelské riziko
12. Budoucnost a další možnosti rozvoje MSP
- Cílem předmětu je nejprve vymezení základních pojmů a seznámení s charakteristikami a postavením malých a středních podniků v ČR a vyspělých tržních ekonomikách. Jelikož jsou MSP ve své podstatě daleko zranitelnější než firmy velké a mají vůči nim i řadu nevýhod, je třeba znát také možnosti jejich podpory a některé provozní a technické záležitosti. Důležité je v této souvislosti rovněž rozhodování o zahájení podnikání, a protože v současném podnikatelském prostředí může uspět jen marketingově orientovaná firma změřená na uspokojování potřeb cílového trhu, je třeba se seznámit i s řadou marketingových aspektů. Pokud marketing zjednodušeně chápeme jako proces získávání zákazníků pro výrobek nebo službu, je tato činnost nesmírně důležitá nejen pro velké firmy, ale také pro malé a střední podniky. Proto se předmět podrobně věnuje marketingové problematice, a to především problematice marketingové strategie a marketingovému plánování včetně metodických postupů a návodů, a dále možnostem využívání jednotlivých marketingových nástrojů při naplňování marketingových cílů těchto firem. Je nutné věnovat pozornost také fenoménu podnikatelského rizika, které je nedílnou součástí každé podnikatelské aktivity, a také budoucnosti a dalším možnostem rozvoje malého a středního podnikání.
- Literatura
- povinná literatura
- HECZKOVÁ, M. Marketing malých a středních firem. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-356-0. info
- VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
- doporučená literatura
- BLAŽKOVÁ, M. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1535-3. info
- KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
- H. Horáková. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2003. info
- KITA, J. a kol. Marketing. Bratislava: Ekonómia, 2002. ISBN 80-89047-23-8. info
- FORET, M., PROCHÁZKA, P., VACULÍK, J., KOPŘIVOVÁ, K., FORET,. Marketing - základy a postupy. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-558-X. info
- FOTR, J. Podnikatelský plán. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-812-1. info
- KOTLER, P. Marketing Management. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-600-5. info
- FOTR, J. Jak hodnotit a snižovat podnikatelské riziko. Praha: Grada Publishing, 1992. ISBN 80-85603-06-3. info
- Informace učitele
- Předmět je ukončen písemnou zkouškou - testem. Podmínkou zapsání a přijetí ke zkoušce je vypracování projektu nebo eseje na základě zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Tato práce musí být odevzdána nejpozději v 10. výukovém týdnu příslušného semestru.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2008/MARK006S