MP303M Strategický management

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
3/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seznámit studenty s podstatou strategického managementu definovaného jako řada rozhodnutí a aktivit, jejichž výsledkem je tvorba a aplikace strategických plánů podnikatelských společností, které umožní dosažení cílů těchto společností. Dále pak s funkcemi a chováním vrcholových řídících orgánů top managementu podnikatelských společností, kteří jsou ve sféře managementu tvorby a realizace strategických rozhodnutí.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu v něm
    2. Chápání strategického managementu jako procesu
    3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
    4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
    5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
    6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabosti firmy
    7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
    8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
    9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů
    10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy
    11. Postup implementace strategie, případové studie
    12. Současné manažerské přístupy k řízení jako součást strategie firmy
    Obsah předmětu:
    1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu v něm
    Podstata a význam strategického managementu, jeho dimenze: úrovně strategie, charakteristika rozhodování v oblasti strategického rozhodování, základní prvky strategického managementu: tvůrci strategie (top management), cíle strategického managementu a praktický pohled na tento management, charakteristika komponent strategického managementu.
    2. Chápání strategického managementu jako procesu
    Charakteristika struktury strategického managementu jako procesu. Popis strukturálních vazeb prvků strategického managementu jako procesu a sekvence jejich interakcí ve vazbě na účel aplikace strategického managementu v podnikatelské společnosti
    3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost
    Prognostika jako vědecký podklad strategií, techniky prognózování. Přesnost a informační hodnoty prognóz jako alternativ vývojových trendů budoucnosti. Základní globální problémy světa a hlavní vývojové směry současnosti.
    4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie
    Definování a význam vize podniku. Určení filosofie firmy a zpracování poslání (MISE) podniku. Stanovení organizačních cílů strategie a jejich základní charakteristika v obecné formě (SMART). Zájmové skupiny strategického řízení a jejich vliv na tvorbu cílů.
    5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy
    Charakteristika vzdáleného okolí podnikatelské společnosti: ekonomické a sociální faktory, politické faktory, technologické a ekologické faktory, síly konkurence ovlivňující strategii podnikatelské společnosti v širších souvislostech, analýza konkurence.
    Charakteristika bezprostředního okolí: charakteristika vlivných dodavatelů a zákazníků, substituční zboží. Konkurenční pozice, profily zákazníků. Charakteristika dodavatelů a věřitelů.
    6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabostí firmy
    Charakteristika interní analýzy, aplikace různých metod analýzy. Chápání interní analýzy jako procesu. Identifikace interních strategických faktorů a jejich hodnocení.
    7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic
    Významnost finanční analýzy, její cíle, metodika. Analýza zadluženosti a řízení dluhů, analýza rentability včetně pyramidových rozkladů, ukazatelé řízení aktiv, identifikace solventnosti i ziskovosti. Význam strategické kontroly, postupy. Investiční politika jako nová součást strategie.
    8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky
    Strategické požadavky nadnárodních společností. Důvody nadná
Literatura
    povinná literatura
  • JÁČ, P., RYDVALOVÁ, P., ŽIŽKA, M. Inovace v malém a středním podnikání. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0853-8. info
  • KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚLO, O. Strategické řízení 1. vydání. Praha: C.H.Beck, 2002. ISBN 80-7179-578-X. info
  • KONEČNÝ, M., LEDNICKÝ, V., MATUSIKOVÁ, L., WAGNEROVÁ, E. Strategický management. Karviná: SU OPF, 1999. ISBN 80-7248-049-9. info
    doporučená literatura
  • LEDNICKÝ, V. Strategický management. 1. vyd. Ostrava: AJAK, 2000. ISBN 80-7048-019-X. info
  • SLÁVIK, Š. Stratégia riadenia podniku. Bratislava : SPRINT, 1999. ISBN 80-888-48-41-5. info
  • DOLAN, R. J. Strategic Marketing Management. Boston: Harvard Business School Publications, 1998. ISBN 95-5432. info
  • COLENSO, M. Strategic Skills for Line Managers. Great Britain: Planta Tree, 1998. ISBN 0-7506-3982-2. info
  • BOWMAN, C. Strategický management. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-230-1. info
  • ŠULEŘ, O. Manažerské techniky. Olomouc: Rubiko, 1995. ISBN 80-85839-06-7. info
  • PRESNER, L. A. Slovník mezinárodního podnikání. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-12-0. info
  • PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2. info
  • PORTER, M. E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-12-0. info
  • KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-45-7. info
  • PEARCE, J. A., ROBINSON, R. B. Strategic Management. Boston: IRWIN, 1991. ISBN 0-256-06236-6. info
  • HESKETT, J. L. Managing in the Service Economy. Boston: Harvard Business School, 1986. ISBN 95-94-93-92-9-8-7. info
Informace učitele
Podmínkou pro absolvování předmětu je vypracování semestrální práce na téma, jež určí vyučující nejpozději do 3. výukového týdne, a její obhajoba v rámci zkoušky. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1997, zima 2007, zima 2008, léto 2009.