MPKMDA Manažerské dovednosti A

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2008
Rozsah
8/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Monika Chobotová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je navázat na teoretické poznatky z kurzu Management a poskytnout možnost studentům seznámení se základními potřebnými manažerskými dovednostmi, které využijí při řízení práce lidí v konkrétních situacích. Struktura výkladu: 1. Profil a práce manažera 2. Obchodní styk, společenský styk s veřejností 3. Rozhodování a řešení problémů 4. Komunikační dovednosti, vyjednávání 5. Uplatnění motivačních teorií v manažerské práci 6. Manažerské kompetence Obsah předmětu: 1. Profil a práce manažera Základní kompetence manažera (odborné znalosti, praktické dovednosti, sociální zralost). Osobnostní předpoklady úspěšnosti manažera. Obecné principy a charakter manažerské práce, styl manažerské práce. Manažerská odpovědnost a manažerská role. Vztah manažera k podřízeným. 2. Obchodní styk, společenský styk s veřejností Obchodní styk - fáze obchodního jednání a jejich významnost, příprava na jednání, vedení jednání (strategie, taktika), vytváření podmínek konsensu, závěr jednání. Styk s veřejností - formy, metody, četnost, důvody, prostředky. Typy médií a jejich významnost. Způsob vyhodnocování (tvorba image, goodwillu, reklama podniku). Společenský styk - navštívenky, oficiální společenské akce, společenské oblékání, základní pravidla stolování, cesta do zahraničí. 3. Efektivní rozhodování a řešení problémů Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských rozhodnutí. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných individuálních manažerských metod řešení problémů. Vliv stylu vedení na efektivitu rozhodovacího procesu. 4. Komunikační dovednosti, vyjednávání Verbální a nonverbální komunikace. Presentace vlastní osobnosti. Klíčové prvky jednání. Jednání s nadřízeným, jednání s podřízeným. Vyjednávání mimo rámec řídícího procesu. Vyjednávání s odborovou organizací. 5. Uplatnění motivačních teorií v manažerské práci Co je motivace, motiv, stimulace, stimul. Teorie zaměřené na obsah motivace (Maslow, Herzberg). Teorie zaměřené na proces motivace (Adams, Vroom, Skinner, Porter - Lawler). Aplikace motivačních teorií v řídící práci manažera. 6. Manažerské kompetence Manažerské kompetence a rozvoj organizace. Kompetenční modely a jejich využití. Rozvíjení kompetencí v globalizaci, podstata práce Euromanažera. Kompetence a učící se organizace. Měření manažerských kompetencí.
Osnova
  • Cílem kurzu je navázat na teoretické poznatky z kurzu Management a poskytnout možnost studentům seznámení se základními potřebnými manažerskými dovednostmi, které využijí při řízení práce lidí v konkrétních situacích.
    Struktura výkladu:
    1. Profil a práce manažera
    2. Obchodní styk, společenský styk s veřejností
    3. Rozhodování a řešení problémů
    4. Komunikační dovednosti, vyjednávání
    5. Uplatnění motivačních teorií v manažerské práci
    6. Manažerské kompetence
    Obsah předmětu:
    1. Profil a práce manažera
    Základní kompetence manažera (odborné znalosti, praktické dovednosti, sociální zralost). Osobnostní předpoklady úspěšnosti manažera. Obecné principy a charakter manažerské práce, styl manažerské práce. Manažerská odpovědnost a manažerská role. Vztah manažera k podřízeným.
    2. Obchodní styk, společenský styk s veřejností
    Obchodní styk - fáze obchodního jednání a jejich významnost, příprava na jednání, vedení jednání (strategie, taktika), vytváření podmínek konsensu, závěr jednání. Styk s veřejností - formy, metody, četnost, důvody, prostředky. Typy médií a jejich významnost. Způsob vyhodnocování (tvorba image, goodwillu, reklama podniku). Společenský styk - navštívenky, oficiální společenské akce, společenské oblékání, základní pravidla stolování, cesta do zahraničí.
    3. Efektivní rozhodování a řešení problémů
    Dvě stránky rozhodování (obsahová a procedurální). Typy manažerských rozhodnutí. Rozhodovací problémy a jejich struktura. Přehled vybraných individuálních manažerských metod řešení problémů. Vliv stylu vedení na efektivitu rozhodovacího procesu.
    4. Komunikační dovednosti, vyjednávání
    Verbální a nonverbální komunikace. Presentace vlastní osobnosti. Klíčové prvky jednání. Jednání s nadřízeným, jednání s podřízeným. Vyjednávání mimo rámec řídícího procesu. Vyjednávání s odborovou organizací.
    5. Uplatnění motivačních teorií v manažerské práci
    Co je motivace, motiv, stimulace, stimul. Teorie zaměřené na obsah motivace (Maslow, Herzberg). Teorie zaměřené na proces motivace (Adams, Vroom, Skinner, Porter - Lawler). Aplikace motivačních teorií v řídící práci manažera.
    6. Manažerské kompetence
    Manažerské kompetence a rozvoj organizace. Kompetenční modely a jejich využití. Rozvíjení kompetencí v globalizaci, podstata práce Euromanažera. Kompetence a učící se organizace. Měření manažerských kompetencí.
Literatura
    povinná literatura
  • LEDNICKÝ, V. A KOL. Manažerské dovednosti. Karviná: SU OPF, 2004. ISBN 80-7248-229-7. info
  • KUBEŠ, M., SPILLEROVÁ, D., KURNICKÝ, R. Manažerské kompetence : způsobilosti výjimečných manažerů. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0698-9. info
  • ŠULEŘ, O. Zvládáte své manažerské role? Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-702-7. info
  • BRADBURY, A. Manažerské dovednosti - jak ovlivňovat druhé. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-380-3. info
    doporučená literatura
  • BĚLOHLÁVEK, F. Jak řídit a vést lidi. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-308-0. info
  • BAY, R. H. Účinné vedení týmu. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-247-9068-8. info
  • KOTTER, J. P. Vedení procesu změny. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-015-5. info
  • TEPPER, B. B. Manažerské znalosti a dovednosti. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-347-2. info
  • NĚMEC, P. Public relations. Praxe komunikace s veřejností. 1.vyd. Praha: Management Press, 1996. ISBN 80-85943-20-4. info
  • PROKOPENKO, J. a kol. Vzdělávání a rozvoj manažerů. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-250-6. info
  • ŠULÉŘ, O. Manažerské techniky I. 1.vyd. Olomouc: Rubiko, 1995. ISBN 80-85839-06-7. info
  • ŠULÉŘ, O. Manažerské techniky II. 1.vyd. Olomouc: Rubiko, 1995. ISBN 80-85943-19-0. info
Informace učitele
Průběžný test, minimální úspěšnost 60%. Semestrální práce (téma a rozsah budou stanoveny na prvním bloku přednášek).
Návštěva firmy a zpracování zprávy dle vzoru.
Zápočtový test (minimální úspěšnost 60%).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011.